Är det lite klass på en röris så ordnas det på ett par dagar och inte veckor.

Tja, de flesta VP med inbyggd beredare ligger väl på runt 150l, men med en klart lägre temp än en direktel så det motsvarar väl en 100l elberedare som ligger på runt 75 C och har inte sett mycket klagomål på det genom åren. Vi har en 300l VP värmd beredare som håller normalt 50-55c och den har kanske tömts 3-4ggr på 15 år vid "normalt" användande. Typ när 7-8pers duschar efter varann och bägge badrummen används. Sen när jag fyllt nån plaskpool med 500l har det så klart tagit slut men det visste jag ju innan. Våran mostsvarar då typ 200-250l elberedare på runt 70C och den är svår att tömma. Samtidigt så laddas den ju med ca 6kW effekt så det tar inte så lång tid att få tillbaka värmen.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
K
Firman som installerade vår fick hem den på tisdagen den beställdes på måndag. Så 1-3 dagar ska gå att få en ersättare på

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svaren allihopa, lutar åt att skjuta på det till att den går sönder istället.

K
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för svaren allihopa, lutar åt att skjuta på det till att den går sönder istället.
Låter som ett bra val. Vi gjorde så och vi fick in en ny snabbt. Man vet ju aldrig hur länge dem håller. 2016 började vår gamla låta lite så vi va säkra på att nu pajar den men det dröjde till 2021 !

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Jag väntade tills våran stod och sprutade vatten, ett mikroskopiskt hål som fixade vattendimma i förrådet:)
Men hittade en 5 år gammal nibe compact CU
Som jag fick för 500:- inklusive hemleverans.
Gubben ville bara bli av med den:p

Så mitt tips är väl att hålla ögonen på blocket, en ny värmer inte bättre än en bättre begagnad.

• Gilla
Belmlu och 2 till
  • Laddar…
Belmlu
Efter att vi haft ö-råd här hemma ansåg ena råd-medlemmen att även den här kortare, jämfört med vad vi trodde innan, väntetiden vid eventuellt haveri inte var acceptabelt så det lades in veton och användes retoriska knep på yttersta toppnivå. Således eventuellt aktuellt med byte ändå.

Gjorde en snabb kalkyl på VVB vs FLVP baserat på uträkningar hos Polarpumpen. Utifrån våra förutsättningar med självdrag och att LVP sitter i andra delen av huset tror jag det blir knepigt att använda oss av luften i rummet. Dessutom osäker på om det är tillräckligt med luftomsättning. Blir således FLVP, t.ex. NIBE 110, som använder sig av utomhusluft. Bor i Skåne så sällan det blir under -10 grader utan brukar hålla sig kring nollan även på vintern.

VVB
- Inköp: ca 10.000 kr
- Livslängd: 20-30 år
- Inköpspris/år: 330-500 kr
- Driftskostnad/år: 4200-6000 kr
- Totalsumma/år: 4530-6500 kr

FLVP
- Inköp: ca 20.000 kr
- Livslängd: 10-15 år
- Inköpspris/år: 1330-2000 kr
- Driftskostnad/år: 1300-1800 kr
- Totalkostnad/år: 2630-3800 kr

Är denna väldigt grova uppskattning något sånär korrekt?

Var hittar du en så billig flvp med vvb?

Nibe F110. Det är inte en 'riktig' FLVP, utan bara en varmvattenberedare som värms av en liten värmepump.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
T Taxture skrev:
Var hittar du en så billig flvp med vvb?
Skribent svarade innan jag hann, en NIBE 110.

Belmlu
useless useless skrev:
Nibe F110. Det är inte en 'riktig' FLVP, utan bara en varmvattenberedare som värms av en liten värmepump.
Vet du om det någon skillnad rent funktionsmässigt? Kompressor mer utsatt om den är mindre och kanske får jobba hårdare?

Borde inte vara någon större skillnad. En lite billigare konstruktion i största allmänhet kanske? Jag vet inte om nibe tillverkar den själv eller om det är nån OEM'ad importerad pryl?

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
När jag läser om den ör det ju en flvpvvb som bara är till för tappvarmvatten?

Belmlu
T Taxture skrev:
När jag läser om den ör det ju en flvpvvb som bara är till för tappvarmvatten?
Exakt!

Då väljer du ju mellan en vvb och en flvpvvb
Och inte en vvb och en flvp med vvb

För mig är det två olika saker ;)

Trodde du hittat en flvp med vvb så billigt

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.