7 059 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Ersätta varmvattenberedare - alternativ?
Sida 1 av 2
Hej,
Börjar bli dags att byta ut en gammal varmvattenberedare på drygt 300l som hängt med sedan 70-talet. Funkar som den ska men byts ut innan den går sönder. Har själv kollat runt lite hos IVT, Thermia samt NIBE kring vilka alternativ som finns. Med tanke på hur länge denna varmvattenberedare är tänkt att hålla betalar vi gärna lite extra för bättre grejer samt om driftskostnaderna är lägre.
Frånluftsvärmepump är lockande utifrån energiklassning men är osäker på om det är bästa valet, eller om ens ett bra val, utifrån övriga förutsättningar gällande uppvärmning/ventilation som listas nedan.
- 70-talshus med tegelfasad och 3-glasfönster.
- Självdrag med friskluftsintag i alla rum utom ett. Frånluftskanal i kök, tvättstuga och badrum uppe samt nere.
- Uppvärmning med LVP på nedanvåning med stöd av elradiatorer på ovanvåningen. El-golvvärme i badrum nedanvåning.
- Värmepump stående i tvättstuga i ena kortänden. LVP på andra kortänden av huset.
Utifrån dessa förutsättningar undrar jag om det kan ges tips på inriktning? Kanske även tips på enskilda produkter?
Stort tack på förhand!
Börjar bli dags att byta ut en gammal varmvattenberedare på drygt 300l som hängt med sedan 70-talet. Funkar som den ska men byts ut innan den går sönder. Har själv kollat runt lite hos IVT, Thermia samt NIBE kring vilka alternativ som finns. Med tanke på hur länge denna varmvattenberedare är tänkt att hålla betalar vi gärna lite extra för bättre grejer samt om driftskostnaderna är lägre.
Frånluftsvärmepump är lockande utifrån energiklassning men är osäker på om det är bästa valet, eller om ens ett bra val, utifrån övriga förutsättningar gällande uppvärmning/ventilation som listas nedan.
- 70-talshus med tegelfasad och 3-glasfönster.
- Självdrag med friskluftsintag i alla rum utom ett. Frånluftskanal i kök, tvättstuga och badrum uppe samt nere.
- Uppvärmning med LVP på nedanvåning med stöd av elradiatorer på ovanvåningen. El-golvvärme i badrum nedanvåning.
- Värmepump stående i tvättstuga i ena kortänden. LVP på andra kortänden av huset.
Utifrån dessa förutsättningar undrar jag om det kan ges tips på inriktning? Kanske även tips på enskilda produkter?
Stort tack på förhand!
Vad är det för VVB nu, sen att sätta in en FLVP är tveksamt, inga billiga grejer med montage, se vad det skulle kosta och räkna hur många Kw du får för det priset. Det blir även mycket ny ventdragning med, finns det plats för det.
Det är en Thermia MODUL MP 300 från 1974 med effekt på 3x1000W enligt typskylt. Volym på ca 300l.J jonaserik skrev:
Ventdragning i rummet där FLVP sitter eller uppgradera hela ventilationssystemet? Torde finnas plats att göra åtgärder på nuvarande plats.
En 3 fas VVB då , tänk till om en ny, dom flesta i dag är 2 fasiga , förstår inte varför, belastning på elen med 3 fas är ca 4,5 amp per fas och 2 fas är 7,2 amper per fas och det ökar ut till huvudsäkringarna och kan även bli snedlast. Sen det med en FLVP är det lönsamt , Nja kanske, kanske inte, det måste räknas på och alla som vill sälja säger att det är bäst och naturligtvis är våra bäst. Så ta allt med en nypa salt, men fråga några så du får en indikation på kostnad, är ju gratis .Och pris inkl montering kan vara allt mellan 50 - 100 kkr , det blir många Kw för det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har klarat oss "hela livet" med 100-liters varmvattenberedare.
Omväxlande Thermia och Nibe Eminent.
Och det har räckt till bra för en familj med två barn.
Omväxlande Thermia och Nibe Eminent.
Och det har räckt till bra för en familj med två barn.
Tack för tips!J jonaserik skrev:En 3 fas VVB då , tänk till om en ny, dom flesta i dag är 2 fasiga , förstår inte varför, belastning på elen med 3 fas är ca 4,5 amp per fas och 2 fas är 7,2 amper per fas och det ökar ut till huvudsäkringarna och kan även bli snedlast. Sen det med en FLVP är det lönsamt , Nja kanske, kanske inte, det måste räknas på och alla som vill sälja säger att det är bäst och naturligtvis är våra bäst. Så ta allt med en nypa salt, men fråga några så du får en indikation på kostnad, är ju gratis .Och pris inkl montering kan vara allt mellan 50 - 100 kkr , det blir många Kw för det.
Oj, är ni väldigt sparsamma med vattnet? Tänkt 200l kan räcka men spontant lät 100l väldigt lite även om vi inte är storförbrukare i nuläget.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, under mina "aktiva" år duschade jag ofta på jobbet, eller i omklädningsrummet i tennishallen.Belmlu skrev:
Tennis och segling var mitt liv.
Och när man är ute och seglar har man ju vattnet, varmt eller kallt, alldeles utanför skrovsidan
Och när barnen var små gick det ju inte åt många liter varmvatten till deras bad:

KnockOnWood skrev:
Tja, under mina "aktiva" år duschade jag ofta på jobbet, eller i omklädningsrummet i tennishallen.
Tennis och segling var mitt liv.
Och när man är ute och seglar har man ju vattnet, varmt eller kallt, alldeles utanför skrovsidan
Och när barnen var små gick det ju inte åt många liter varmvatten till deras bad:
[bild]
Har visserligen ett badkar som inte är mycket större än den baljan så kanske funkar!
Nej det är vi så klart utan det är mer eller mindre okvalificerade antagningar från vårt håll. Anledningen till att vi vill byta i "förtid" är att alla firmor vi varit i kontakt med sagt att det tar mellan 2-3v att få ny VVB installerad om nuvarande går sönder. Kommer ju inte avlida av detta och huset är uppvärmt men blir ju lite av en utmaning att stå utan varmvatten i 2-3v.G guggen skrev:
2 - 3 veckor för att byta en VVB, VVB finns på hyllorna för leverans på någon timma, så det är nog mera att rörisarna vill ha lite framförhållning, medvetet eller omedvetet. Det gäller även att verka väldigt upptagna. Byta en VVB tar om inte det måste dras om för mycket på rören ca 4 timmar. Går att kopplamed slang och då går det fortare.
Okej, då är det en helt annat läge ju!J jonaserik skrev:2 - 3 veckor för att byta en VVB, VVB finns på hyllorna för leverans på någon timma, så det är nog mera att rörisarna vill ha lite framförhållning, medvetet eller omedvetet. Det gäller även att verka väldigt upptagna. Byta en VVB tar om inte det måste dras om för mycket på rören ca 4 timmar. Går att kopplamed slang och då går det fortare.