Hej
Har flyttat till nytt hus och ser att en av radiatorerna (vattenburet) har en slags givare kopplad till reglaget via en metalltråd. Jag skulle kolla vad det var och då gick tråden sönder (luktade lite konstigt i samma veva).
Vet inte riktigt vad den var till för.
Kan jag ta bort ”manicken” helt?...eller måste byta ut?
 
  • Radiator med reglage och skadad metalltråd kopplad till en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dammig termisk regulator för radiator med avbruten metalltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Det är givaren till termostaten. Tråden är ett tunt rör med någon vätska i, när när det blir varmt i sensorn så expanderar oljan och påverkar termostaten via röret.
Nu när oljan läckt ut så är det bara till att byta termostaten, den funkar inte längre.
Behöver du placera en sensor längre bort så kanske någon form av trådlös vore smart.
 
  • Gilla
Velifer
  • Laddar…
Beroende på uppvärmning och var elementet är placerat så kanske det inte behövs någon termostat på elementet......
 
  • Gilla
Velifer
  • Laddar…
J John*5 skrev:
Hej,
Det är givaren till termostaten. Tråden är ett tunt rör med någon vätska i, när när det blir varmt i sensorn så expanderar oljan och påverkar termostaten via röret.
Nu när oljan läckt ut så är det bara till att byta termostaten, den funkar inte längre.
Behöver du placera en sensor längre bort så kanske någon form av trådlös vore smart.

Tack för svaret - toppen!
Nu vet jag vad jag ska göra
 
Vad ska du göra då?
 
useless useless skrev:
Vad ska du göra då?
Jag ska först vänta och se om radiatorn blir för varm eller för kall, eller ”lagom”.
Om jag inte är nöjd så byter jag termostat på den, men det får bli i en annan tråd ;).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.