Hej
Har flyttat till nytt hus och ser att en av radiatorerna (vattenburet) har en slags givare kopplad till reglaget via en metalltråd. Jag skulle kolla vad det var och då gick tråden sönder (luktade lite konstigt i samma veva).
Vet inte riktigt vad den var till för.
Kan jag ta bort ”manicken” helt?...eller måste byta ut?
Har flyttat till nytt hus och ser att en av radiatorerna (vattenburet) har en slags givare kopplad till reglaget via en metalltråd. Jag skulle kolla vad det var och då gick tråden sönder (luktade lite konstigt i samma veva).
Vet inte riktigt vad den var till för.
Kan jag ta bort ”manicken” helt?...eller måste byta ut?
Hej,
Det är givaren till termostaten. Tråden är ett tunt rör med någon vätska i, när när det blir varmt i sensorn så expanderar oljan och påverkar termostaten via röret.
Nu när oljan läckt ut så är det bara till att byta termostaten, den funkar inte längre.
Behöver du placera en sensor längre bort så kanske någon form av trådlös vore smart.
Det är givaren till termostaten. Tråden är ett tunt rör med någon vätska i, när när det blir varmt i sensorn så expanderar oljan och påverkar termostaten via röret.
Nu när oljan läckt ut så är det bara till att byta termostaten, den funkar inte längre.
Behöver du placera en sensor längre bort så kanske någon form av trådlös vore smart.
J John*5 skrev:Hej,
Det är givaren till termostaten. Tråden är ett tunt rör med någon vätska i, när när det blir varmt i sensorn så expanderar oljan och påverkar termostaten via röret.
Nu när oljan läckt ut så är det bara till att byta termostaten, den funkar inte längre.
Behöver du placera en sensor längre bort så kanske någon form av trådlös vore smart.
Tack för svaret - toppen!
Nu vet jag vad jag ska göra
Klicka här för att svara

