Vi river ett utrymme på övervåningen som ska bli badrum och stötte på det här. Innan jag såg rören trodde jag att det hade med ventilationen att göra, men nu misstänker jag att det hör till det gamla oljesystemet. Någon som kan bekräfta eller dementera?
Exspansionskärl för värme och öppet system, är det i drift ? dom rör som går ut på sidan går ner i källaren/pannrum, där et av dom sitter på ett värmerör och det andra slutar ovanför golv eller golvbrunn. Det rör som går från topp går ut på taket, ett s.k överkokningsrör ( ånga ska ut i himlen ) Har du något rött eller blått kärl i källaren/pannrum så ta lite foton runt det med alla rör som är kopplade till det.
Tack för svar. Vi har ett jordvärmesystem i drift, och det verkar inte som att det systemet har något med det här kärlet att göra. Det sticker ut två avsågade rör i pannrummet nämligen. Jag borde bara kunna såga bort de här rören och plocka ut kärlet eller?
Det du ska titta efter är om en manometer visar ca 1 bar som kanske sitter i samband med ett rött kärl. en burk som en badboll i storlek och då är det på vinden bortkapat, bara ta bort., du får se hur röret ut på taket eller på sidan om huset är appliserat. På taket kan det vara en vattentät genomförning som måste göras om.
Klicka här för att svara