Värme allmänt
Träabetare: Och den nya jag satt i såg ut som din nya
Peter2400: [citat] Precis, jag har faktiskt ett element. Men det är så fult så det skulle jag aldrig montera fast, men det kan vara bra att ha som reserv. Jag har mitt på vinden:)
Muthai: [citat] Tack för input! Jag har också varit med om tätare slang, men det gör ingen större skillnad då värmen snarare sprids i sidled i betongplattan snarare än luften ovanför. Lite lär det väl hjälpa men inte lika effektivt som en golvkonvektor, kan jag tänka mig. Är din goda vän nöjd med den lösning som de har? Det låter som att det räckte för dem att bara lägga slangen
mixt: Hur gick det? Nyfiken då jag är i en liknande situation med ett fristående hus i lantlig miljö bara ett par hundra meter från Medelhavet. Letar också vämesystem och vill inte heller byta ut de vackra englasfönstren.
Josth: Jo så bör det bli, lite lägre driftskostnader med LLVP eftersom ingen ren el-tillsats behövs. Finns de modeller som ger 5-6 kW vid -15 °C men de kostar 20-25 tkr/st. Ex. Daikin Caldo XRH40 (5 kW vid -15°C) eller Mitsubishi LN50 Hero (6 kW vid -15°C). Enligt NIBE kalkylprogram behöver huset 20 kW värme vid DVUT -16,6 °C.
Terik: [citat] Elberedare finns för vi kör den på sommarhalvåret, så man slipper elda för tappvarmvattnet. Så finns det golvvärme i hela huset. Därför undrar jag om man kan ta tillvara på de som idag som fungerar utan några problem. Men att man lägger till en en extra värmekälla nu när det är problem att fixa till ved, är vårat önskemål.. Kunna ta tillvara på de som redan finns,
Henrik.woll: [citat] Ja DU tycker det ja, det framgår ganska tydligt. I inlägg #1 står det att det inte är ett alternativt byta i nuläget. Nu frågade ju TS vad det fanns för alternativ och det är ett alternativ, du kom också med ett alternativ..
Josth: Finns som reservdel hos JS Energi men det är nog trixigt att byta om man byter kabeln till den också. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f750-cu-3x400v-066036/086-luftflodesmatare.html
Nase75: Hej är det någon som har eller vet mer om vattenburna radiatorer med märken Curant CK 21?Håller på och byta mina värmeelement och hittade bra pris på dessa. Nybliven husägare med litte erfarenhet kring värmmeelement
Sune burf: [citat] Jo man lägger golvspån ovanför det. Bjälklagsplåt heter det, exempelvis från LK
useless: En halv dag... Det beror på vad du har för värmesystem och hur varmvattnet värms. Fjärrvärme = 10 sekunder, Vedpanna med stor acktank = flera timmar efter att man har börjat elda.
stanlund2: Om man skulle välja mellan Mitsubishi Electric, Panasonic och Electrolux i samma prisklass och samma garantier - vilket märke skulle ni föredra? Lutar mot Electrolux mest pga designen.
Magrand: Den här bör funka https://bygglager.se/butik/vvs/tappvattensystem/henco/kopplingar-henco/roth-provtryckningspropp-m22/
Magrand: Den här funkar https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/roth-koppling-15mm.html
Häggens: Hej Har ni något tips på vad som skulle kunna avhjälpa kallras vid vår fönsterplats? Har tittat på FX Värmelist från Elvarm men tycker ändå dom känns för klumpiga.. finns det något annat smart jag inte tänkt på? El-matta? :-) Finns plats att bygga in något i skåpet på vänster sida om det kan finnas någon fräsig grej som kan skicka ut värme.
jonaserik: Svårt att säga, men troligtvis ventilen som ylar. Lite mer än den kunskap jag har.
Krypstocken: Hej Jag fick felmeddelande i min manöverpanel som sa att batteris var dåliga i en av mina T-165 termostater. Bytt batterier men nu kan jag inte få igång den( har växlat batterier med en annan termostat). Har nollställt hela centralen och registrerat alla termostater. Har fabrikåterställt termostaten. När jag sätter systemet i programeringsläge på kanal 5 och synkar termostTen så
Plutus: https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/rorkopplingar/klamringskopplingar/plugg-klamringskoppling/?option=601&gclid=CjwKCAjw-e2EBhAhEiwAJI5jg4me4sEYHHAm78MpKjV1IpEyVJxDd_2cvMoKl61dKI4AyPYhsp6UVBoC56oQAvD_BwE översvämningen måste du hantera på något sätt. har du tur kan du stänga bort expansionskärlet och vattbet blir "hängande" kvar i systemet, men planera för att ta hand om
Saabgubben: [citat] Installerade 2 st och eldat nästan varje dag fr jan till mitten på mars. Mycket nöjd och är imponerad över kvalitén. Jag rekommenderar nordflam.
Henrik.woll: [citat] Vem vet det kanske är lätt att dra om, då är det ju inte ett problem (y) Lycka till med renoveringen :beer:
bjar: Har försökt ta reda på om det är ett enrörssytem men inte fått någon klarhet i det. Stängd ventil säger du, då får jag försöka öppna den, tyvärr sitter vredet hårt som tusan.
j.f.s: Hur har det gått? Alltid intressant med uppföljning och speciellt om någon annan har liknande symptom så är det definitivt bra att veta vad lösningen var. :)
Jonatan79: Om ni ska renovera allt så kan ni lägga rör i väggen, annars inte värt att riva allt bara för att få in radiatorrören.
jonaserik: Kabeln för givaren kan skarvas och förlängas med en telekabel EKKX 4X0,5 troligen upp till 50 meter utan vidare, lämpligt så att koppla loss från kortet och skarva i en bit , blir bara en skarv då. I tanken ( dykrör ) ska den sitta om det är för VV. Sitter den på ett rör blir det missvisning.
jonaserik: Som sägs , ställ ner kurvan på VP. Bara ett par snäpp och vänta i ett dygn.
xLnT: [citat] Då behövs det heller ingen säkerhetsventil på tappvarmvattnet? Tänker att det inte finns någon risk för att det ska byggas upp tryck i det som på en traditionell värmepanna?
Vector: Förmodligen så är det vatten utanföre borrhål dvs smältvatten eller regnvatten som rinner in. Är borrhål högre så skulle ju det kanske gjorts något för att inte vattnet följer slangen in.
DIY1953: Nej, det går inte att trycka in den inre delen. Den delen verkar vara alltid in och varmvatten kommer inte in i elementen. Jag tror att jag måste ta ut hela ventilen, men jag har inte lyckats få loss den.
Vindens: [citat] Jag knackade i säkert två timmar med en mindre hammare utan övervåld och det kom ut svart sörja. Provade försiktiga vrida med tång samt motionera in och lite ut och så fort man antingen vrider eller tar lite utåt droppar det vatten. Resultatet av allt knackande blev inte så märkbart. Tar jag i med något hårt och försöker trycka in det kanske den åker den in cirka 2 mm nu
MattiasAdolfsson: [citat] innan fanns en vedpanna, men med samma bekymmer även då, fast inte lika tydligt. har bytt all element till större