Värme allmänt
Josth: Byter man hela insatsen eller ventilen brukar systemet behöva tömmas eller rören frysas vad jag känner till. Byter man bara den lilla inre packboxen kan det eventuellt klara sig utan att tömma systemet. Finns även sabotageskyddade insatser som stänger om termostathuset skruvas bort och den lilla pinnen är i sitt yttersta läge. Då måste termostathuset som kanske har sitt max vid 22 °C
MattiasAdolfsson: Det blev ett mellanrelä för 150kr.. så centrala termostaten står på 10grader..’och via ett sms eller en knapptryckning i larmets app så byglas termostaten så elementens termostat gäller istället som är inställda på 20grader
martin43: Gör all intrimning med öppna termostater. Förinställningen på termostatventilen begränsar maxöppningen. Inställningen i H-grejen ändrar hur mycket flöde som går igenom radiatorn vs hur mycket som går vidare direkt. Varje slinga måste balanseras med sig själv (H-grejen) och slingorna måste kanske balanseras med varandra om de är väldigt olika (vid fördelaren). Om H grejen står
AndyJ: Tack så hjärtligt för hjälpen! Hittade lite blandade kopplingar och fyllde på systemet enligt era anvisningar och nu är det varmt och gott igen! Enligt ägaren så har systemet aldrig fyllts på tidigare under alla år. så får se om trycket håller i längden. Verkar nu ett dygn senare inte som om det läcker någonstans så vi håller tummarna ☀️
jdaniels: Bytte oxå fötter, ett jäkla jobb :) Fick tips av reparatören att han använde en typ flexande förlängare till skruvdragaren.
fuselage: Gör ett litet tillbakahopp i den här tråden. Radiatorn är pluggad sedan länge tack vare era tips. Tack! Så det här med 1-rör vs 2-rör. Häromdagen kom jag åt att öppna upp golvet på ett annat ställe på övervåningen. El och värme går i ett fack i bjälklaget längs med hela ytterväggen och när jag öppnade upp var detta allt jag såg. Inte kan väl två rör (framledning och
Raka Rör: Har fjärrvärme in till samfällighetsförenings anläggning som vi sedan är uppkopplade till tillsammans med andra. Radiatorsystemet i vårt hus är inplastade järnrör från -78 i väggar och golv där det går ett obekräftat rykte om att ett grannhus har fått läcka i. Hört att det kanske inte var det bästa med den här typen av rör? Oavsett så kan ett rör alltid börja läcka och
Josth: Då har kompressorn hållit i 12 år i alla fall, hyfsat bra med propan köldmedia. Alternativen i samma klass är t.ex. IVT Vent 402, motsvarande Bosch och Thermia Ventec. I klassen som sparar mer energi t.ex. IVT 840/860 respektive Nibe F730/F750. Om man har väldigt stort energibehov kan det bli lönsamt med bergvärme. Man behöver räkna på det.
GylleneCirkeln: Stort tack för alla svar! Jag tar och mäter gänga och kollar upp ersättningstermostat.
Joro2000: Hej igen alla hjälpsamma. Jag har fortfarande LP-larm och en väldigt dyr elräkning. Dessutom ett gäng hantverkare som fakturerar trots att problemet kvarstår. KB-f KB-r värdet ser bra ut när jag återställer och drar igång pumpen, 7 grader fram 4 grader retur. Kompressorn går fint tills LP-larmet löser ut, så det enda jag ser kan vara problemet nu är luft i systemet eller trasig
Krilleman: Det ser ut som helt vanliga TA-trim fast med varianten av lekande M22 mutter mot radiatorn. Lossa på locken och dra skruven i botten. Öppna luftskruven och kontrollera så trycket tar slut. (y)
jonaserik: [citat] En kort fråga då. När du fyller hur bär sig manometern åt då, stiger sakta eller fort upp till 1,2 bar..
Josth: Ser inte ut som det finns någon avstängning nertill på returröret tyvärr. Då måste man tömma värmesystemet. Går väl att frysa också men det krävs specialutrustning som rörmokarna kan ha.
Henric H: Hej! Har köpt vattenburen golvvärme till våran övervåning, det ska läggas eps som man sen drar slangen i. Min fråga är hur tanken är att man ska göra som ritningen visar inom markerat område? Alla slangar ska ut på en och samma yta men eps’en är ju inte spårad så där tätt. Ska man bara skära ur med kniv eller hur ska man dra slangen? Mvh
Argastesnickaren: Går bra att göra som du tänkt när du tar bort dom (om ventilerna håller tätt) När du ska fylla på systemet så gör du det vid pannan kolla gärna innan hur högt mätaren visar. Fyll sen på till samma och lufta elementen. Kolla sen igen och efterfyll så att nivån blir rätt;)
Josth: Expansionskärlet är en röd ganska stor burk (beroende på vilket värmesystem man har) som brukar hänga på väggen. Vid den sitter normalt en säkerhetsventil och en manometer som bör visa runt 1 bar. Annars ska man fylla på vatten i värmesystemet. Pannan luftas genom att kort öppna säkerhetsventilen och släppa ut luft. Efteråt får man fylla på mer vatten. Varje radiator kan också
ajn82: Hej Ska om 1-2 veckor byta ut vår gamla L/V VP till en BVP och hade i samband med det tänkt göra en större översyn av värmesystemet. Huset är från 30-talet, men stora delar av radiatorerna är utbyta mot golvvärme. Har i dagsläget två fördelarskåp med varsin shunt och cirkulationspump, en på bottenvåningen och en på ovanvåningen. Eftersom alla ledningar är hyfsat tillgängliga
Henningelvis: [citat] Jag trodde också att det skulle fungera med sådana proppar som i första länken. Sådana har jag och de fungerar inte. Bostadens andra element ser helt annorlunda ut, och där fungerar sådana proppar. Just det här är ett litet hallelement och det är anslutet helt annorlunda. Det som syns på bilderna är när jag har skruvat bort elementet. De båda kopplingarna på bilden skruvas
Incitament: Jag hittade en utegivare Danfoss ESMT och det fungerar med den oxå
Vector: Frågan är om man ska göra en reset på den så man stänger av elen å låt den stå ett tag för sen starta upp den jgen.... för är det något fel på den så ska den tror jag blinka rött....
Josth: [citat] Bara att lossa den kromade mutterringen med en stor skiftnyckel eller polygriptång. Inget värmevatten kan läcka ut om man bara byter termostathus och ventilen i övrigt är okej. Byter man däremot insatsen eller hela ventilen är det en helt annan sak. Anlitar man rörmokare för att bara byta termostathus blir det nog en tiopotens dyrare med framkörningsavgift, servicebil, minsta
Galten: Nu är allt klart! Det blev en Toshiba Shorei 25, köpt och installerad av lokala firman. Någon tusenlapp dyrare än nätgiganterna, men känns tryggare om något skulle strula!
AndersS: [citat] Då är det lugnt om du väljer golv som skruvas, bara att fortsätta klura på hur du kan lyfta kaminen.
Godjul: Äntligen fungerar pannan igen. Skönt att det inte blev för dyrt. Ett byte av expansionskärl så kom värmen tillbaks.
torporoman: Det blev bladskruvar och rörsvep. Mycket nätt lösning. [bild]
useless: Sök på växelventil på varmepumpsforum.com så finns det massor att läsa.
HeineA: Bygg/ fastighets/ VVS ingenjör kanske Afry fd Ångpanneföreningen en otroligt bra konsult firma inom det område du söker, grejen är bara att hos oss erfarna husägare så får du råd gratis, att ta bort radiatorer utan att ersätta det med ett alternativ är sällan en bra idé , vill du ha en konsult som säger samma sak för 4000 så är det upp till dig.
jtkarlsson: [citat] Det är tätt, så inga problem med det. Men man blir fundersam om tanken bakom formuleringen...
Vector: Pratade faktiskt med en ytlig bekant idag som hade haft en farfar som jobbade med asbest dag ut å dag in på den tid det inte fanns skyddutrustning å sånt. Nu uppfattade inte jag hur många år han gjorde det men han dog 87 år gammal å var vid god hälsa.... så jag tror som @Staffans2000 att du kan hålla på...
Husses: [citat] Ja, jag misstänker också att den är på högra sidan vilket är omöjligt att komma åt i princip.. Men ska testa med gallret, tack!