Rickard.
Rickard.: Hej. Jag har ett älvsbyhus med källare och varmgarage som värms upp av direktverkande el. Huset är isolerat enligt 70-tals norm och det märks men huset är ändå inte så dyrt i drift. Fram till februari 2020 hade vi också en LLVP som var 10+år gammal. Nu drygt ett år senare har jag summerat elförbrukningen och kan inte direkt märka någon genomgående skillnad med eller utan. Det jag
0 svar · 1,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: Brorsan hade de där i en lägenhet för länge sen. Känns som om de är gjorda för oljepanna i en historisk forntid?
7 svar · 5,6k läst
·
E
Earplugged: [citat] Blå plugg hittad! :-)
4 svar · 2,8k läst
·
O
Olf Oggler: Jag har ett väldigt flex i mina rör. Detta får mig att fundera på att sätta dit en sektionsradiator istället. De är ju lite mer estetiskt tilltalande tycker jag.
13 svar · 2,8k läst
·
S0MMER
S0MMER: Du får nog precisera dig lite. Vi fick inte så mycket att gå på. :)
1 svar · 854 läst
·
MVJK
MVJK: [bild] [bild] [bild] [bild] Verkar som att bilderna inte kom med
1 svar · 1,3k läst
·
M
Mekjohan: Som rubriken lyder så ska jag installera ett nytt värmesystem till nästa sommar, i första hand till mitt bostadshus. Men tanken är att även koppla på verkstaden och gäststugan på samma anläggning. Jag hade tänkt mig en 12kw Panasonic monoblock värmepump tillsammans med en ack. på 300L (+300L när jag kopplar på resten). Bostadshuset är på 75m2 bottenvåning +60m2 ovanvåning med
0 svar · 677 läst
V
Villa1981: Tack för svaren! Kanske värt att nämna nu på efterhand att fönsterna är original men det kanske ni förstod (från 1981). Har tittat lite på fönsterna och dom är faktiskt i helt ok skick ännu, är endast lite sprickor utvändigt som går att måla över och bättra på. Inget har börjat ruttna eller dylikt. Jag och sambon bestämde att vi börjar endast med att montera luftvärmepump
10 svar · 2,2k läst
M
MagicFingers: jag skulle börja med att ställa upp den så högt man vågar och se om behovet är för stort efter det..., (med reservation att det kan bli skållskador om blandaren på duschen eller i köket inte kan blanda ner till 60C)
11 svar · 2,3k läst
·
P
Plutus: En elpatron i tilluften är billigt, sedan blockerar du den för att du har ett nybyggt välisolerat hus med golvvärme som lätt kan ge dig rätt temperatur i rummen. Ditt FTX kommer att blåsa in ca 17 gr i sovrum och vardagsrum. Skulle det någon gång bli för kallt ute så slår du på elpatronen de dagar det behövs. golvvärmen värmer du med värmepump naturligtvis.
2 svar · 1,6k läst
B
Bjornedorne: Hej, Ok tack, verkar inte som det är något standardförfarande direkt... Jag håller med om att det ekonomiskt kanske inte är det absolut bästa. Alternativet luftvärmepump käns dock inte aktuelllt ur estetisk och ljudmässig synvinkel. Alternativet är isåfall elupvärmning och därför blir kalkylen något bättre. Jag tror vi kommer göra så att vi drar ut det ur pannrummet som ligger
3 svar · 2,6k läst
E
exerg: Draget där nere är primärluft= gaspedalen. När vedbrasan uppnått ca 800 grader har veden "släppt" alla de brännbara substanser som sedan bara behöver lite mer syre för att antändas. Detta syre måste tillsättas ovanför veden och i moderna kaminer syns det genom att det bildas ett "tomrum" strax ovanför veden och gaserna antänds och hänger en bit ovanför. Ca 60% av vedens exergi
15 svar · 15,9k läst
·
L
lordi: [citat] Vaillant är en stor välkänd tysk tillverkare av värmepumpar, gaspannor mm. Jag skulle inte jämföra dem med diverse kinesmärken. De svenska tillverkarna har en större utbyggd serviceorganisation i Sverige som talar till deras fördel, men kvalitetsmässigt skulle jag säga att det inte skiljer något
11 svar · 5,7k läst
useless
useless: Det borde inte börja låta av att trycket är lite högre. Däremot gör ett trasigt expansionskärl att trycket varierar mer och det kan komma in luft i systemet som i sin tur ger upphov till ljud.
4 svar · 4,1k läst
·
V
Vector: Självklart S1155 med separat tank, lite dyrare i installation men mååååånga litrar vv till 1/3 av priset.
1 svar · 2,7k läst
MultiMan
MultiMan: Skruvar du på säkerhetsventilen så ska den öppna oavsett trycket. Min hade fastnat efter 30 år och jag fick byta den. Den nya fungerar som den ska och öppnar av sig själv när trycket ibland, tillfälligt, går över gränsen.
3 svar · 2,4k läst
Guldstrand
Guldstrand: [citat] Jag vill inte ge mig på att löda själv. Vet inte så mycket om vvb. (bifogar bild) [bild]
5 svar · 1,9k läst
D
droopy: [citat] Beror på hur man ser det. Värmesystemet behöver tappas ur för att koppla in avstickarna. Samma med tappvattnet. Fördelen du har är väl att du tycks ha kopparrör vilket gör det lite enklare att koppla in sig än på stålrör. Isolering skall till vilket kostar lite, be rörisen lägga på de få metrar det är frågan om själv än att de drar in en extra isolerare som skall ha
5 svar · 3,1k läst
·
J
Josth: Vad var årsförbrukningen innan jordvärmen? Hur stor är årsförbrukningen nu? Hur stort är huset och när är det byggt? Modellbeteckning på värmepump?
1 svar · 651 läst
A
Alphaminor: Tack för svaren! Jag vart lite upptagen med annat några dagar så blev glad när jag såg påminnelsen om min tråd! :) Ja, värmeväxlare känns ju säkrare om så man kan kallställa vid behov eller problem, utan att det riskerar att frysa, om jag gjuter in slingor. Enkelheten i en fläktkonvektor är dock lite lockande! Ska fundera lite till...
3 svar · 1,4k läst
kristofer12345
kristofer12345: [citat] pm
6 svar · 641 läst
Anna_H
Anna_H: Vi har elradiatorer. Sedan vi bytte fönster har vi i princip aldrig haft dem påslagna på övervåningen.
3 svar · 887 läst
·
K
kia2: Jag tror man binder upp sig på 3 år om man tecknar sig för "Smart värme". Avtalet säger: "Detta avtal gäller i tre (3) år från och med dagen då bekräftelsen kommit Leverantören tillhanda och, i händelse av utebliven uppsägning senast trettio (30) dagar före avtalstidens utgång, övergår avtalet automatiskt att gälla tills vidare med trettio (30) dagars uppsägningstid."
1 svar · 1,6k läst
·
D
Denzeloto: [citat] Håller med om att solceller inte har direkt med uppvärmning att göra. Min tanke var snarare att de skulle spara på kostnaden för elen som förbrukas genom att kapa egenförbrukningen en del. Kanske i en kombo med nya LVP. Men det är klart att de ger minst el när jag mest behöver den, d.v.s. under vintern
7 svar · 1,1k läst
·
V
VetarN: [citat] ok, kändes bara extremt dyrt men har ett bad som e ”bra” d1 breeze så inget billigt tror jag man skulle kalla de
6 svar · 1,2k läst
·
M
mf04joda: Hej, Har ett system Nibe 2025+VVM300 som tappar tryck. Har sett liknande trådar men bifogar lite egna bilder. Har haft det ganska länge då en rörmokare sa att det var ganska normalt o vanligt men man vill ju ändå att det skall funka som det ska. Jag har nu inte fyllt på på länge och trycket ha varit noll men pumpen stannar eller varnar aldrig och alla element fungerar som de ska? Fyller
0 svar · 881 läst
·
janol
janol: [citat] Tack för tipset. Skall prova när vi inte behöver elda. Då kan luckan med vredet ligga och ’gotta’ sig under längre tid.
7 svar · 1,8k läst
·
S
Surgubbe: Jag måste strypa två stycken en-rörslingor. Jag vet inte om det spelar någon roll om jag stryper i början eller slutet av slingan. Men i starten finns ett bra lättåtkommligt ställe där rören delar sig och blir prisolrör. Idag sitter det ballofixer där. Kan någon tipsa som vilka manuella ventiler som passar? I framtida byte av värmepump blir det arbetstank istället, men nu skulle
0 svar · 487 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.