2 155 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
hur många element behövs?
Jag totalrenoverar ett hus som varit en sommarstuga, slitit ut allt, ska göra öppen planlösning, det är på ungefär 85 kvadrat. Jag ska installera en luft luftvärmepump, har tagit ut alla gamla el element, ska sätta in el element i de två sovrummen, golvvärme på toan. Pumpen blir i hallen och riktas mot vardagsrummet som sitter ihop med köket, har fönster från golv till tak så vill ha så lite el element som möjligt då det enligt mig inte blir så snyggt att ha dom mitt på en vägg. Hur många element tror ni behövs, hur mycket watt behövs för resterande 60 kvadrat när man också har en luft luftvärmepump? Har även öppen spis som jag funderar på att installera en spiskassett i. är det nödvändigt att sätta dit några element alls eller måste jag ändå gå efter rekommendationen på 70w/kvadratmeter
Har precis tilläggsisolerat 50mm+ny panel, men var endast 95mm isolering totalt.
Bor för övrigt i västerbotten och blir ofta under -20 på vintern.
Tacksam för alla åsikter!
Har precis tilläggsisolerat 50mm+ny panel, men var endast 95mm isolering totalt.
Bor för övrigt i västerbotten och blir ofta under -20 på vintern.
Tacksam för alla åsikter!
tack för svar, totalt är det numera 95+50mm pga att jag tilläggsisolerat precis! Skulle du fortfarande rekommendera minst 70W/kvadrat?J Josth skrev:
Ok, missförstod lite. Jag skulle ändå gå på 70 W/m² med tanke på att dimensionerande vinterutetemperatur DVUT i t.ex. Lycksele är - 30,5 °C. Känns som t.ex. en Daikin Caldo XRH40 skulle vara en bra investering. Ger 4 kW vid -25 °C. Sedan bör det finnas något reservalternativ till LLVP för att värma. Antingen braskamin, ett par el-radiatorer på väggen eller ett par värmefläktar man kan plocka fram vid behov.
okej tack för tipset! finns som sagt en öppen spis som jag tänkte sätta en insats i så den går använda både för att det är fint men även då det är lite extra kallt. Men kanske sätter upp 2 mindre element i vardagsrummet, rekommenderar du 70w/kvadrat i bara element värme eller är det totalt inklusive LLVP, kan väldigt lite om sånt här som du kanske förstår!J Josth skrev:Ok, missförstod lite. Jag skulle ändå gå på 70 W/m² med tanke på att dimensionerande vinterutetemperatur DVUT i t.ex. Lycksele är - 30,5 °C. Känns som t.ex. en Daikin Caldo XRH40 skulle vara en bra investering. Ger 4 kW vid -25 °C. Sedan bör det finnas något reservalternativ till LLVP för att värma. Antingen braskamin, ett par el-radiatorer på väggen eller ett par värmefläktar man kan plocka fram vid behov.
Har även möjlighet att sätta golvvärme i hallen, vad tycker folk om det, är det värt det?
I det inre av Norrland kan det ju bli så kallt att luftluftvärmepumparna bara ger låg effekt eller rent av stannar. Tror jag sett någon Panasonic som är specad ner till -35 °C vilket ju är bra även om den nog inte ger så mycket värmeeffekt då. Jag tänkte att man behöver ha något reservalternativ som kan ersätta LLVP om det blir några problem. Man kan ju sätta upp ett par kraftiga el-radiatorer i vardagsrummet eller så kan man ha två mindre byggfläktar á 2 kW att ta fram från garderoben som en billigare lösning. Golvvärme i hallen är bra om man drar in mycket snö på golvet och skorna/pjäxorna är kalla.
Klicka här för att svara