Hej,
Ytterligare ett inlägg från mig. Börjar känna mig löjligt men vill så gärna förstå och vill så ogärna frysa.
Jag börjar fundera på om det är är något fel på vårt värmesystem, samtidigt har jag läst att det kan vara lurigt med innetemp denna årstid.
Nibe f750, vattenburen golvvärme nere, radiatorer uppe. På pannan inställt värmekurva 7. Minsta framledningstemp står som 20 grader. Tempen på menyn i pannan är inställd på 0.
Det blir rätt kallt på nätterna nu, i morse var det 4 grader ute. Tempen på dagen har varit ca 15 grader.
Igår ställde jag ner cirkulationspumpen tull 1 då den stod på 3. Värmen har dock varit samma innan. Ställde ner för att få elementen att sluta låta, det gjorde de till en början men har börjat låta igen nu.
Nu till problem. Senaste dagarna har jag kollat lite på evr-cebtralen. Den står mest på minus men växlar ibland till plus (på morgnarna runt 8) den växlar dock snabbt tillbaka till minus vilket jag förstått beror på att shunten stryper flödet, varför? Den borde vilja jobba längre. Det är bara 19 grader på undervåningen nu vid halv tio och tycker det är för kallt, vill gärna ha 21 grader.
Jag är sådan nybörjare och vet liksom inte vad som händer när jag gör vissa saker. Börjar fundera på om jag behöver ändra kurva men vill helst inte trixa för mycket. Vi köpte huset nyligen och nät vi var på visning i feb var det varmt och kurvan har inte ändrats.
Jag är osäker på om golvvärmen funkar som den ska men vet inte hur jag ska felsöka.
Jag ska få hit en tekniker från nibe 17/9 som ju kan återställa konstigheter om jag skruvar nu om ni förstår.
Dock är det ju två system och golvvärmen är från energijägarna.
Lägger en bild på evr
Ytterligare ett inlägg från mig. Börjar känna mig löjligt men vill så gärna förstå och vill så ogärna frysa.
Jag börjar fundera på om det är är något fel på vårt värmesystem, samtidigt har jag läst att det kan vara lurigt med innetemp denna årstid.
Nibe f750, vattenburen golvvärme nere, radiatorer uppe. På pannan inställt värmekurva 7. Minsta framledningstemp står som 20 grader. Tempen på menyn i pannan är inställd på 0.
Det blir rätt kallt på nätterna nu, i morse var det 4 grader ute. Tempen på dagen har varit ca 15 grader.
Igår ställde jag ner cirkulationspumpen tull 1 då den stod på 3. Värmen har dock varit samma innan. Ställde ner för att få elementen att sluta låta, det gjorde de till en början men har börjat låta igen nu.
Nu till problem. Senaste dagarna har jag kollat lite på evr-cebtralen. Den står mest på minus men växlar ibland till plus (på morgnarna runt 8) den växlar dock snabbt tillbaka till minus vilket jag förstått beror på att shunten stryper flödet, varför? Den borde vilja jobba längre. Det är bara 19 grader på undervåningen nu vid halv tio och tycker det är för kallt, vill gärna ha 21 grader.
Jag är sådan nybörjare och vet liksom inte vad som händer när jag gör vissa saker. Börjar fundera på om jag behöver ändra kurva men vill helst inte trixa för mycket. Vi köpte huset nyligen och nät vi var på visning i feb var det varmt och kurvan har inte ändrats.
Jag är osäker på om golvvärmen funkar som den ska men vet inte hur jag ska felsöka.
Jag ska få hit en tekniker från nibe 17/9 som ju kan återställa konstigheter om jag skruvar nu om ni förstår.
Dock är det ju två system och golvvärmen är från energijägarna.
Lägger en bild på evr
Hej! För att få varmare på bottenvåningen bör man först höja "P" några grader på EVR-CDR. Om den sedan står på "+" mest hela tiden vill den ha mer värme från F750 och man behöver höja förskjutningen av värmekurvan i meny 1.1. Om det finns en egenbyggd värmekurva i F750 är det den som gäller men då gäller det att man vet att den egna kurvan är bra och passar alla väder från sommar till vinter.
Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina inlägg.J Josth skrev:Hej! För att få varmare på bottenvåningen bör man först höja "P" några grader på EVR-CDR. Om den sedan står på "+" mest hela tiden vill den ha mer värme från F750 och man behöver höja förskjutningen av värmekurvan i meny 1.1. Om det finns en egenbyggd värmekurva i F750 är det den som gäller men då gäller det att man vet att den egna kurvan är bra och passar alla väder från sommar till vinter.
Men jag förstår inte riktigt det hör med förskjutningar etc
Vad betyder det att extern tillsats är blockerad?
Menar du såhär...Jag skruvar upp P på evr. Låter det vara. Om den inte växlar mellan minus och plus så ska jag gå in och ändra värmekurva I pumpen ?J Josth skrev:Hej! För att få varmare på bottenvåningen bör man först höja "P" några grader på EVR-CDR. Om den sedan står på "+" mest hela tiden vill den ha mer värme från F750 och man behöver höja förskjutningen av värmekurvan i meny 1.1. Om det finns en egenbyggd värmekurva i F750 är det den som gäller men då gäller det att man vet att den egna kurvan är bra och passar alla väder från sommar till vinter.
"Plupparna" som sitter på ventilerna till golvvärmen brukar gå sönder alternativt fastnar ventilen i stängt läge efter att ha varit intryckt hela sommaren. Om du har rumstermostater kan du ställa dem på max sen efter någon timme känner du på "plupparna" om de är varma. Är det någon som är kall är den troligtvis trasig och då kan du plocka bort den. Då är den fullt öppen om ventilen funkar och den kan du testa genom att tryck på den lilla pinnen i mitten. Trycker du in den ska den fjädra tillbaka. Den är trög så du behöver något att tryck med, jag brukar använda handtaget på en skruvmejsel.
Tack för svar jag får nya grejer att undersöka hela tiden. Menar du dessa pluppar? Men gör det någon skillnaden att ställa termostaterna på max om framledningstemperaturen bara är 20 grader? Så om en ventil är kall behöver den inte bytas, bara tas bort?E Emanuel01 skrev:"Plupparna" som sitter på ventilerna till golvvärmen brukar gå sönder alternativt fastnar ventilen i stängt läge efter att ha varit intryckt hela sommaren. Om du har rumstermostater kan du ställa dem på max sen efter någon timme känner du på "plupparna" om de är varma. Är det någon som är kall är den troligtvis trasig och då kan du plocka bort den. Då är den fullt öppen om ventilen funkar och den kan du testa genom att tryck på den lilla pinnen i mitten. Trycker du in den ska den fjädra tillbaka. Den är trög så du behöver något att tryck med, jag brukar använda handtaget på en skruvmejsel.







