Hej.

Jag bor i en sekelskiftes-lägenhet med gamla LVI el-radioatorer från 80-talet.
Fula och svåra att justera värmen på verkar det som.

Skulle vilja byta ut dom mot LVI Epok då dom ser lite snyggare ut samt verkar ha modern termostat (även trådlös som kan styra flera element i samma rum).

Kommer givetvis be en elektriker sköta allt el-jobb och inkoppling men tänkte att det vore skönt att veta lite om min situation innan jag kontaktar en elektriker.

Idag sitter elementen med en kopplingsdosa bakom varje element.
Kopplingsdosa för el-radiatorer monterad på vägg med synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosa med flera färgkodade elkablar anslutna, indikationer på seriekoppling till element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal kopplingsdosa för elradiatorer med anvisningar för fas, jord och noll, märkt Gnossjö Klimatprodukter AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kopplingsdosa till LVI-radiator med tekniska specifikationer och dubbla elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är från en kopplingsdosa som verkar seriekoppla elen till ett annat element (kopplingsdosan sitter i mitten mellan två andra element). därav dubbla sladdar.
Verkar vara 2 faser + jord inkopplad till mina element idag. så 380V/400V verkar stämma?

Verkar som sagt vara jord anslutet till det här elementet? (jag har inte mätt något - det får elektriker göra sen) Kikar jag i monteringsanvisningen (se nedan) till nya LVI Epok 400V så ska inte jord anslutas till dessa nya element?

Ser ni några problem med min nuvarande el-dragning till elementen och att koppla in nya LVI Epok 400V element?
Kommer elektrikern kunna använda befintliga kablar och koppla in (koppla bort jord?) men få dom nya elementen att fungera? Eller behövs fler dragningar från el-centralen tro?

Elektrisk kopplingsschema för radiatorer med anvisningar för 230V och 400V anslutningar, inklusive kabelfärger och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå kopplingsdosa med flera elektriska kablar anslutna, placerad bakom ett värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand
 
Det är nog plug and play.
Det enda som skiljer är att nya radiatorerna inte behöver skyddsjord,så den lämnar man bara oinkopplad.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är nog plug and play.
Det enda som skiljer är att nya radiatorerna inte behöver skyddsjord,så den lämnar man bara oinkopplad.

Protte
Ok tack :)
Då behöver jag inte be en elektriker dra så mycket nytt då.

Så nya 400V element har bara 2 faser? Ingen jord? Känns som så lite kablar? ^_^
 
Värt att tänka på kan vara hur bra väggarna är.
LVI-Epok är rätt mkt tyngre än de du har nu.
 
H Holmis skrev:
Värt att tänka på kan vara hur bra väggarna är.
LVI-Epok är rätt mkt tyngre än de du har nu.
Har du dessa element? Är dom okej? Funktion+designmässigt?

Elementen sitter i ”speglade nischer” i trä.
Hoppas dom kommer sitta med vanliga träskruv bara. :)

Se bild:
Radiator i vit nisch ovanpå ett trägolv med dekorativa föremål på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.