Hej.
Jag bor i en sekelskiftes-lägenhet med gamla LVI el-radioatorer från 80-talet.
Fula och svåra att justera värmen på verkar det som.
Skulle vilja byta ut dom mot LVI Epok då dom ser lite snyggare ut samt verkar ha modern termostat (även trådlös som kan styra flera element i samma rum).
Kommer givetvis be en elektriker sköta allt el-jobb och inkoppling men tänkte att det vore skönt att veta lite om min situation innan jag kontaktar en elektriker.
Idag sitter elementen med en kopplingsdosa bakom varje element.
Bilden är från en kopplingsdosa som verkar seriekoppla elen till ett annat element (kopplingsdosan sitter i mitten mellan två andra element). därav dubbla sladdar.
Verkar vara 2 faser + jord inkopplad till mina element idag. så 380V/400V verkar stämma?
Verkar som sagt vara jord anslutet till det här elementet? (jag har inte mätt något - det får elektriker göra sen) Kikar jag i monteringsanvisningen (se nedan) till nya LVI Epok 400V så ska inte jord anslutas till dessa nya element?
Ser ni några problem med min nuvarande el-dragning till elementen och att koppla in nya LVI Epok 400V element?
Kommer elektrikern kunna använda befintliga kablar och koppla in (koppla bort jord?) men få dom nya elementen att fungera? Eller behövs fler dragningar från el-centralen tro?
tack på förhand
Jag bor i en sekelskiftes-lägenhet med gamla LVI el-radioatorer från 80-talet.
Fula och svåra att justera värmen på verkar det som.
Skulle vilja byta ut dom mot LVI Epok då dom ser lite snyggare ut samt verkar ha modern termostat (även trådlös som kan styra flera element i samma rum).
Kommer givetvis be en elektriker sköta allt el-jobb och inkoppling men tänkte att det vore skönt att veta lite om min situation innan jag kontaktar en elektriker.
Idag sitter elementen med en kopplingsdosa bakom varje element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är från en kopplingsdosa som verkar seriekoppla elen till ett annat element (kopplingsdosan sitter i mitten mellan två andra element). därav dubbla sladdar.
Verkar vara 2 faser + jord inkopplad till mina element idag. så 380V/400V verkar stämma?
Verkar som sagt vara jord anslutet till det här elementet? (jag har inte mätt något - det får elektriker göra sen) Kikar jag i monteringsanvisningen (se nedan) till nya LVI Epok 400V så ska inte jord anslutas till dessa nya element?
Ser ni några problem med min nuvarande el-dragning till elementen och att koppla in nya LVI Epok 400V element?
Kommer elektrikern kunna använda befintliga kablar och koppla in (koppla bort jord?) men få dom nya elementen att fungera? Eller behövs fler dragningar från el-centralen tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack på förhand
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är nog plug and play.
Det enda som skiljer är att nya radiatorerna inte behöver skyddsjord,så den lämnar man bara oinkopplad.
Protte
Det enda som skiljer är att nya radiatorerna inte behöver skyddsjord,så den lämnar man bara oinkopplad.
Protte
Ok tackprototypen skrev:
Då behöver jag inte be en elektriker dra så mycket nytt då.
Så nya 400V element har bara 2 faser? Ingen jord? Känns som så lite kablar? ^_^
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
