Sen så har du många grejer som ska lira med varann. Utegivare, innegivare( om den är aktiverad på värmepumpen) shunten, terostaterna på golvvärmen. Jag skulle bara köra utegivare innegivare på vp och bara ev behålla några termostater och ställdon för tex sovrum så man kan reglera där och shunten. Sen justera in utegivares kurvlutning och innegivarens temratur så man får en behaglig temp. Som jag skrivit många gånger, ju mer grejer man har ju mer kan gå fel och ställa till det. Men det är lätt att skriva och nu har man ju inte sett din anläggning i sin helhet
 
J Josth skrev:
Om det känns kallt på bottenvåningen är det som sagt i första hand rumstermostaterna (bild enligt inlägg #24) som ska ökas och man väntar 1-2 dygn för att känna om det blev skillnad. Räcker inte detta är det parameter "P" på EVR-CDR som man får öka ett par grader och sedan vänta 1-2 dygn ytterligare. Värmekurvan i F750 är nu, vad jag förstår(?), egendefinierad men tilltagen så att det fullt räcker till ett golvvärmesystem. Om värmen inte räcker till övervåningen skulle det kännas kallt där men så är inte fallet. Viktigt att ha många termometrar i huset, gärna i varje rum.
Får skaffa termometrar helt klart.
Har som sagt skruvat upp P nu och ställt golvtermostatrarna på 22 grader.

Gick in i serviceinfo igen ny har beräknad framledning och faktiskt gått ihop lite mer. Ändrade också i autoinställningen stopp av värme till 20 istället för 15 grader
 
  • Digital värmesystemkontroll visar temperaturinställningar och serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Sen så har du många grejer som ska lira med varann. Utegivare, innegivare( om den är aktiverad på värmepumpen) shunten, terostaterna på golvvärmen. Jag skulle bara köra utegivare innegivare på vp och bara ev behålla några termostater och ställdon för tex sovrum så man kan reglera där och shunten. Sen justera in utegivares kurvlutning och innegivarens temratur så man får en behaglig temp. Som jag skrivit många gånger, ju mer grejer man har ju mer kan gå fel och ställa till det. Men det är lätt att skriva och nu har man ju inte sett din anläggning i sin helhet
Ja det låter rimligt att det lättare kan gå fel med många olika grejer. Dock inte jag som valt he he
 
När det gäller stopp av värme brukar man ofta sätta det till 17 °C. Man räknar då med att kyl, frys, spis, elektronik, personer m.m. ger 3-4 graders uppvärmning. Tänk på att filtreringstiden nu var 24 timmar så det är först då värmen stängs av det händer extremt sällan att Sverige har tropiska nätter.
 
J Josth skrev:
När det gäller stopp av värme brukar man ofta sätta det till 17 °C. Man räknar då med att kyl, frys, spis, elektronik, personer m.m. ger 3-4 graders uppvärmning. Tänk på att filtreringstiden nu var 24 timmar så det är först då värmen stängs av det händer extremt sällan att Sverige har tropiska nätter.
Det där sista med filtreringstiden förstod jag inte. Men ändrade till 17 nu
 
Nu avvaktar jag till på tisdag så får vi se
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Filtreringstiden är under hur lång tid medeltemperaturen räknas på. Värme går inte på under natten bara för att utetemperaturen sjunker under 17 °C tillfälligt utan den måste i medel vara 17 °C eller lägre. Har man varma dagar magasinerar huset värme och det är skönt om den värmen minskar under natten.
 
J Josth skrev:
Filtreringstiden är under hur lång tid medeltemperaturen räknas på. Värme går inte på under natten bara för att utetemperaturen sjunker under 17 °C tillfälligt utan den måste i medel vara 17 °C eller lägre. Har man varma dagar magasinerar huset värme och det är skönt om den värmen minskar under natten.
Ok då förstår jag
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.