Hej,
Bor i en 1,5-plansvilla med fjärrvärme och golvvärme i våra två badrum - ett uppe och ett nere.
Varje höst så tycker vi att det är för kallt i badrummen och att golven blir varma för sent in på säsongen.
Hur ställer jag in detta?
Bilderna visar dels pumpen till golvvärmen (en pump till båda badrummen) men också fjärrvärmecentralen.
Mvh en som är novis på fjärrvärmeinställningar.
Bor i en 1,5-plansvilla med fjärrvärme och golvvärme i våra två badrum - ett uppe och ett nere.
Varje höst så tycker vi att det är för kallt i badrummen och att golven blir varma för sent in på säsongen.
Bilderna visar dels pumpen till golvvärmen (en pump till båda badrummen) men också fjärrvärmecentralen.
Har du termostater i badrummen? Vad står dessa på i så fall? Att golven är kalla kan ju bero på att det inte finns nåt värmebehov. Vill man ha komfortvärme så får du manipulera på nåt sätt så ställdonet alltid står öppet. Finns olika lösningar till det.
Vad shuntar det ut för temperatur till golvvärmeslingorna vid 0 grader?
Nix, inga termostater i badrummen.surris skrev:
Har du termostater i badrummen? Vad står dessa på i så fall? Att golven är kalla kan ju bero på att det inte finns nåt värmebehov. Vill man ha komfortvärme så får du manipulera på nåt sätt så ställdonet alltid står öppet. Finns olika lösningar till det.
Golvvärmen kan jag inget om tyvärr. Om den är kopplad till fjärrvärmen så kommer den bara vara på när utetempen kräver det. Så om elementen i husen är varma så är golven varma. Det var anledningen till att jag installerade även installerade elektrisk golvvärme i badrummen.R RasJon skrev:Hej,
Men när jag tittar på inställningarna på fjärrvärmen så ser jag att den är inställd på tidsstyrning, så när och hur den slås på beror på hur den har ställts in. Personligen så kör jag med inställningen solen och då är det utomhusgivaren som slår på när temperaturen kräver det. Sedan borde inte vredet vara ställt på +8 detta borde generera en mkt hög inne temp. När den står på noll ska innetempen hamna på ca 20grader. Jag brukar köra plus 0.5 på vintern för att hamna på ca 22 grader.
Klicka här för att svara