Fairlane
Hej,

Mina föräldrar bor i ett radhusområde med gemensam värme (fjärrvärme) som nu skall uppgraderas. Företaget som utför arbetet behöver komma in i samtliga hus och justera någon ventil eller liknande i grunden (bara en liten lucka ner till ett litet utrymme där rör etc går. I samband med det har då också fått ett "erbjudande" om att byta ut radiatorventiler och termostater på de radiatorer där man vill göra det. Så långt är det väl ok tycker jag, men jag blir lite funderarsam när man i princip uppmanar de boende att byta detta på samtliga radiatorer om de inte är väldigt nya. Så här skriver man:
"Troligen behöver alla bytas som är äldre än 10–15 år men även nyare kan komma i fråga."

Husen är från tidigt 70-tal, så i vissafall kan det säkert vara vettigt, men jag kan inte förstå varför man ska byta ut en 10 år gammal termostat om man inte upptäckt något problem med den.

Kostnad är 550 kr för en radiatorventil och 110 kronor för en luftnippel, plus moms och utan möjlighet till ROT.

Jag får känslan av att man vill byta så många som möjligt för att öka sin lönsamhet i uppdraget, snarare än att det faktiskt behövs.

Vad anser ni? Bör man byta alla dessa saker "bara för att"? Jag räknar ihop 12 radiatorer i huset, dvs 9900 kronor.

Är ventil å termostat bara tio år så skulle jag avvakta . Är det något som inte fungerar så är det ju oftast termostat å den kan ju vem som helst byta om det visar sig att regleringen av rumstemp inte är tillfredsställande

Kolla att luftningsventilerna fungerar bra på alla radiatorer! Det är annars ett bra tillfälle att byta om det behövs. Termostathusen sägs hålla 15 år och jag tror de kan hålla lite längre än så men är de från början av 70-talet skulle jag byta ut dem och det kan man göra själv. Eventuellt behövs adapter för att få nya termostathusen att passa. Fungerar termostatventilerna behöver de inte bytas. Stiftet ska gå smidigt att tryck in ett par mm och sedan fjädra ut igen.

Fairlane
I detta fall så är många termostater bytta i föräldrarnas hus, så de är mindre än 10 år, och alla element fungerar bra. Jag har rekommenderat de att inte beställa byte av alla. Jag förstår att det kan vara ett bra läge att få det utbytt om något element krånglar, men är det inte märkligt att rekommendera byte för alla som är 10 år eller äldre även om de fungerar utmärkt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.