J
Josth: Ser ingen fördel att förbereda hålet innan. Var reglarna går kan man ju memorera eller fotografera sedan är det bara att borra ett rakt hål med minst 63 mm diameter för genomföringsröret.
1 svar · 1,6k läst
S
straffarbete: 5 pers är vi. I jämförelse med andra Tibber-användare ligger vi inte extremt högt i alla fall? [bild] I december förra året förbrukade vi 1980 kWh, orkar inte rota upp fakturor från förra elbolaget men 14500 kWh + september, oktober och november skulle bli den totala förbrukningen då.
8 svar · 7,0k läst
·
L
LaT: [citat] Rätt enkelt, förvärm vv i tekniktank och koppla elvvb i serie. Använd blandningsventilen & säkerhetsventilen på elvvb.
3 svar · 2,1k läst
S
SwiftD: [citat] Det är lågtemp radiatorer som jag satt in och golvvärmen gjöts in efteråt i den del som stort sett inte var uppvärmd pga större renovering. 2013 Jordvärmepump 2014 Nya radiatorer 2015 Renovering av del 2 klar, golvvärme kopplades på
8 svar · 2,3k läst
·
V
Vidkärr: Jag har idag ett rum på ca 18 kvm med vattenburen golvvärme och en Uponor Push-12 med manuell termostat. Nu är det dags att lägga golvvärme i ett närliggande rum. Idealiskt hade varit om jag kan använda min nuvarande Push-12 tillsammans med en golvvärmefördelare och ersätta dagens termostat med två elektriska styrdon, en Smatrix Wave och två trådlösa termostater. Min fråga är -
0 svar · 1,2k läst
S
Smarteus: [citat] Har du dessa element? Är dom okej? Funktion+designmässigt? Elementen sitter i ”speglade nischer” i trä. Hoppas dom kommer sitta med vanliga träskruv bara. :) Se bild: [bild]
4 svar · 4,9k läst
·
C
carlas6: Tack för alla svar angående detta. Jag inser att det inte är så smidigt att transportera ned värmen till undervåningen. Misstänker att förslaget från "packman42" vore det bästa alternativet, men innebär ju också större ingrepp. Hade hoppats på att det skulle finnas en tystgående fläkt med bra stråle rätt ned som kunde blåsa ned värmen :)
9 svar · 5,8k läst
·
B
b8q: Har man just skaffat sitt första hus är en bra grundregel att bo in sig lite för att se vad som är mest prioriterat att ta itu med. Det är kanske inte kaminen utan taket, avloppet eller dräneringen. Själv tycker jag att det bästa är att använda saker tills de är uttjänta, och inte bara byta för att det kommit något nytt och fräschare på marknaden.
1 svar · 4,3k läst
Demmpa
Demmpa: När det har runnit ut en del vatten så kan du stänga säkerhetsventilen. Det räcker att du tappar ut så mycket att nivån kommer precis under ventilhuset. När du fyller upp systemet, var gärna två personer, en som fyller systemet å en som luftar elementet. Lite OT, justera in förinställningen på nya insatsen så att den motsvarar den gamla, annars så blir det ”felaktigt” flöde
5 svar · 6,4k läst
·
D
D.anne_85: Vet du vad du har för temperaturinställning i din värmepump eller det som förser systemet med värme. Ett första alternativ kan vara att säkerställa att ni ställt in rätt temperatur där, dvs den ni vill ha i huset. Är det en värmepump så har den många inställningar med värmekurvor och liknande för att nå rätt temperatur, där får du nog se hur just din fungerar i manualen. Vad
3 svar · 2,6k läst
·
J
Josth: Det beror väl främst på om man är intresserad av att använda nya "braskaminläget" som automatiskt ska sprida värmen bättre när man eldar? Likande tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73198.msg765032#msg765032 Trodde inte 1.0 fanns kvar i lager.
1 svar · 947 läst
N
Nemiia: [citat] Ok då förstår jag
67 svar · 6,0k läst
·
M
Modig: [citat] Tack för tips! Borde nog bli lite bättre på att ta hand om våra verktyg ...
14 svar · 7,0k läst
Mathias12
Mathias12: Mitt garage har jag lagt en kulvert med 4 rör + en extra pem för kall vatten samt 2 st 50 mm elrör Tanken med kulverten är att kunna ha en bergvärmepump för både huset och garaget samt att eventuellt kunna ha en krets för varmvattencirkulation. Jag valde att lägga ner en sån för att senare kunna bestämma hur jag använder den. //Mathias
12 svar · 3,1k läst
J
Jonny Hägg: [citat] Hej, det låter ju logiskt. Bättre lägga pengar på roligare saker.
4 svar · 1,7k läst
·
M
mattoys: [citat] [citat] Det är ingen shunt, utan en minikretsventil. Den stryper flödet om det blir för varmt. Se manualen: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.196_lk-minikretsventil-rtb.pdf
6 svar · 1,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bilder underlättar. Det går tillfälligt att ta bort elementen. Det går att bygga ett tillfälligt stativ som antingen står på golvet eller hänger på väggen. Element bör aldrig hamna bakom möbler/elementskydd.
1 svar · 1,4k läst
S
saltet: Kan du ta en bild och lägga ut. Vi har samma problem men inte riktigt lika hög vibration. man lär sig så länge man lever.
16 svar · 7,0k läst
·
N
Nemiia: [citat] Alltså vilken klippa du är! Tack! Så glad för alla saker jag lär mig. Det jag noterat hittills (inte så många tittar) är att den mest verkar ligga på minus och strypa som du säger. Den gick upp på plus i morse när det var kallt ute och lite kallare inne än det borde. Men tempen är hyfsat jämn i huset. Ibland något kallare nere.
4 svar · 1,8k läst
·
jon-a
jon-a: Tack! Hade kanske varit bäst. Men jag tror det gick bra ändå. Stängde av cirk. pump och kranar och det kom inte så mycket vatten. Nu klart.
2 svar · 860 läst
·
Fairlane
Fairlane: I detta fall så är många termostater bytta i föräldrarnas hus, så de är mindre än 10 år, och alla element fungerar bra. Jag har rekommenderat de att inte beställa byte av alla. Jag förstår att det kan vara ett bra läge att få det utbytt om något element krånglar, men är det inte märkligt att rekommendera byte för alla som är 10 år eller äldre även om de fungerar utmärkt?
3 svar · 3,6k läst
F
flaektrem: [citat] Är på gång och skall göra samma ingrepp. Hur löste du det? Räckte bef rördimension?
21 svar · 21,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag kan nog få upp den skiss jag börjat kludda på men jag tror inte du har någon nytta av den tyvärr, det ser ut som på bilden @KjellTimell la upp ovan, men jag kommer ha två värmekretsar ut från tanken. Din situation med flera värmekällor och dessutom varmvatten ur tanken, finns inte alls med här.
14 svar · 5,2k läst
·
C
Claymount: Tack för era inspel. Det känns som att jag ändå tänkt och räknat hyggligt rätt på att det tar rätt lång tid att innan en maskinen är återbetald, eftersom det är ett hus med rätt låg energiförbrukning. Jag funderar på att ändå investera ca 80 tkr i en l/v pump..om inte för att hela husets värde. Tack! T
9 svar · 1,8k läst
D
Daniel 109: Det finns gott om typinkopplingar att hitta hos tillverkarna. Utgå ifrån det och fråga om det är något du undrar.
1 svar · 1,0k läst
N
Nemiia: [citat] ?
37 svar · 6,4k läst
·
J
Jaif: Du vill byta bara för utseendets skull? Visst, det är dina pengar. Personligen hade jag övervägt att ta bort dem helt om inte rummet utsätts för stor extern värmetillförsel, dvs solinstrålning, kamin osv. Värmesystemet fungerar oftast bäst och billigast utan rumreglering. Varför överväger du att gå över på trådlös (ICS.2-RF) om du idag har trådat? Det är ju en försämring om
3 svar · 1,3k läst
·
J
Josth: I det inre av Norrland kan det ju bli så kallt att luftluftvärmepumparna bara ger låg effekt eller rent av stannar. Tror jag sett någon Panasonic som är specad ner till -35 °C vilket ju är bra även om den nog inte ger så mycket värmeeffekt då. Jag tänkte att man behöver ha något reservalternativ som kan ersätta LLVP om det blir några problem. Man kan ju sätta upp ett par kraftiga
5 svar · 2,2k läst
surris
surris: [citat] Inte så utförligt svar med allt jag skrev. Du bör ta reda på vad ställdonet till golvvärmen styr emot. På bilden är den ju stängd.
4 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: [citat] Nej. Är tveksam till tester från Bygghemma.
14 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.