Sittställning
Nu har jag totalt snöat in på att köpa en cirkpump med en söt liten display, varför ?

För att jag älskar prylar och saker att justera för det är riktigt jäkla kul!

Jag letar efter en lämplig pump att ersätta min pump till värmebärare i min IVT HT plus c7.
Här är original pumpen https://jsenergi.com/ivt-reservdela...o-rs-25-6-3-130-mm-3-hastigheter-molexan.html
Men jag vill ha en roligare modell. Problemet är att jag fattar inte dessa beteckningar alls. Finns det någon som kan peka mig i rätt riktning så jag eventuellt kan få uppfylla min dröm om en cirkpump med display att pyssla med 3 minuter tills jag inser att jag spenderat för mycket pengar på saker jag egentligen inte behöver. Lite skämt lite allvar haha.
Energisnål pump är väl det mest viktiga i slutändan.

Någon idé att ena titta på något annat än original? :thinking:
 
  • Gilla
marka
  • Laddar…
richardtenggren
Har du missat typ Alpha3 med BLE? ;)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
25 är anslutningsstorlek. Den ska vara samma
6 är tryckhöjden. Den ska vara lagom till systemet.
3 kan vara antalet hastigheter
130 är längden. Den ska vara samma pådin nya pump.

Jula och Biltema har egna pumpar. Rinkaby har märkespumpar. Vilka som är bra och om det skiljer något i praktiken har jag ingen aning om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du missat typ Alpha3 med BLE? ;)
Haha! Tänka sig att jag har blåtand till mina verktyg och snart kan jag ha det i cirkpumpen :heart:
 
D Daniel 109 skrev:
25 är anslutningsstorlek. Den ska vara samma
6 är tryckhöjden. Den ska vara lagom till systemet.
3 kan vara antalet hastigheter
130 är längden. Den ska vara samma pådin nya pump.

Jula och Biltema har egna pumpar. Rinkaby har märkespumpar. Vilka som är bra och om det skiljer något i praktiken har jag ingen aning om.
Jag är inne på pump nr 3 på 19 år på en IVT490, så orginalpumpar håller inte heller så länge i hårt vatten.
EU fick för sig att man kunde spara energi med intelligenta cirkulationspumpar och lyckades kanske knapra några Watt på en 45W pump. Sedan har det blivit mera lull lull på en del märken. Mer extra grejer, mera som kan gå sönder.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Grundfos nya pumpar har väl alla en liten display om det nu är ett krav. Ett tips är att kolla tradera, av nån anledning kommer det ut nya Grundfos pumpar där med jämna mellanrum.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag är inne på pump nr 3 på 19 år på en IVT490, så orginalpumpar håller inte heller så länge i hårt vatten.
EU fick för sig att man kunde spara energi med intelligenta cirkulationspumpar och lyckades kanske knapra några Watt på en 45W pump. Sedan har det blivit mera lull lull på en del märken. Mer extra grejer, mera som kan gå sönder.
Knapra några watt!? Jag sänkte från 45W till 5W i snitt. Sparar 400 sekiner per år i EL. Med priserna i söder kanske det dubbla.. Alla borde byta ut gamla CP till en modern. Rena rama sparbössan.
Lull lullet konstanttrycksstyrning ger dessutom ett mycket tystare system.
 
  • Gilla
Larsa_87
  • Laddar…
L largab skrev:
Knapra några watt!? Jag sänkte från 45W till 5W i snitt. Sparar 400 sekiner per år i EL. Med priserna i söder kanske det dubbla.. Alla borde byta ut gamla CP till en modern. Rena rama sparbössan.
Lull lullet konstanttrycksstyrning ger dessutom ett mycket tystare system.
Jag vill ha värme på elementen, cirkulation. Klart att en CP som inte är igång drar lite effekt.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag vill ha värme på elementen, cirkulation. Klart att en CP som inte är igång drar lite effekt.
Och det får du inte med en lull lull pump??
Konstant tryck medför konstant flöde om termostaterna är vidöppna.
Även om man kör utan termostater och reglerar centralt så drar lull lull mycket mindre effekt.
 
L largab skrev:
Och det får du inte med en lull lull pump??
Konstant tryck medför konstant flöde om termostaterna är vidöppna.
Även om man kör utan termostater och reglerar centralt så drar lull lull mycket mindre effekt.
Effektminskningen kommer ju när pumpen inte går. Jag vill att den skalll vara igång.
Varför skall man ha en cirkulationspump som inte cirkulerar när man vill ha värme på elementen.
 
Sittställning
D Dublin skrev:
Grundfos nya pumpar har väl alla en liten display om det nu är ett krav. Ett tips är att kolla tradera, av nån anledning kommer det ut nya Grundfos pumpar där med jämna mellanrum.
Nice, att jag inte tänkte på det.



Hur viktigt är det med lyfthöjden ? Har idag 6 då om jag läser rätt men det kanske går lika bra med 4. I ett slutet system så borde det väl inte spela like mycket roll tänker jag.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Effektminskningen kommer ju när pumpen inte går. Jag vill att den skalll vara igång.
Varför skall man ha en cirkulationspump som inte cirkulerar när man vill ha värme på elementen.
Nej, CP går hela tiden. Effektminskning pga effektivare DC permanentmagnetmotor. Samt att man kan styra på tryck istället för att låta trycket åka jojo då termostaterna arbetar.
 
L largab skrev:
Nej, CP går hela tiden. Effektminskning pga effektivare DC permanentmagnetmotor. Samt att man kan styra på tryck istället för att låta trycket åka jojo då termostaterna arbetar.
Om man fipplar med cirkulationen i ett värmesystem så får man fort effektförluster långt större än 45W.
Man vinner några Watt på cirkulationen men förlorar kW på värmen i systemet.
 
Om systemet är öppet eller slutet kvittar. Det påverkar inte pumpen.
 
G
Jag har fyra cirkpumpar. Två interna i värmepumpen, två externa, en till radiatorer och en till golvärme i källare. När jag byggde för golvvärme 1997 tog jag nån gammal cp jag hade sedan tidigare och den till radiatorerna va från 1989. Bytte båda externa förra året och de nya drar typ inget. 5 - 15W. De gamla ca 70W/st. Undrar hur många cirkpumpar som finns totalt i EU? Måste ju vara många miljoner, så om verkningsgraden är så mycket högre på moderna så spar det säkert en del el, förvisso på marginalen men ändå. Jag tyckte mina gamla va avskrivna då båda va ca 30 år när jag bytte dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.