Hej har nyss köpt ett hus med fjärrvärme.
Skulle vilja kolla att föra ägarna kopplat radiatorerna rätt.

Mina mätare verkar visa 40grader ut och 41-42 in (retur).

Har 2 kretsystem.

Verkar som retureren är varmare än tillloppet, tempmätarna visar ju detta, men när jag känner på ledingarna känns det betydligt varmare på returen än tillopp.

Om ni tittar på min bifogade bild, så står det tydligt "fjärrvärme retur" är det på denna som radiatorns retur skall kopplas?

• Värmesystem med rör, etiketterad "fjärrvärme retur", radiatorventiler, och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätare på en fjärrvärmecentral med anmärkning "fjärrvärme retur", indikatorer visar temperatur och tryck.
    Skapa konto
Krilleman
Termometrarna ser ut att vara av äldre sort, det är inte säkert att dom visar rätt.

Fjärrvärme och värme sekundär är olika system.
Fjärrvärmen har du till vänster i bild. Min gröna markering. Det bör stå fjärrvärme på den rörmärkningen.
Min rosa markering ser ut att vara returledningen från radiatorerna om man följer pilens riktning på rörmärkingen, behöver inte betyda med automatik att det är rätt.

Kan man se flödesriktningnen på den gråa cirkulationspumpen? Brukar normalt vara en pil av någon sort, ibland ingjuten i godset. Där har du facit! Om du har samma cirkulationspump som på min bild har du pilen för flödesriktningen inringad.

Grafitgrå cirkulationspump med grön markering, pil för flödesriktning inringad.
Skapa konto

VVS-installation med markerade fjärrvärmemätare och returledning, cirkulationspump synlig nedtill.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Termometrarna ser ut att vara av äldre sort, det är inte säkert att dom visar rätt.

Fjärrvärme och värme sekundär är olika system.
Fjärrvärmen har du till vänster i bild. Min gröna markering. Det bör stå fjärrvärme på den rörmärkningen.
Min rosa markering ser ut att vara returledningen från radiatorerna om man följer pilens riktning på rörmärkingen, behöver inte betyda med automatik att det är rätt.

Kan man se flödesriktningnen på den gråa cirkulationspumpen? Brukar normalt vara en pil av någon sort, ibland ingjuten i godset. Där har du facit! Om du har samma cirkulationspump som på min bild har du pilen för flödesriktningen inringad.

[bild]

[bild]
Krilleman, fan det var fint förklarat ;)
Om jag hittar flödespilen på cirkpumpen, vad betyder då det? Gissar på inlopp (varme) radiator :)

Krilleman
Pekar pilen på cirkulationspumpen mot radiatorerna så är det utgående röret tillopp till radiatorerna.

Pekar pilen mot själva värmeväxlaren så är det inkommande röret kallt returvatten från radiatorerna.

Krilleman Krilleman skrev:
Pekar pilen på cirkulationspumpen mot radiatorerna så är det utgående röret tillopp till radiatorerna.

Pekar pilen mot själva värmeväxlaren så är det inkommande röret kallt returvatten från radiatorerna.
Kollade lite..
Kunde inte hitta någon märkning men den sitter under sekundär retur fjärrvärme

Skall undersöka den mer imorgon

• Värmepump med mätare och rör utan märkning under en retur för fjärrvärme.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.