Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej har nyss köpt ett hus med fjärrvärme.
Skulle vilja kolla att föra ägarna kopplat radiatorerna rätt.
Mina mätare verkar visa 40grader ut och 41-42 in (retur).
Har 2 kretsystem.
Verkar som retureren är varmare än tillloppet, tempmätarna visar ju detta, men när jag känner på ledingarna känns det betydligt varmare på returen än tillopp.
Om ni tittar på min bifogade bild, så står det tydligt "fjärrvärme retur" är det på denna som radiatorns retur skall kopplas?
Skulle vilja kolla att föra ägarna kopplat radiatorerna rätt.
Mina mätare verkar visa 40grader ut och 41-42 in (retur).
Har 2 kretsystem.
Verkar som retureren är varmare än tillloppet, tempmätarna visar ju detta, men när jag känner på ledingarna känns det betydligt varmare på returen än tillopp.
Om ni tittar på min bifogade bild, så står det tydligt "fjärrvärme retur" är det på denna som radiatorns retur skall kopplas?
Termometrarna ser ut att vara av äldre sort, det är inte säkert att dom visar rätt.
Fjärrvärme och värme sekundär är olika system.
Fjärrvärmen har du till vänster i bild. Min gröna markering. Det bör stå fjärrvärme på den rörmärkningen.
Min rosa markering ser ut att vara returledningen från radiatorerna om man följer pilens riktning på rörmärkingen, behöver inte betyda med automatik att det är rätt.
Kan man se flödesriktningnen på den gråa cirkulationspumpen? Brukar normalt vara en pil av någon sort, ibland ingjuten i godset. Där har du facit! Om du har samma cirkulationspump som på min bild har du pilen för flödesriktningen inringad.
Fjärrvärmen har du till vänster i bild. Min gröna markering. Det bör stå fjärrvärme på den rörmärkningen.
Min rosa markering ser ut att vara returledningen från radiatorerna om man följer pilens riktning på rörmärkingen, behöver inte betyda med automatik att det är rätt.
Kan man se flödesriktningnen på den gråa cirkulationspumpen? Brukar normalt vara en pil av någon sort, ibland ingjuten i godset. Där har du facit! Om du har samma cirkulationspump som på min bild har du pilen för flödesriktningen inringad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Krilleman, fan det var fint förklaratKrilleman skrev:
Termometrarna ser ut att vara av äldre sort, det är inte säkert att dom visar rätt.
[bild]
[bild]
Om jag hittar flödespilen på cirkpumpen, vad betyder då det? Gissar på inlopp (varme) radiator
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Kollade lite..Krilleman skrev:
Kunde inte hitta någon märkning men den sitter under sekundär retur fjärrvärme
Skall undersöka den mer imorgon
Klicka här för att svara