Hej,

Har en kakelugn som i dagsläget saknar en kedja till spjället, tänkte att det kunde vara fint med en kedja så har beställt hem en.
Nu klurar jag på hur den ska monteras.

Jag har köpt 2 meter kedja, med 2 tofsar som ska hänga i vardera ände.

Ska kedjan delas på mitten och fästas i spjällets arm (Knut eller hur fäster jag den bäst?) eller ska jag ha kedjan hel och dra den igenom de två hålen i spjällets arm samt genom spjälledaren?

Tacksam för hjälp :)
 
  • Arm av spjället på kakelugnen utan kedja mot kaklat och vitmålat vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Länge sedan jag hade kakelugn, men jag vill minnas att det var 2 hål i botten på "glidrännan" ( ett nära ugnsväggen och ett långt ut) och att det hängde ner en kedja ur varje. Om det är riktigt, så är det ju bara att fästa kedjorna i änden på spjällstången, så funkar det.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Länge sedan jag hade kakelugn, men jag vill minnas att det var 2 hål i botten på "glidrännan" och att det hängde ner en kedja ur varje. Om det är riktigt, så är det ju bara att fästa kedjorna i änden på spjällstången, så funkar det.
Yes, 2 hål i spjälledaren (glidrännan) är det.
Du hade alltså valt att dela kedjan i 2 lika långa bitar och fäst dem i var sitt hål i spjällstången?

Jag funderar alltså på om man ska behålla kedjan i ett stycke, och dra den såhär:

Spjälled (glidränna) med markerade linjer som visar två sätt att dra kedjan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller dela den i 2 bitar och sätta dem såhär:

Delvis öppen spjälla med två markerade hål för kedjefäste och illustrerade förslag på hur en kedja kan dras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan duvemark och 2 till
  • Laddar…
Om du behåller kedjan i ett stycke och drar enligt figur 1, så behåller du ju möjligheten att justera längderna och det kan ju vara lämpligt.
 
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
Återkom gärna med bild hur det blev. Jag är också stolt ägare till en kakelugn och i början av året fogade jag om den, putsade mässingen och köpte spjälltofsar. Tror dock att snöret till vårt spjäll inte är monterat rätt, men man kan ju öppna och stänga spjället utan att dra i snöret.
 
Jag hade faktiskt en kakelugnsmakare här förra veckan för att åtgärda luckorna på min ugn. Samtidigt frågade jag honom om spjällkedja då min ugn saknade en.Han hade ingen med sig men han satte upp ett snöre. Han mätte upp en lagom lång bit och fäste ändarna som i din andra bild, dock så ligger de omlott, dvs den del av snöret som kommer upp till höger är fastknutet i det vänstra hålet (och det motsatta för den vänstra änden av snöret).

Jag frågade om kedja, men han tyckte det både var för och nackdelar med kedja. Nackdelen är att den tenderar att fastna ibland och om man då är oförsiktig och drar aldeles för hårt så kan man ha sönder fästet - fördelen? jo, det skapar jobb för kakelugnsmakaren :)
 
  • Gilla
Cala
  • Laddar…
Fick hem kedjan idag, så monterade den för att testa. Klurar på hur långt ner jag vill ha den, samt om de ska vara lika långa eller inte. På bilden är spjället halvöppet och tofsarna/vikterna hamnar då på samma höjd.
Självklart ska kedjan kapas i nederkant när jag har bestämt längden.

Valde att ha kedjan i en lång längd istället för att kapa den på mitten.

Fick även hem kakelugnsfog, så ska lera om insidan och foga skarvarna framöver. Ska försöka räta ut de inre luckorna också, de har böjt sig lite.
 
  • En monterad kedja hänger ner från ett tak intill en kaklad spis, med tofsar i samma höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johan duvemark och 6 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Fick hem kedjan idag, så monterade den för att testa. Klurar på hur långt ner jag vill ha den, samt om de ska vara lika långa eller inte. På bilden är spjället halvöppet och tofsarna/vikterna hamnar då på samma höjd.
Självklart ska kedjan kapas i nederkant när jag har bestämt längden.

Valde att ha kedjan i en lång längd istället för att kapa den på mitten.

Fick även hem kakelugnsfog, så ska lera om insidan och foga skarvarna framöver. Ska försöka räta ut de inre luckorna också, de har böjt sig lite.
Snyggt. Var beställde du kedjan?
 
D Dublin skrev:
Snyggt. Var beställde du kedjan?
Tack!
Köpt från Gysinge byggnadsvård. Köpte även kakelugnsfog från dem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.