A
atomlab: Tänk bara på att om det blir strömavbrott och allt kyls ner och så kommer strömmen tillbaka. Då kan du tacka hejdå till kylskåpet. //En som vart med om det 2ggr
3 svar · 3,5k läst
tveksamt
tveksamt: Slutligen, efter mycket om och men, har jag fått tummen ur och gjort mätningar och beräkningar. Summeringen landar på följande: Sovrum 1 Platt tak (7,0m²): 55,39 W Snedtak (31,1): 197,71 W Yttervägg (10,2): 543,50 W Fönster/dörr (2,7): 142,37 W Ventilation: 500,00 W Summa: 1438,98 W Sovrum 2 Platt tak (9,2): 72,86 W Snedtak (5,1): 32,39 W Yttervägg (11,9): 636,23 W Fönster/dörr (3,3):
8 svar · 5,1k läst
·
F
_Fredrik_R: Jag tror den utvändiga gängan på ventilen är m26 och passar mot nippel m lekande mutter 15.
1 svar · 2,0k läst
B
BSOD: Troligtvis trasig termostat, alternativt har kontaktorn bränt ihop. Relativt enkel felsökning med multimeter krävs
1 svar · 1,4k läst
·
T
Tobyk_75: [citat] Tack!
5 svar · 1,2k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] Nä, det är trist :( Jag får för övrigt ta tillbaka det jag skrev tidigare om att conex verkade vara samma gänga som Esbe, det var det nog inte alls.
6 svar · 1,7k läst
D
draje: Nu kör vi frikyla från det borrade hålet. Fungerar perfekt, kyler bra och på inomhusdelen kan man styra utblåset så att luftströmmen blir behaglig. Vi är mycket nöjda.
12 svar · 7,9k läst
X
xLnT: Hej, Vi har en nyligen installerad jordvärmepump och golvvärme och jag försöker bli klok på hur jag bäst justerar in slingorna (returen). Det finns en fördelare (Uponor WGF) precis vid värmepumpen, och ytterligare en likadan fördelare i andra änden av huset (ca 30meter 25mm tillopp/retur nerfräst i ovansida av det mittersta cellplastlagret under plattan). Det är ganska enkelt att
0 svar · 3,5k läst
J
jtkarlsson: Vet inte Det enda jag vet är att badrummet är fuktigare än övriga rum efter duschning. Om det är tillräckligt för att ge denna rost vet jag inte.
2 svar · 2,0k läst
·
T
Tjernström: Problemet är löst!
2 svar · 1,1k läst
·
T
2 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Ok, jag är inte expert på golvvärme men jag trodde de justerskruvarna ställdes in vid installationen så flödet blev rätt i förhållande i slingornas längd. Värmepumpar använder sedan lång tid tillbaka s.k. flytande kondenseringstemperatur för att vara så effektiva som möjligt. Det innebär att de inte behöver producera högre temperatur än som precis är nödvändigt för att
6 svar · 1,0k läst
NorrbaggTorpare
NorrbaggTorpare: [citat] Hei, ja, det går greit å kjøre skoter og slede på is, og med bra snø og en spade kommer vi fint fram til døra. Er det en grei sak å koble til ny ovn på gamle rør? Mangler oppskrift og erfaring på sånt :)
3 svar · 948 läst
·
K
KTM950: [citat] Toppen. Stort tack!
11 svar · 3,1k läst
·
B
Bullebock: [citat] vet ej om du har kvar den beredaren men dessa parca är de bästa som tillverkats. det är föregångarna till ctc idag. helt otroliga är dom. jag och min far har varsin 100l som är från 80-90 talet med. dom bara går och går. har fått byta termostat på hans en gång vi tog från en donator. mamma har en 300 liters som din. samma där. den bara går. ja emaljen kan spricka men tror
6 svar · 13,3k läst
·
A
Argastesnickaren: Om det är inkopplat så ska där vara vatten i det. Finns ett annat i källaren och detta är tomt så bara plocka väck det.
3 svar · 1,3k läst
J
JohanLun: Kan jag sätta en sån här med täcklock som 90 böj på övre röret, så kan man lufta genom att ta bort täcklock och öppna kranen? [bild] [bild]
1 svar · 1,2k läst
FemTummar
FemTummar: Har äntligen hittat lösningen på ovanstående -- skit bakom spakarna! Ett övertryckslarm hade löst ut på värmepumpen och måste kvitteras i servicemenyn innan apparaten behagade börja jobba igen. Högfärdig typ!
11 svar · 5,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Estetiskt kan det möjligtvis fungera i ett badhus, i en bostadsrum är elförzinkade stålrör inmålat i rummets färg att föredra.
10 svar · 6,0k läst
·
kulle
kulle: Varför kan du inte dra returen likadant som framledning ?
3 svar · 1,5k läst
·
R
Raggarn84: Monterade expansionskärlet nu. Utloppet på säkerhetsventilen drog jag 22mm rör, men fick reda på nu att man får bara ha max 2 böjar, så får ändra om då jag har 3st på mitt.. man lär sig något varje dag..
10 svar · 3,7k läst
·
J
Josth: Man bör väl ställa rumstermostaterna på max åtminstone en stund innan så ställdonen öppnat sig maximalt innan man försöker trycka dit dem. Ev bör någon slinga inte ha något ställdon utan alltid vara öppen.
1 svar · 596 läst
M
matte2: Hej! Jag är i tagen att koppla in en tillbyggnad vi gjort mot bef. värmesystem. Jag har därav börjat fundera ifall flödet i den inbyggda cirkpumpen & den extra cirkpumpen som sitter kvar av ren. lathet sedan vi hade en elpatron. Jag har försökt gjort en skiss som är bifogad hur vårt hus ser ut. Är det någon som har erfarenhet ifall det tom kan vara så att jag måste bygga den nya
0 svar · 652 läst
·
P
Anonymiserad 481832: [citat] OK. Tack så mycket.
8 svar · 7,4k läst
·
useless
useless: Som sagt var, kör cirkulationspumpen så är det lugnt.
21 svar · 5,1k läst
·
S
Sadik Tözmal: Hej, Håller på att bygga ett uterum med golvärme. Funderar på att köpa Nest 3 gen thermostat då jag läst att det funkar att styra golvärme med. Jag har ett thermotech golvvärme system med ledningar som på bild 1. Nest kör med två versioner, en us version och en EU version. Se bild 2. Den vänstra är basplattan till EU versionen och den högra us versionen. Till EU versionen kommer
0 svar · 1,8k läst
·
Peoplebeer
Peoplebeer: Valet föll på en ulma lambda med vv-beredning och hela baletten inbyggd. Hoppas att jag inte ångrar mig. Återkommer med recension efter vintern.
5 svar · 1,5k läst
J
Josth: Hej! Bara huset hålls varmt ska det inte vara någon fara. Man får förutsätta att värmerören går på insidan av isoleringen. Om elpannan är trasig behöver ni även en elektrisk varmvattenberedare. Känns lite konstigt om ni ska köpa elradiatorer bara för en vinter men ni har kanske räknat och jämfört olika alternativ som att t.ex. hyra en byggpanna tillfälligt?
1 svar · 1,7k läst
useless
useless: [citat] Värmepumpen i sig är precis lika effektiv. Det som kan skilja är att styrningen funkar bättre i en helhetslösning. Framför allt då genom att vattnet aldrig värms till onödigt hög temperatur. Samma sak går att uppnå med en hemsnickrad lösning om man tänker till lite.
8 svar · 1,2k läst
useless
useless: Du får som sagt var följa inkommande kallvattenledning och se om/vart det finns ett rör med en kran som ansluter till värmesystemet. Det går inte att ge något svar utifrån bilderna.
9 svar · 1,1k läst
·
B
BSOD: [citat] Max 3st tempgivare per puck. Shelly Uni är ju billigare än mitt förslag, om man bara vill mäta några temperaturer och inte vill styra något eller mäta nån förbrukning av el. Kolla Youtube på shelly så ser du hur appen ser ut. Är det många tempsensorer som krävs så är rasberry pi eller någon arduino helt klart att föredra, även om det tekniskt lite krångligare att få
6 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.