D
Danieln84: Har du värmepump eller inte? Du skriver värmepump i ditt inlägg men det pratas om elpanna och byte till värmepump i tråden. Vvm 225 kan väl användas som innedel till luft/vatten värmepump eller köras som ren elpanna. Om en den golv är kalla och andra varma låter det som att det inte är någon cirkulation i vissa slingor. Det kan bero på att termostaten är stängd, att slingan är
18 svar · 4,8k läst
·
J
Josth: Sök på renovera slottsvred så får du många tips: https://www.google.com/search?q=renovera+slottsvred&rlz=1C1AZAA_enSE748SE748&oq=renovera+slotts&aqs=chrome.1.69i57j0i512.6077j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
1 svar · 1,7k läst
·
T
TQ Sirkus: Eftersom det regnat lite i Gävle har det blivit anledning att riva upp källargolvet anno 1963. Då kom det fram en rörslinga under isolering i gillestugan (men inte i den angränsande hallen). Två kapade rörpipor i pannrummet har nu fått sin förklaring, men vad har den haft för funktion? [bild]
0 svar · 742 läst
·
G
Gallium: [citat] Aha, jo har tre stycken termostater och alla ser likadana ut. Tack för tipset ska prata med leverantören.
2 svar · 2,3k läst
·
D
Daniel 109: Sannolikt är de helt enkelt testade mot olika standarder. Om man bortser från eldstäder med stor massa så finns det inget som kan hända efter 4h.
10 svar · 4,0k läst
E
etompau: Spontant ser det ut som man i produktionen har missat att sätta dit en stiftlist i bygelfälten. Saknar samtliga termostater byglar? Hör med leverantör/tillverkare vad som gäller.
8 svar · 3,2k läst
·
T
tgp06ael: [bild] Det är lite krångligt men enkelt förklarat så består systemet av fyra olika värmeslingor, tre är vattenburen golvvärme ett är till radiatorer. De matas av en huvudpump och sedan har golvvärmen två mindre pumpar och tre shuntgrupper. De andra systemen fungerar utmärkt, det som inte fungerar matas med en cirkulationspump till en slinga som fungerar. Så om jag stänger den
3 svar · 1,2k läst
·
V
vinylskiva: Är det en sån semiinbyggd så vore en kassett det enklaste, en modern modell från keddy eller contura är en suverän värmekälla. Ska du få det snyggt annars så går det ju så klart att mura igen öppningen på spisen och putsa över men då har du ändå en onödig 20cm utbyggnad från väggen + att du måste hacka dig in en bra bit genom gamla spiskåpan för att komma åt
6 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: Jag gjorde det nu men jag hamnar bara på användarhandboken som inte nämner hur man lossar skalet för att nå skruvar och rörkopplingar.
2 svar · 1,1k läst
V
Vector: Behövs inte...
1 svar · 640 läst
J
jonaserik: Hur r det tänkt. Värme till huset OK, konstant flöde för värmen eller tankar. Men det med VV brukar kosta att hålla igång. bättre med en VVB i huset, vad ska du värma med, VP/Panna Sen att bygga en kulvert går .
2 svar · 1,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] En liten skruv håller vardera gavelplåt. Montering och inkoppling sker tydligen inifrån. Besvärligt att städa bakom också då de är fast monterade både i väggen och elektriskt. Skruvarna I väggen kommer man åt genom små hål i bakre plåten.
3 svar · 1,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Den nedre är korskoppling för att få framledning & retur rätt, den övre är ettrörskoppel så att inte termostaten stryper allt flöde. Det ser ut som att du blir tvungen att tömma typ hela slingan.
1 svar · 1,3k läst
·
Magrand
Magrand: Den här utbytesinsatsen https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/uppvarmningkyla/radiatorventiler-koppel/rot-ventiler/21m-4805240-133 +handratt lr termostat.
1 svar · 577 läst
·
Mazen
Mazen: Enklast är att foga med pannkit. https://www.hornbach.se/shop/Pannkitt-310-ml/3723908/artikel-detaljer.html
1 svar · 799 läst
·
S
superulf: [citat] Jag var lite otydlig, ungefär som en fotboll i diameter menar jag
18 svar · 2,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Enligt artikeln jag länkade (och för övrigt flera andra källor) är det inte förbjudet, men då är det inbyggnad i brandklass EI30 som gäller enligt MSBFS 2014:5 och i brist på typgodkända lösningar blir det svårt att visa hur detta krav uppfylls. Sen kan man så klart resonera kring den faktiska risken och hur den relaterar till andra brandrisker i bostaden, absolut. Men om
42 svar · 31,6k läst
·
P
Patrik Hazard: Om du klarar att värma huset med lägre temperatur på framledningen så innebär det att du klarar en lägre utetemp utan eltillskott. Dvs, med större radiatorer så får du ett effektivare system.
4 svar · 2,6k läst
M
Mapet890: Det är ettrörssystem, två slingor i källaren, två slingor på bottenvåningen plus en golvvärmeslinga på bottenvåningen
11 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: 1 bar tryck i värmesystemet räcker till i ett tvåvåningshus. Cirkulationspumpen ska cirkulera värmevattnet, den behöver inte "pump upp" vattnet till andra våningen. Det är flödesmotståndet i rör, ventil och radiatorer som är avgörande. Om det finns strypventiler insatta i systemet kan dessa behöva justeras så det blir bättre flöde på andra våningen.
1 svar · 1,3k läst
F
fribygg: De kan som du skriver hålla 100år, men är du osäker eller tveksam till vad du har så löd nya kopparrör, att montera nya rör med presskopplingar eller pexslang riskerar ju bara att få kortare livslängd än det befintliga.
1 svar · 1,5k läst
·
G
guggen: Gamla radiatorer kan vara jäkligt bra. Det handlar om volym och yta. Det var vanligt med riktig smala högtemp raddar som inte är någon höjdare, men dina ser ut som förlagor till Lenhovda. Kom ihåg att dessa bara är nytillverkade varianter med mindre gods i ön originalen. Så kör me de du har och byt sedan om det behövs. Jag har själv gjutjärnsraddar och klarar mig med runt 45 i
20 svar · 5,1k läst
·
C
Carl Johansson: Jag har också gamla slottsventiler som läcker lite när systemet inte skjuter ut värme. Så fort värmen kommer på och rör/element expanderar av värmen upphör läckaget. Inte helt optimalt men inte katastrof i mitt fall. Dock är det viktigt att systemet är så lufttätt som möjlig för att förhindra oxidation på rörens insida.
15 svar · 6,5k läst
·
R
rosita: Så jäkla glasklart,ringer vi sotarnisse så fixar dom det.Du ska ha stort tack att du tog dig tid Med vänlig hälsning, Tommy
5 svar · 3,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Ja. Men det läcker en del så trasor och en spann är bra att ha. Staffans
13 svar · 6,2k läst
L
Leif Chawes: Hej Ludvig, Har du nogle af de gamle ventiler og mellemstykker? Med venlig hilsen Leif
5 svar · 7,8k läst
·
D
Derbyboy: Hur gick det? Jag är nyfiken om det kan bli problem när man värmer endast en del av ett rum med golvvärme.
1 svar · 2,2k läst
J
Josth: [citat] Ja det har du rätt i att det blir mer med måttet fastkubik. Får det då till ca 11 080 kWh för värme och varmvatten.
7 svar · 2,5k läst
kristofer12345
kristofer12345: anyone?
2 svar · 1,0k läst
K
Kinnevik: Hej. Vad är era synpunkter att jag byter min radiator som finns vid ingången (se bild) [bild] mot denna radiokonvektor som jag fått. [bild] [bild] Vi har det lite kalt på undervåningen. Kommer denna byte att medföra mer värme eller är det inte värt besväret och bytes kostnaden. Vi har idag 2 våningshus med bergvärme.
0 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.