Har en qlima. Det kommer bara kall luft när den är igång.
Den värmer inte ngt alls.
Vad gör man? En service eller köper vi en ny?

B byggeskafram skrev:
Läs bruksanvisningen

Omg.... Årets komiker! haha! Det är det första man skall göra och det har vi gjort

B byggeskafram skrev:
Kan vara gasbrist, eller kanske hängt sig i avfrostning. Blåser det varm luft från utedelen?

Dessa är lite "slit och släng". Ska man börja reparera så kostar det ofta mer än det smakar.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Köp ny
Varför är du ens med i detta forum?

Hur gammal? Har du garanti kvar? Är den yngre än tre år har du reklamationsrätt.

Sedan har du möjlighet att få rut på en reparation, så kolla med de som sålt den vart du ska vända dig.

Eller köp en ny av ett dyrare märke.

Vad är det för modell förresten, såg inte det

S sunqan skrev:
Hur gammal? Har du garanti kvar? Är den yngre än tre år har du reklamationsrätt.

Sedan har du möjlighet att få rut på en reparation, så kolla med de som sålt den vart du ska vända dig.

Eller köp en ny av ett dyrare märke.

Vad är det för modell förresten, såg inte det
Zibro sc 1332. Tror garanting gått ut. Och jag tror Zibro är samma märke som Qlima?

Är den yngre än tre år spelar det ingen roll om garantin gått ut. Du har tre års reklamationsrätt.

Jag ser att det är den apparat med snabbkoppling som bla jula och netonnet en sålt som man kan installera själv. Och de säljs väl inte längre.
Det verkar ha varit rätt vanligt att de lagt av (google)

Verkar vara samma som nån qlima-modell men osäker på om det ärvsamma bolag.

Men - hur gammal är den?

Mikael_L
Zibro, då är det troligen rätt gammal, det var väl ganska många år sedan det märket försvann från hyllorna.

Min första gissning är att köldmediet har läckt ur.
Är pumpen i övrigt frisk så kan det vara idé att ta ut en kyltekniker som tömma systemet, byta snabbkopplingar mot fasta, vacuumsuga och sen fylla på.

Det är inte säkert att det är kopplingarna som läcker, men har du hem en tekniker så kanske det är lika bra att byta sånt som skulle kunna vara boven. Det är väl inte så stor risk att du tänker flytta pumpen innan den helt ger upp?

S sunqan skrev:
Jag ser att det är den apparat med snabbkoppling som bla jula och netonnet en sålt som man kan installera själv. Och de säljs väl inte längre.
Det verkar ha varit rätt vanligt att de lagt av (google)

Verkar vara samma som nån qlima-modell men osäker på om det ärvsamma bolag.

Men - hur gammal är den?
Jag vet inte. Men det står några siffror + 2007 vid serienumret. Det låter rimligt

H
Mikael_L Mikael_L skrev:
Zibro, då är det troligen rätt gammal, det var väl ganska många år sedan det märket försvann från hyllorna.

Min första gissning är att köldmediet har läckt ur.
Är pumpen i övrigt frisk så kan det vara idé att ta ut en kyltekniker som tömma systemet, byta snabbkopplingar mot fasta, vacuumsuga och sen fylla på.

Det är inte säkert att det är kopplingarna som läcker, men har du hem en tekniker så kanske det är lika bra att byta sånt som skulle kunna vara boven. Det är väl inte så stor risk att du tänker flytta pumpen innan den helt ger upp?
inte säkert det finns kopplingar för att fylla på gas på dom med snabbkopplingar tyvärr.
Vart ute i det själv.
Något ställe sparat dom ju in, då saknades dom på min.
Man får vad man betalar för.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Kan gissningsvis sammanfatta det som @Grizzlybjörnen123 skrev -köp ny.

Din pump är en konstruktion från före 2010. Det har hänt en del sen dess, nyare pumpar fungerar vid lägre temperaturer. Vad jag förstår är det dessutom inte längre tillåtet att installera pumpar med snabbkopplingar själv, utan installatören måste ha behörighet.

Köper du en ny från en seriös firma får du minst fem års garanti plus en bättre pump.

B
Är pumpen från 2007 till 2010, och från början av budgetmotell är det knappast värt att reparera. Byt ut.

En luft luft vp brukar man prata om att de i snitt håller mellan 10 och 15år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.