20 187 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Tips kring placering jordvärmeslang
Skulle nog säga jordvärme med lera och nära till sjön, speciellt i södra Sverige är bästa valet. Vill minnas att blöt lera ger allra bäst värmeöverföring.
Men det blir ju sönderkört (kanske inte spelar nån roll?) Och marken blir ju begränsad i framtiden (t.ex. inte bebygga med ett garage), vilket är fördelen för bergvärme.
Luftvatten vp är inte heller fel ekonomiskt, om man kan leva med ljud och en ful utedel. En lösning som förmodligen ganska bra scop (till lägre investering) i södra Sverige i närheten av en sjö.
Men det blir ju sönderkört (kanske inte spelar nån roll?) Och marken blir ju begränsad i framtiden (t.ex. inte bebygga med ett garage), vilket är fördelen för bergvärme.
Luftvatten vp är inte heller fel ekonomiskt, om man kan leva med ljud och en ful utedel. En lösning som förmodligen ganska bra scop (till lägre investering) i södra Sverige i närheten av en sjö.
Huset ligger i södra Östergötland på gränsen till Småland så det räknas kanske till södra Sverige...
Tomten är en katastrof redan idag då den stått oskött i många år. Just nu har vildsvinen trevligt där så grävning gör varken till eller frånl.
Har funderat på luft-vatten för investeringkostnaden blir väl mycket lägre.
På andra sidan huset har jag berg i dagen och väldigt lätt att komma intill med en rigg för att borra.
Jag vill ha ett billigt och smidigt alternativ bara. Billigt och smidigt på lång sikt men är det billigare även på kort sikt så är det en fördel med tanke på vad jag behöver göra med fastigheten i övrigt
Tomten är en katastrof redan idag då den stått oskött i många år. Just nu har vildsvinen trevligt där så grävning gör varken till eller frånl.
Har funderat på luft-vatten för investeringkostnaden blir väl mycket lägre.
På andra sidan huset har jag berg i dagen och väldigt lätt att komma intill med en rigg för att borra.
Jag vill ha ett billigt och smidigt alternativ bara. Billigt och smidigt på lång sikt men är det billigare även på kort sikt så är det en fördel med tanke på vad jag behöver göra med fastigheten i övrigt
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kanske i södra Sverige?D David B skrev:Huset ligger i södra Östergötland på gränsen till Småland så det räknas kanske till södra Sverige...
Tomten är en katastrof redan idag då den stått oskött i många år. Just nu har vildsvinen trevligt där så grävning gör varken till eller frånl.
Har funderat på luft-vatten för investeringkostnaden blir väl mycket lägre.
På andra sidan huset har jag berg i dagen och väldigt lätt att komma intill med en rigg för att borra.
Jag vill ha ett billigt och smidigt alternativ bara. Billigt och smidigt på lång sikt men är det billigare även på kort sikt så är det en fördel med tanke på vad jag behöver göra med fastigheten i övrigt![]()
Tre av fyra geografiska mittpunkter ligger som sydligast i Hälsingland, även om den demografiska ligger i Närke, men ändå
Du har helt rätt. Jag tänkte väl klimatmässigt att sydsvenska höglandet kan vara svalare än mer nordliga delar av Sverige
Min fastighet ligger i och för sig ca 90 m över havet men det är kuperat och det är ett antal bergknallar inom några tusen meter som är ca 180-190 m över havet. Det kan alltså bli svalt på vintern.
Lerjord är sämre än sandjord då lera har betydligt bättre isolerförmåga än sand.
Du har helt rätt så länge slangen ligger ovanför grundvattennivå, eller sanden inte är blöt.
https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/info/pdf/sgi-i12.pdf
https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/info/pdf/sgi-i12.pdf
Klicka här för att svara