Värme allmänt
Rossoneri93: [citat] Jo tvårörssystem har du rätt om att det var. Pumpen i pannan verkar ju räcka till alla elementen förutom just dem i extra badrummen och det huvudsakliga problemet är att värmen på ovanvåningen inte fungerar så fort cirk.pumpen slås på. Pratade med föregående ägare och det ska enligt honom varit originalsystem här fram tills ägaren innan honom bytte till bergvärme så då
Bob Macahan: Gjorde ingenting. Jag har för mig att man kan ställa in där så att termostaten motionerar sig själv under sommaren så att piggarna på ventilen inte sätter sig men jag lät det va
guggen: Jag har gamla goa gjutjärns och sektionsradiatorer. Jag har satt ett fernox magnet tf1 filter samt fyllt på rejält med fernox korrisionshämmande brygd. För att öka livslängden på pumpen men också för att hämma korrision. Ni som är rörisar, fungerar dessa fernox brygder?
PatrikJo: Först: 220 volt har vi inte använt sedan 1988. 230 volt har du i uttaget. Hur länge har beredaren varit inkopplad? Har den stått flera dagar, eller är den precis inkopplad? Och: Vad är det för beredare?
Larsis: [citat] Hittade du någon bra installatör av kaminen? Är i samma sits och söker..
J89: [citat] Tack för hjälpen, ska ge mig på lagningen så fort jag få tag på grejor. Då det direkt inte sprutar någon vatten så är det ingen panik. Några tips på hur jag kan få bättre snurr på värmen i golvvärmen, fjärrvärme med expansionkärl. Inte något av rören på föegreningen är direkt varmt.
Kallens: Har ni möjlighet så ta in offert på fjärrvärme också. Inte alltid billigast, men synnerligen bekvämt.
henrik762: [citat] Tack för svar! jag får testa att strypa lite på övervåning.
lordi: [citat] Ungefär 8-10 grader lägre än VB-f, är optimalt vid värmedrift.
OEM123: [citat] Det låter vettigt det du skriver. Alla kulvertar anger 70 grader som kontinuerligt gradantal. Och det blir inte det hela tiden iom temp i huvudtank går upp och ner. Rinkaby tar 150kr/m plus prisol 22mm , 240kr 28mm. Avloppsröret ligger på 30kr/m (110mm, hämtpris exl kopplingar). Så 340kr/m eller 510kr/m. Maxitherm 110mm 340kr/m, vill man ta i lite så finns uponor ecoflex
Tkd: [citat] Hej, Regelkortet behöver olika spänningar. Därför är det bättre att koppla dig på power kortet istället.
hedstrom: [citat] jag drog ur båda kontakterna och stängde vattenrören till pumpen. Får den vara av någon månad eller två tills jag är klar med allt
Claes Sörmland: Markavloppsrör har länge varit gjorda av PVC men den har nackdelen att den inte gillar kokhett vatten. Fördelen är att de är starka och tål marktrycket. Så inne i hus där hett vatten från t ex kök och tvättstuga kan befaras har man använt andra rör som är mer värmeresistenta. Men numera är det ofta PP i markavloppsrören också. Det kan rimligen inte spelar någon praktisk roll om
Virke1992: [citat] den ser det ju ut att vara! Tack så mycket för hjälpen! :)
Demmpa: Nej, det går bara att ställa in om den ska få använda elspets eller inte, http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Total_User_VUGFD207_se.pdf Hur stort hus? Vilken storlek på LVVPn? Är uteluftdelen inbyggd? Är uteluftdelen rengjord? Vilken framledningstemperatur & returtemperatur är det på radiatorkretsen?
Peter_J: Hej! Ser att ni inte fått något svar på er fråga. Jag har tyvärr inget svar men är intresserad av samma frågeställning. Har ni tagit ett beslut för hur ni ska göra? Huset kanske redan är utbyggt. Mvh Peter
skorpion_: Hej Vi skulle behöva ansluta oss från en häll med inbyggd fläkt till murstocken. Murstocken är alldeles bredvid och har 2x3 pipor där de 3 som ligger mot köket är imkanaler, men den pipan som skulle kunna vara närmast är tyvärr helt igenmurad från vinden och neråt (har provborrat). Den pipa som är näst närmast mynnar ut ovanför väggskåpen i köket (där det orangea röret
wildeside: [citat] Min vattenbrunn är 120 m djup, funkat bra i 6-7 år. Gott om bra vatten är det med, inga problem att fylla badtunnan med en pem32 varje gång vi ska använda den
Jaif: Ja, framledningstemperaturen beror av utetemperaturen, om det var din fråga.
Demmpa: Här är info om MMA-FVR, https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/9945/a6b5a68ed60ed35afcd5c69cf3a6a409/sv-se-files-fvr-rev.pdf Gängan för termostaten är M28*1,5
addee: [citat] Jag har öppnat dom helt, bara en ny radiator. Resten är gamla. Inga termostater finns. Just nu verkar jag ligga hyfsat nära på att få fram det jag vill, eftersom om jag stryper några uppe så kommer det fram. Kan jag runda problemet med att offra värme uppe, genom att köpa kraftigare pump är väl frågan egentligen :)
Gibran: Mina ventiler verkar faktiskt fungera. Tänkte göra en genomgång av systemet under varma perioden. Då vet jag att det finns ersättare. Tack för hjälpen!
Träkåk: [citat] Nja, vill inte snäva av frågeställningen eller va alltför detaljerad med stor textmassa för då får jag av erfarenhet inga svar. Vidare är inget hugget i sten, kan bli en vedpanna som ska anslutas också så frågeställningen är lämpligt ställd initialt. Brainstorm pågår
Bjerke88: [citat] Det är helt klart i elementet. Smålandsvillan är det i mitt fall
Jockose: Innan vi släckte för natten igår blev jag frustrerad så jag tog hammaren och knackade på ventilen ett par gånger. Nu på morgonen så är elementet fit for fight och så varmt som det ska vara. Kan väl vara så att det hängt sig invändigt i ventilen som jag knackade loss. Pratade med en röris idag också som förklarade att returröret ofta kan vara varmt då det ligger tryck i
snowballtwo: Hej! Hur länge håller egentligen batterierna i rumsgivarna? Har Uponor T-55. Behöver man starta om, kalibrera eller göra något annat när man bytt? Och vad händer egentligen om man inte byter batterier? Alla mina termostater är helt öppna. Stannar de så eller vad händer egentligen? Mvh
Byggtoken: Hej Jag bor i enplansvilla med golvvärme som har bettet sig konstigt. Det som händer är att det blir kallt i någon av rummen och att det rummet blir varmt igen men ett annat rum blir kallt istället. Jag har kollat alla kopplingar och testat termostaterna, jag har även kollat att cirkulationspumpen fungerar som den skall. Även systemet är trycksatt med 1.5 bar. Har även en automatisk
Jaif: Pröva att räkna på en ren elpanna för golvvärmen tillsammans med en LLVP.