Har problem med att ett element på övervåningen har slutat att fungera!
Systemet är enrörsystem sen mitten på 60talet och värmen på nedervåningen fungerar felfritt, har två element på övervåningen i varsin gavel på huset,
Det ena fungerar felfritt men det andra har slutat att ge värme, jag har luftat och konstaterat att det inte är någon luft i systemet, har även stängt reduseringsventilen och luftat
elementet och då skjuter det på lite värme men så fort jag slutar att lufta och öppnar reduseringsventilen så försvinner värmen.
Som det verkar så är det ingen cirkulation i elementet. Har pratat med en rörmokare som förklarade att i enrörsystemen så är det små flikar i T-rören som skall leda upp värmen till elementen
och att den har kanske blivit utnött med årens gång så det skickar inte upp något vatten till elementet och därav inget flöde och värme i elementet.
Kan den teorin stämma och vad skall jag göra för att återfå värmen i elementet? Har inte lust att bila upp golvet för att komma åt och byta T-röret upp till övervåningen.

Har du någon bild på radiatorn och kopplet vore det bra?

En radiatorventil och rörkoppling vid en vägg med tapet och en brun heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit element med termostat och anslutna rör längs en tapetserad vägg med små blå blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är elementet, T-röret är ingjutet i plattan så det är lite svårt att ta kort på :)

Bra med bilder! Ser inte alls ut som jag föreställde mig. Tycker det helt liknar vanligt tvårörssystem från den tiden. Har du provat ta bort termostathuset och sett om stiftet lätt går in och ut? Annars knacka på ventilen och eventuellt rotera (men inte dra) stiftet så det kommer ut. Är returventilen nertill under det lilla locket helt öppen?

Ventilen är utbytt och fungerar felfritt, ventilkäglan löper fint så där är inte felet,
Returventilen är också fullt öppen, Det är två rör upp till övervåningen från enrörssystemet, tillopp och retur.

Så tillopp går till ena sidan huset och returledningen går till andra sidan huset?

Nej! Jag tror det funkar som vanligt element på enrörsystem, bara det att det är två rör upp till elementet på övervåningen från enrörssystemet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.