Funderar på att lägga in golvvärme i sovrummet som vi har i källare, eftersom vi ska byta golv och det lätt blir kallt med ett trägolv, jämfört med heltäckningsmattan som ligger där idag.
Det ska sägas att vi relativt sällan skjuter till någon värme, större delen av året är elementen avstängda. Tanken är att använda golvvärmen för att få lite komfortvärme i golvplanken, samtidigt som det ska gå att skjussa på om det verkligen behövs, de där 3-5 riktigt kalla dagarna
Styr redan idag golvvärmen med egen kod och drar tex igång den en timme innan vi ska gå upp, så att golvet är uppvärmt i vardagsrum och kök när vi kommer dit. Lite samma tanke tänkte jag, så att man fokuserar att värma i korta perioder för att få upp känslan i planken.
Plattan är "handgjuten" av den tidigare ägaren och varierar mellan 5-10 cm i tjocklek. Vi har därefter flytspacklat denna yta, lagt plantonmatta som är ventilerad mot väggarna samt 20 mm isolering. Lyckas inte hitta dokumentationen på exakt vad det är, men 20 mm tjock och någon form av XPS (lila).
På detta ligger idag spånskivor och sen heltäckningsmatta, tanken är att ersätta båda dessa med spårad EPS-skiva som jag lägger slangen i. Kommer detta att "räcka" ur ett isoleringsperspektiv, både ur ett ekonomiperspektiv men även risken för fuktvandring. Det kommer att vara viss marginal mot väggarna, om det hjälper avseende det senare.
Självklart inser jag att det kanske är enklare att bara lägga en heltäckningsmatta som min partner gillar, men det är en annan diskussion