Vi har ett modernt stenhus med bra isolering och frånluftvärme och golvvärme i hela huset. Det är ett väldigt trögt system.

På natten kostar strömmen 12-24 öre och på dan vissa tidpunkter 350 öre inklusive skatter.

Är det värt att schemalägga så att huset värmer en grad mer på natten och en mindre på dan? Något annat problem som kan tänkas uppstå?

Det kommer inte att bli bra, tempen i huset kommer att åka jojo mellan natt och dag. Värmer upp på natten( blir då för varmt ) och svalnar av mycket till kvällen , sen ska det värmas på igen och tar lång tid att få upp tempen ( GV trögt ) VP kommer att gå på max dom första ( 3-4 timmar ) timmarna. Ska man ha difftaxa och försöka nyttja natten så är det bara en större tank som det kan magasineras i och uttagas från under dagen. kan bli lite komplicerat att få till det rörmässigt samt med regleringen mellan tank och VP

Skaffa en kamin och elda om ni vill spara 2 kr/dag eller så ….

J jonaserik skrev:
Det kommer inte att bli bra, tempen i huset kommer att åka jojo mellan natt och dag. Värmer upp på natten( blir då för varmt ) och svalnar av mycket till kvällen , sen ska det värmas på igen och tar lång tid att få upp tempen ( GV trögt ) VP kommer att gå på max dom första ( 3-4 timmar ) timmarna. Ska man ha difftaxa och försöka nyttja natten så är det bara en större tank som det kan magasineras i och uttagas från under dagen. kan bli lite komplicerat att få till det rörmässigt samt med regleringen mellan tank och VP
Frågan är hur mycket det diffar i temp. Det tar nog en dag att sänka en grad om pannan är av. Om jag ger den en grad extra t.ex. fyra timmar mellan 00 och 4. Tror knappt det kommer märkas på temperaturen i huset och sen låta den stå på 21 resten. Jag ska prova för skojs skull.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skaffa en kamin och elda om ni vill spara 2 kr/dag eller så ….
Vi skaffade tyvärr tibber och man blir lite smått galen av den appen. Utan större problem hittade vi nästan 200 kWh vi bara slösade bort på en månad. Allt från datorer, tv och torktumlare. Med ett pris på 3,50 per kWh gör det på sig.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bara stänga av dator ( ca 200W/tim ) TV ( ca 100W/tim ) torktumlare körs på natten, likaså tvättmaskinen. I dag står det nog minst 1 miljon datorer på dygnet runt, lika med TV-apparater i standbay. Det med kW är som med skatten inget går ifrån bara läggs till. Lite av självransakan måste till bland medborgarna för att få ned EL-förbrukningen totalt samt för egen EL-räkning. som gynnar plånboken.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara stänga av dator ( ca 200W/tim ) TV ( ca 100W/tim ) torktumlare körs på natten, likaså tvättmaskinen. I dag står det nog minst 1 miljon datorer på dygnet runt, lika med TV-apparater i standbay. Det med kW är som med skatten inget går ifrån bara läggs till. Lite av självransakan måste till bland medborgarna för att få ned EL-förbrukningen totalt samt för egen EL-räkning. som gynnar plånboken.
Precis så

Ibland går man över ån efter vatten. Jag hade tydligen Nibe Uplink utan att köpa wifi-modul. Kopplat pannan till Tibber och ska prova Nibes "Smart price adaption"

• Skärmdisplay för Nibe Uplink som visar "Smart Price Adaption" aktiverat och energiprisöversikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av energiförbrukning över tid, med toppar och dalar, på ett gränssnitt för Nibe Uplink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Kör själv Nibe med smart price.

Varmvattendelen fungerar bra, den är också lite adaptiv och anpassar sig efter att ni gör stora VV uttag. Hemma så duschar vi alltid på morgonen och det räcker för 2-3 duschar, sedan står pannan mer eller mindre "kall" resten av dagen - eller tills att algoritmen tycker att spotpriset är lågt vilket inträffar på kvällen. Det man ska se upp med är att om man drar upp tempen för högt när priset är lågt så kommer elpatronen att kicka in på natten.

Värmen huset skulle jag sätta på på en mycket låg påverkan eller ingen alls. Ska du använda denna så bör du även optimera värmekurvan, innegivare, start av VP på rätt antal gradminuter osv. Risken är stor att man får sämre inomhusklimat och att tempen åker jojo, det är inte heller ekonomiskt. Det den gör är att den skjuver på kurvan, är kurvan inte perfekt så kan det bli knepigt och viss risk att elpatronen går in i onödan.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Fungerar det med Tibber och Nibe Uplink för att styra VP efter spotpriset? NIBE säger att det går men Tibber säger att det inte går att styra VP efter spotpris, bara att justera temp manuellt. Antar att du har ett premium-abonnemang på Uplinken? Eller hämtar Smart Price Adaption själv spotpriset och styrs oberoende av input från Tibber? Vilken NIBE panna har du/ni?

J jonaserik skrev:
Jag älskar den nya enheten W/tim. Det är så fel som det kan bli.

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Frågan är hur mycket det diffar i temp. Det tar nog en dag att sänka en grad om pannan är av. Om jag ger den en grad extra t.ex. fyra timmar mellan 00 och 4. Tror knappt det kommer märkas på temperaturen i huset och sen låta den stå på 21 resten. Jag ska prova för skojs skull.
Ja, testa och berätta.
Men är det verkligen så att ditt slutpris på el varierar lika mycket som spotpriset, alltså timme för timme? Eller fakturera elbolagen ett slags medelvärde över dagen eller över en vecka?

sunnis
R Ragha skrev:
Fungerar det med Tibber och Nibe Uplink för att styra VP efter spotpriset? NIBE säger att det går men Tibber säger att det inte går att styra VP efter spotpris, bara att justera temp manuellt. Antar att du har ett premium-abonnemang på Uplinken? Eller hämtar Smart Price Adaption själv spotpriset och styrs oberoende av input från Tibber? Vilken NIBE panna har du/ni?
Tibber kan inte styra VPn med VPn kan styra sig själv mot timspotpris. Bara aktivera smart price i menyn, men ta det lugnt med inställningarna på VV. Ställer man upp det för högt så kickar elpatronen in för att få upp VV tempen de sista graderna vilket jag inte riktigt tror är lönsamt. Så skruva upp inställningarna försiktigt och ha lite koll hur pannan beter sig och hur klimatet i huset blir.

Men det fungerar, och pannan stannar i princip när det blir höga toppar på spotpriset, men gradminuterna kan sticka iväg och beroende på hur den är inställd så kan elpatronen gå in, så det kan vara vettigt att ställa upp antal gradminuter innan elpatronen går in.

• Gilla
Ragha
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag älskar den nya enheten W/tim. Det är så fel som det kan bli.
Vedträn i timmen kanske?

• Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, testa och berätta.
Men är det verkligen så att ditt slutpris på el varierar lika mycket som spotpriset, alltså timme för timme? Eller fakturera elbolagen ett slags medelvärde över dagen eller över en vecka?
Det blev så att jag struntade i det. Det funkade för vatten i princip men blev fel så fort nån duschade och tempen redan var låg. Vad gäller värmen funkade det ganska dåligt. Till slut stängde jag bara av värmepatronen så den inte gick in alls för rent krasst behövs den inte. Den är bara för komfort. Någon dag när det gick från +5 till -3 sjönk tempen nån dryg grad i huset innan den hann ifatt men det hände inte många gånger.

Vi installerade solceller istället så vi får "gratis" ström på sommaren

Ja, Tibber är timpriser och jag har inte hört nåt annat. Deras pris följer elbörsen och pannan har samma kurva fastän den inte är kopplad till Tibber.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.