Fotografen Fotografen skrev:
Du ska alltså bygga hela systemet nytt, med raddar och hela alltet?
Det går då alldeles utmärkt, välj radiatortyp och dimensionera så att det klarar sig med en framloppstemperatur som värmepumpen trivs med.
Hela altet blir nytt!

B
Marie Lundstrøm Marie Lundstrøm skrev:
:) Lovely - vad är ett "fett element"? Exempel!
Vi har energiklass B, så välisolerat hus. Kör med 120x55-33 i ett 11m2 rum. Som exempel. Allt för att kunna köra så låg temperatur det bara går.

B
  • Gilla
Marie Lundstrøm
  • Laddar…
B
Hela altet blir nytt!
vi har bör-värde på 33 grader nu när det är 0 ute… ungefär.

• Gilla
Marie Lundstrøm
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Överdimensionera de element ni tänkt byta ut, välja nått med fläkt i. Komplettera med extra rejält tilltaget element på strategiskt ställe.
Visst går det att lösa!
Jag skulle säga att man bör undvika fläktradiator så långt som möjligt. Kan man placera till traditionella radiatorer så det räcker är det betydligt bättre, driftsäkrare och dessutom tystare. Fläktarna håller länge, men en vanlig radiator håller en livstid. Därtill behöver man hålla luftfiltren rena i fläktraddar - samlas en hel del damm där.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Idag är det direktverkande el - blodigt dyrt med tanke på storleken på huset och isoleringen.
Inga som helst problem då. Känns bara som ni måste hitta en firma som ni kan luta er mot med installationen om ni vill bevara golv osv. Många gillar ju att snabbt dra (i mitt tycke) ful pex då det går snabbt men kanske inte blir så estetiskt tilltalande

• Gilla
Marie Lundstrøm
  • Laddar…
B
M myrstack skrev:
Inga som helst problem då. Känns bara som ni måste hitta en firma som ni kan luta er mot med installationen om ni vill bevara golv osv. Många gillar ju att snabbt dra (i mitt tycke) ful pex då det går snabbt men kanske inte blir så estetiskt tilltalande
Har ni krypgrund ?

PeterFalun
var i landet?

PeterFalun PeterFalun skrev:
var i landet?
Oslo :)
B Boan skrev:
Har ni krypgrund ?

PeterFalun
Oslo :)
ok :)

jag kan ta några bilder och skicka dig, med lite fakta om du vill. lite senare i veckan när jag varit där

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.