2 536 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kamin till radhus
Vi har ett radhus i tre plan och konsumerar 8-9000 kwh/år (frånluftsvärmepump IVT490). På bottenplan har vi vattenburen golvvärme och på plan 2 samt 3 finns radiatorer (totalt 120 kvm).
Jag funderar på att köpa antingen;
1. Aduro H2 (eller motsvarande) placerad på plan 2 - Offert finns på 102 TSEK
[Investeringskostnaden täcks säkerligen av ökning av värde i bostaden om vi säljer, men jag undrar hur mycket vi faktiskt kan tillgodogöra oss i elbesparing då den enda frånluften på våning två är i badrummet (dit dörren oftast är stängd). Jag är inte heller sugen på att sätta in en öppen ventil till nämnda badrum av estetiska samt ljudisoleringsskäl. Tanken är att jag termostatstyr Aduron för att värma plan 2 samt 3 och sänker värmekurvan till lämplig framledning för golvvärmen.]
2. Ej identifierad vattenmantlad kamin inbyggd under trappan på bottenvåningen (max säkerhetsavstånd ca 40 cm och måste vara synlig låga då det inte lär öka värdet på bostaden annars).
Frågor;
A. Har ni något förslag på vad vi kan göra för att öka nyttan (besparingen) med en Aduro H2 på plan 2 med tanke på var vi tar frånluften ifrån, så att den lösningen lönar sig bättre?
B. Känner ni till någon vattenmantlad kamin som skulle vara ok att bygga in under en trappa (triangel där kateterna är 2meter samt har cirka 1 meter tomutrymme bakom vi kan nyttja. Precis vid detta tomutrymme finns vår frånluftsvärmepump, så det är inga större avstånd mellan ackumulatortank och pump) med säkerhetsavstånd på max 40 cm samt synlig låga? (Orsaken till detta är att 70-100 cm säkerhetsavstånd påverkar möblemanget för mycket för vår smak). Kortaste jag funnit är 60 cm, men kommer man ned under 85 grader runtom kanske det kan gå.
C. Har jag tänkt snett någonstans ovan som är värt att påtala, så att vi kommer närmare ett avgörande? (Inkluderar även förbisedda elbesparingsmöjligheter t.ex. komplettering av frånluft, tilläggsisolering, "smart styrning" m.m.)
Jag funderar på att köpa antingen;
1. Aduro H2 (eller motsvarande) placerad på plan 2 - Offert finns på 102 TSEK
[Investeringskostnaden täcks säkerligen av ökning av värde i bostaden om vi säljer, men jag undrar hur mycket vi faktiskt kan tillgodogöra oss i elbesparing då den enda frånluften på våning två är i badrummet (dit dörren oftast är stängd). Jag är inte heller sugen på att sätta in en öppen ventil till nämnda badrum av estetiska samt ljudisoleringsskäl. Tanken är att jag termostatstyr Aduron för att värma plan 2 samt 3 och sänker värmekurvan till lämplig framledning för golvvärmen.]
2. Ej identifierad vattenmantlad kamin inbyggd under trappan på bottenvåningen (max säkerhetsavstånd ca 40 cm och måste vara synlig låga då det inte lär öka värdet på bostaden annars).
Frågor;
A. Har ni något förslag på vad vi kan göra för att öka nyttan (besparingen) med en Aduro H2 på plan 2 med tanke på var vi tar frånluften ifrån, så att den lösningen lönar sig bättre?
B. Känner ni till någon vattenmantlad kamin som skulle vara ok att bygga in under en trappa (triangel där kateterna är 2meter samt har cirka 1 meter tomutrymme bakom vi kan nyttja. Precis vid detta tomutrymme finns vår frånluftsvärmepump, så det är inga större avstånd mellan ackumulatortank och pump) med säkerhetsavstånd på max 40 cm samt synlig låga? (Orsaken till detta är att 70-100 cm säkerhetsavstånd påverkar möblemanget för mycket för vår smak). Kortaste jag funnit är 60 cm, men kommer man ned under 85 grader runtom kanske det kan gå.
C. Har jag tänkt snett någonstans ovan som är värt att påtala, så att vi kommer närmare ett avgörande? (Inkluderar även förbisedda elbesparingsmöjligheter t.ex. komplettering av frånluft, tilläggsisolering, "smart styrning" m.m.)
Har du tänkt använda myseldningspannan som primär värme på övervåningarna?
Det är ett omfattade jobb att manuellt elda. Du kommer få lägga en ansenlig mängd timmar per år att fylla på ved/pellets och böka runt med aska för den eventuella besparingen. Sen är ju 102k inte småpengar.
Har du jämfört kalkylen med en effektivare värmepump?
Det är ett omfattade jobb att manuellt elda. Du kommer få lägga en ansenlig mängd timmar per år att fylla på ved/pellets och böka runt med aska för den eventuella besparingen. Sen är ju 102k inte småpengar.
Min tanke är att ha en framledning om max 30 grader på radiatorerna (då det räcker för golvvärmen). Resterande värme skulle jag vilja tillskjuta med pannan mha en termostat som startar pelletsförbränning då det behövs. Pellets borde ge 5,9 kW nominellt, vilket bör räcka eftersom det främst är våning 2 och 3 som värms tänker jag.Unikt namn skrev:
Har du tänkt använda myseldningspannan som primär värme på övervåningarna?
Aduro H2 kan automatiskt köras utifrån temperatur, tidsstyrning eller manuellt via app om jag kör pellets och den känner av om jag lägger in vedträn (stänger då av pelletsmatning vid rätt temp) och stegar sedan ned till pelletseldning på nytt, efter att vedträna är förbrukade (om man vill). Framförallt lär vi köra pelletseldning då vi har fullt upp att jaga efter dottern, men option att vedelda om elen går. Pellets borde ge mindre aska, men att kånka säckar till övervåningen kommer vi inte ifrån. Naturligtvis kostar bekvämligheten med pellets ca 3 ggr mer än ved.
Nuvarande värmepannan har max 8 år kvar i sig, så jag kommer byta till något inverterstyrt (ej bergvärme då vi står på tomträtt) med bättre SCOP om några år när kompressorn eller annan kritisk komponent ger med sig. I annat fall hade jag nog övervägt bergvärme + solceller för att värma upp hålet på sommaren.
Kamin kommer tillkomma oavsett om/när vi skaffar ny värmepump är tanken. Vi får ligga ute med pengarna, men får tillbaka dem när vi säljer är tanken.
Kaminer med sina utsläpp av cacerfrankallade benspyrener är väl absolut olämpliga i ett radhusområde. Finns det inga barn i området, bara gamlingar?
Klicka här för att svara