38 990 läst ·
86 svar
39k läst
86 svar
Kostar det verkligen 6900 kr/mån att ha 100 kvm markvärme?
Vi har tänkt att ha 100 kvm markvärme vid uppfarten och entrén. Skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av det.
Fick denna information av Uponor som ska leverera systemet - ”Det som man ska tänka på är att när en markvärmeanläggning går igång, så krävs det ganska mycket energi. Man räknar med ca 175 W/m² för att smälta snö i Västra Götaland. I ditt fall blir det 100 m² x 175 W/m² = 17 500W (17,5 kW).”
Vi kommer ha fjärrvärme med pris på 55 öre/kWh. Jag kan inget om elpriset och hur det funkar. Räknar jag rätt när jag får fram att det kommer kosta 6900 kr/mån att ha igång markvärmen?
- 17,5 x 0,55 = 9,6 kr/tim
- 9,6 x 24 = 230 kr/dygn
- 230 x 30 = 6900 kr/mån
När det är under nollgradigt ute. Behöver man köra på 17,5 kW dygnet runt eller kan man sänka effekten när den första snön är smält av markvärmen?
Fick denna information av Uponor som ska leverera systemet - ”Det som man ska tänka på är att när en markvärmeanläggning går igång, så krävs det ganska mycket energi. Man räknar med ca 175 W/m² för att smälta snö i Västra Götaland. I ditt fall blir det 100 m² x 175 W/m² = 17 500W (17,5 kW).”
Vi kommer ha fjärrvärme med pris på 55 öre/kWh. Jag kan inget om elpriset och hur det funkar. Räknar jag rätt när jag får fram att det kommer kosta 6900 kr/mån att ha igång markvärmen?
- 17,5 x 0,55 = 9,6 kr/tim
- 9,6 x 24 = 230 kr/dygn
- 230 x 30 = 6900 kr/mån
När det är under nollgradigt ute. Behöver man köra på 17,5 kW dygnet runt eller kan man sänka effekten när den första snön är smält av markvärmen?
Markvärme är dyrt! Är ju nästan uteslutande kommuner som har det utav en anledning.
För ett par år sedan så hjälpte jag en nybliven tech miljardär att få saker och ting att fungera i hans nya hus på Lidingö.
Har hade uppvärmd pool och värme runt hela huset och garageuppfarten då det var en dröm han hade med en rykande pool på vintern. Året efter så var poolen övertäckt och kall och dom fick skotta runt huset. Till och med han tyckte med andra ord att det var för dyrt.
För ett par år sedan så hjälpte jag en nybliven tech miljardär att få saker och ting att fungera i hans nya hus på Lidingö.
Har hade uppvärmd pool och värme runt hela huset och garageuppfarten då det var en dröm han hade med en rykande pool på vintern. Året efter så var poolen övertäckt och kall och dom fick skotta runt huset. Till och med han tyckte med andra ord att det var för dyrt.
Man kör väl bara markvärmen vid behov. Är det barmark på garageuppfarten, kör du klart inte markvärmen, eftersom redan är barmark. Är det i Gällivare ni har ert hus så ni befarar att behöva köra dygnet runt med markvärmen under vinterhalvåret?
Du behöver inte ha igång systemet 24/7 hela vintern. Borde räcka att slå på det innan snöfall och köra till snön smält bort, ingen aning om effektiviteten i ett sånt system men kör man i två dygn borde snön smält och man har en torr körbana. Sen om det är värt de hundralapparna får man nog värdera själv. Det är ju också skillnad om man har en plan "fin" uppfart eller en backe som behöver vara isfri för att komma upp.
Det var en snål miljardärA atomlab skrev:Markvärme är dyrt! Är ju nästan uteslutande kommuner som har det utav en anledning.
Det jag undrar, om någon har erfarenhet av hur länge man behöver ha på värmen, om det räcker sätta på några dagar tills marken är is- och snöfri och sedan kunna stänga av trots det är fullt med snö runt omT Tagsi skrev:Du behöver inte ha igång systemet 24/7 hela vintern. Borde räcka att slå på det innan snöfall och köra till snön smält bort, ingen aning om effektiviteten i ett sånt system men kör man i två dygn borde snön smält och man har en torr körbana. Sen om det är värt de hundralapparna får man nog värdera själv. Det är ju också skillnad om man har en plan "fin" uppfart eller en backe som behöver vara isfri för att komma upp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har 2 mindre plättar som värms när det blir isigt. Snö är ju inte halkigt, så värmen puttas på först när det varit plusgrader och kallt igen.
Protte
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Tänk på att du måste ha ett två-delat system med glykol i slingan som är ute för att inte riskera att allt fryser sönder.
Sedan kan jag tänka mig att det räcker med att du värmer när det snöar så håller det sig snöfritt. Du måste också se till att det finns värmekabel i avlopp och brunnar. Annars kommer det bara att bli skridskobana där värmesystemet slutar och smältvattnet samlas.
Jag har elslingor i trappan och de kostar ca 2kr att köra i 2h.
Sedan kan jag tänka mig att det räcker med att du värmer när det snöar så håller det sig snöfritt. Du måste också se till att det finns värmekabel i avlopp och brunnar. Annars kommer det bara att bli skridskobana där värmesystemet slutar och smältvattnet samlas.
Enligt de som gör markarbetet så är det ingen avlopp eller brunnar vid infarten utan det är lutning åt alla håll. Låter som att det kan bli halt i början av infartenR Robert-san01 skrev:Tänk på att du måste ha ett två-delat system med glykol i slingan som är ute för att inte riskera att allt fryser sönder.
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
A Alex Holmén skrev:
Isen kommer att släppa så den skyfflar jag bort, sedan kör jag tills det blir torrt.
Min erfarenhet är att man ska ha rejält med effekt, då går det fort och drar mindre energi.
Protte
Reglar du själv eller har du en givare i marken? Uponor har ett system som känner av men jag den kör på mer än det behövsprototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Strömbrytare med kontrollampa, keep it simple
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är inte marktemperatur som är intressant, det gäller att få loss/bort isen.
Protte
Protte