Hej. Nu har jag provat allt men har fortfarande 15-20 grader diff. har luftat hela systemet en slinga i taget, nibetekniker säger att pumpen funkar som den ska. Har justerat alla slingor så de är lika varma eller ja kalla, men har provat med alla öppna oxå. Jag trycker ut nu 45 grader men får 27 i retur.
Har golvvärme på två våningar men uponor system.
Kan någon komma på något annat att prova. Hade rörmokare här som trodde det var en dålig växelventil men NIBE teknikern sa att den var ok.

Kan det vara äldre stålomspunna slangar som har kläggat igen och stryper cirkulationen?

Hej. Nej det är faktiskt en ganska ny anläggning. Ca 5 år.
5 slingor 20x2 på nedervåning och 6 slingor 16x2 på övervåning. Bild från nedervåning.
Nibe F750 frånluftvärmepump.

• Värmefördelningssystem med rör och ventiler för golvvärme i hemmiljö, inklusive märkningen Uponor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödesproblem. Ta bort alla ställdon , kolla att piggen är uppe som finns under. ställ ner kurvan på VP och se vad som händer. Alldeles för hög temp ut på GV och så lite tillbaka. Flödet går för sakta

• Gilla
lelukage
  • Laddar…
Hej.
Jag har provat ha dem av en vecka men det blir ingen skillnad.Har motionerat piggarna. Jag upplever att slingorna är öppna när jag luftat dem en i taget också. jag har dragit upp värmekurvan för att nå någon värme i huset.

Cirpumpen då , hastighet på den. är den styrd av VP så ställ den för konstant drift eller om det går i VP till min 70 % fart.

Hej.
Pga diffen går den på 100% hela tiden

Flödet genom VP är för litet . mindre flöde högre värme på VB och kallare på returen. Balansen för varje slinga ställs med dom röda på övre fördelaren, gasa där ( öppna ) tills du får fart på flödet och sedan ändra kurvan och sist flödet. Ca 4-5 C diff en tumregel på tur/retur på GV.

Hej. Jorå jag har provat öppna alla. Då blir några slingor varma (de korta på nedervåningen) men ändå är totala diffen 17 grader.
Sen börjar jag strypa de varmaste slingorna något och väntar och sen samma sak igen tills jag har ungefär samma returtemp i alla slingor. då är returen ännu lägre.
som ni är inne på och jag förstår så är det problem med flödet. Men har provat allt jag kan komma på.

Bara för att prova, vad händer om du stänger av helt på en våning, blir det det varmt på den andra då. Verkar vara en kortslutning i flödet, den ena stjäl flödet från den andra, speciellt med en 20 och en 16. Vad är det för dim på rören upp till övre våningen samt till nedre, är det samma stam fram till den nedre och den övre kopplad på där och går upp.

Tack för att du engagerar dig.
Ja om jag stänger av en våning blir det ganska bra. Åtminstone NV. Var länge sen jag provade en längre stund. Jag behöver faktiskt strypa slingorna på nedervåningen ganska mycket normal för att övervåningen ska bli något varm.
Till öv är 25 rör tror jag och det går direkt upp till fördelaren. Har haft funderingar på att sätta en shunt till öv. Då slingorna går under spånskivorna på nv men på öv går slingorna i spår under trägolv. Det är alltså isolergrund och nedervåningen är byggd i fabrik. Hjältevadshus.

Alltså jag kan tänka att det behövs lite varmare framledning på nv. Samt att jag får en egen pump til öv.

Hur löste sig problemet ? Vi har samma problem 10c diff..

E Epic skrev:
Hur löste sig problemet ? Vi har samma problem 10c diff..
Hej. Det var en framledningen som var igensatt innan fördelaren. En litet vitt rör man använt för att förlänga slangen från pumpen var igensatt av rester från innerhöljet på slangen från pumpen. Av någon anledning har det torkat ut och spruckit och lossnat på insidan. Bytte både fram och returslangen. Bytte till längre för att slippa skarva och satte även dit ett filter på returen.

• Hand som håller ett vitt rör med en igensatt ände fylld med svarta rester från en sprucken slang.
    Skapa konto
  • VVS-installation med rör, fördelare och slangar, nära en vägguttag.
    Skapa konto
H hanshed skrev:
Hej. Det var en framledningen som var igensatt innan fördelaren. En litet vitt rör man använt för att förlänga slangen från pumpen var igensatt av rester från innerhöljet på slangen från pumpen. Av någon anledning har det torkat ut och spruckit och lossnat på insidan. Bytte både fram och returslangen. Bytte till längre för att slippa skarva och satte även dit ett filter på returen.

Tack för svar !
Vi har 10c dif mellan retur och framledning.

Beräknad 41c nu vid 0an men ur bara 36… som att den inte får upp mer, har precis som du innan luftat, pillat med kurvan etc etc. Har bara golvvärme i suttärenghus 70kvm på bottenplattan och 105kvm på ”övervåningen”
en Nibe vvm 225. Tycker den drar galet mycket också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.