Jag har precis flyttat in i ett radhus som har en NIBE F750 frånluftsvärmepump.
Denna pump är trasig och behöver bytas.
Vi har blivit erbjudna en Bosch Compress 3800i 9 EW som utbytesenhet.
Alternativt en begagnad 9-årig NIBE F750.
Jag har läst på och har förstått att Boschen vs NIBEN inte direkt är likvärdiga när det kommer till effekt samt energiåtgång.
Vad är det bättre alternativet?, Att köra på en ny Bosch eller satsa på en begagnad NIBE.
Eller att lägga till mellanskillnaden ca 60.000 till en ny NIBE F750.
Radhuset är 150 kvm fördelat på 3 plan, med golvvärme på våning 1 samt vattenburna radiatorer på övriga våningsplan.
Denna pump är trasig och behöver bytas.
Vi har blivit erbjudna en Bosch Compress 3800i 9 EW som utbytesenhet.
Alternativt en begagnad 9-årig NIBE F750.
Jag har läst på och har förstått att Boschen vs NIBEN inte direkt är likvärdiga när det kommer till effekt samt energiåtgång.
Vad är det bättre alternativet?, Att köra på en ny Bosch eller satsa på en begagnad NIBE.
Eller att lägga till mellanskillnaden ca 60.000 till en ny NIBE F750.
Radhuset är 150 kvm fördelat på 3 plan, med golvvärme på våning 1 samt vattenburna radiatorer på övriga våningsplan.
Mycket konstigt att den inte gått att laga!? Lätt att få tag på reservdelar. Undrar verkligen om någon expert NIBE varit där? Jag skulle annars tagit pengarna och köpt en ny F750 eller F730 om inte den extra volymtanken och koppling för tilluft behövs. Modellerna har förbättrats med åren, 2011 var F750 alldeles ny. Dock är det mycket långa leveranstider på nya värmepumpar som dessa nu.
Håller med föregående talare. Fel på givare, kretskortfel, glappkontakt.
Ev kan man prova att tanka in ny programvara om man inte enkelt hittar felet. Men jag sätter en liten peng på givaren.
Att de vill byta hela maskinen tyder på att de inte klarar av att felsöka den.
Dessutom är Bosch kompress 3800 inte jämförbar med F750 även om det skulle fungera med en sådan. Dock med en mindre energibesparing.
Ev kan man prova att tanka in ny programvara om man inte enkelt hittar felet. Men jag sätter en liten peng på givaren.
Att de vill byta hela maskinen tyder på att de inte klarar av att felsöka den.
Dessutom är Bosch kompress 3800 inte jämförbar med F750 även om det skulle fungera med en sådan. Dock med en mindre energibesparing.
Klicka här för att svara



