Värme allmänt
valpenius: Är det värt att vänta på nya Esbe Crx200-serien eller är skillnaden mot 100-serien för liten? Mitt fokus ligger just nu på att köpa en CRE100 för att få möjlighet med styrning av app etc. men är osäker om det är rätt köp för att få den bästa / mest prisvärda alternativet. https://www.pbs.nu/sv/varmereglering/esbe/comfort-control/reglering-cre100.html Är det någon som vet mer
jonatans27: [citat] Det är tänkt att värma med direktverkande el, så ja blir en kul vinter
SMartinsson: Det är ca 13m mellan befintlig fördelare och fram till rum med ny golvvärme. Har bifogat 2 bilder där man ser den befintliga fördelaren! vi är tacksamma för alla svar vi får!
MagicFingers: [citat] en elberedare är en elberedare oavsett årsmodel. 1:1... för att minska förluster kan du ju slå in den i mer isolering.... och alla rör med för den delen.
Tagsi: Framgår inte riktigt vad som avses men om du menar slangen som går ner i borrhålet (kollektorslangen) så är det oftast någon form av bioetanol, tex: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/helachem-bioetanol-5-l?category_id=1036
toffeh: Hej, Vi har golvvärme och en ivt panna (200-300 kombimodul står det på manualen). Den är inte kopplad till någon utedel. Problemet är att framledningstemperaturer är 28 grader enligt givaren. Jag har dock försökt få den att sluta värma golvet. Har ställt in att den aldrig ska värma när det är mer än 10 grader utomhus och pressat ner värmekurvan, se bild. Gör jag något fel,
Mr.fluff: [citat] tack för svaret, vi har lite begränsat med utrymme runt pannan. Men en 500l tank kan vi nog få plats med, men flera kubik går bort. Då blir vi utan tvättstuga.
_Mannen: Skruva lös ställdonen och kolla om det försvinner, alternativt är det ett ställdon det knäpper i. Lätt att höra vilket om man håller det mot örat när det är löst.
Janus82: Det bör sitta en tappkran på den lägsta punkten i systemet och i princip ska det räcka att öppna den så bör allt vatten rinna ut. MEN. Och det är et stort men... Om något element har bakfall så att det inte lutar mot röranslutningarna så kommer det bli kvar vatten i dem och då kommer det att frysa sönder. Hur man ska få ut de små slattarna av vatten vet jag inte. Fast å andra
KaminKnugen: [citat] NIBE F1255 ja det har du en poäng i. men nibes prylar kostar skjortan. skall först och främst undersöka om jag kan lösa det på ett skosnöre själv. alla pengar läggs nu i elräkningsfonden
Arvida: [citat] Tack! ja, jag har precis ställt frågan om kostnaden till fjärrvärme leverantören i kommunen och vi har ledningen ute på gatan vet jag.
ByggOlle2: Jag har på senare år när jag varit ute hos privatpersoner märkt av att de flesta vill undvika radiatorer. Vanligast är att man kör med golvvärme eller en fläktkonvektor istället, oftast liknande luft/luft värmepump. Annars är en smidig lösning som jag installerat några gånger en sockelvärmare Edit: Inga företags eller produktrekommendationer före 1år/50 inlägg /Mats Moderator
pandalus: Och sorry för felstavningen i rubriken men gick inte att ändra till lin
AndersS: Nu är det ju en smaksak. Tar man bort valvet så sprider sig värmen lättare och i mina ögon blir det utseendemässigt mycket bättre för till vänster är ju en vanlig fyrkantig dörrkarm. Ser idag märkligt ut, men var populärt för en tid sedan att bygga dessa valv.
KungAnka: [citat] Jo, det duger nog. Bättre än inget, som det är just nu. Och om det läcker lite värme kanske inte är nån katastrof, det är ju i alla fall på insidan av huset. Den mesta rörisolering är svindyr utom Biltemas. Näst billigaste jag hittat är glasfiber på Amazon.se så det är sån jag tänkte använda på 50 mm rören. Plus att jag nog ska ha det till tappvarmvattenrören som
Jonte12: Hej, Jag skulle behöva en driftsmanual till Honeywell Aquatrol 210. Finns det någon som har en sån eller vet var jag kan hitta en sån? Mvh Jonte
Gjutars1: Hehe nä givetvis inte men tempen i rummen ökar inte snarare tvärt om den sjunker
Wendtm86: Hej. Min Uponor golvvärme reglercentral har lagt av. Verkar vara trafo. Kan jag koppla denna https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/golvvarme-vatten/styrning-reglering/uponor-smatrix-base-reglercentral-tradbunden-6-kanaler-2813532 Uponor smartmix base med mina t-35 termostater och typ 2magnetventiler??
Huggabuggaa: [citat] Ja fråga sotaren i din kommun, är ju dom som kommer utföra sotningen hos dig
avdpos: [citat] Tack! Tömt har jag redan gjort (även om det smådroppar lite fortfarande i hinken jag har). Såg lite läskigt ut i tanken först - men jag tror det mest var att mina muttrar är rejält övermålade så de ser ut att vara "ett". Men med den instruktionen så klarar jag det själv utan problem.
Villa1949: För oss som har en kamin i vardagsrummet så fungerar det väldigt bra att värma det rummet men övriga huset blir väldigt mycket kallare. Svårt att sprida värmen
downup: [citat] Idag köpte jag classes dyraste kaminfläkt som ska fungera på täljsten. Den kostade 1400 kr, hoppas värmen sprider sig "bättre" blev det ett köp för dig? Nöjd?
Vector: Nu är det ju det inte frågan men inte funderat på ny värmekälla då det där är ett dyrt sätt att driva kåken... nu till frågan, en shuntautomatik skulle ju få husvärmen lite stabilare men då du har en gammal shunt så vet jag inte vad som passar där. Termostaterna på elementen har inte evigt liv utan dom slutar att fungera som termostater efter ett antal år å är då bara ett
drbodyjr: Har en liten altan (är inte inglasad) under terassen och kommer att bygga en större längs huset i nära framtiden (hoppas jag i alla fall). Tänkte skaffa en terassvärmare att ha det mysigt även de kallare dagar. Funderade först köpa en stående infravärme, men de verkar inte vara effektiva, dessutom kostar ele mycket just nu. En vän rekommenderade mig att köpa gasol terassvärmare
Thomas_Blekinge: Detta verkar vara ett ett-rörs-system som oftast ät ett dåligt system. Fundera på att konvertera till tvårörssystem vilket innebär ny rördragning men mycket bättre funktionalitet.
turbo100: Hej, Min gamla CTC Ecoel och Ecopart 407 är mycket gamla och jag har hört att effekten minska med tiden i pumpen. Köpte ett nytt system med i360 samt 8kW VP. Har låg takhöjd så behöver separerade enheter. Min tidigare Ecoel hade en acctank som pumpen körde mot medans denna i360 inte har sådan, hur funkar det? Kommer VP att växla att köra direkt mot tappvatten och elementen utan
Kakelfixaren: Hej, (Frågan gäller elektrisk golvvärme, installerat cirka 2008). En snäll kompis skulle byta min gamla golvvärmetermostat till en ny smartare variant. Trots att termostaten var ny från affär fungerade den inte - otur men sånt kan hända. Problemet skedde när han skulle koppla tillbaka den gamla. Då måste han ha blandat ihop kablarna för själva värmekablarna och kablarna ner
Rolin69: I elprisernas spår, fundera på att koppla in en vattenmantlad pellets kamin till min Panna med Värmepump. Jag får dock inte riktigt till det med vattenflödena och uppvärmning av tankvolymen. Hur brukar man lösa det? Bifogar enkla schema bilder på existerande system med panna från Thermoheat. Varmvattenväxlare? eller Shuntgrupp? eller separat Acc. tank? Försäljaren menade att det bara