Ritning av tvättstuga och teknikrum med mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att plannera värmesystem till vårt blivande husbygge

Förutsättningar:
Obegränsad tillgång till gratis ved.
Huset är på ca 240kvm
Behöver 2st olika radiatorslingor.
Jag har begränsat utrymme i teknikrummet (se bild) och vill få in så mycket ackumulatoetankar som möjligt
Pool ska även värmas via systemet
Ftx system
Icke funktionella krav:
Att det ser snyggt ut


Min plan är:
Ctc Ecozenith 550 eller 360 som tekniktank
X antal acktank
L/v Värmepump
Vedpanna i maskinhallen via kulvert.

Med tanke på att vi har begränsat utrymme och att 360i är billigare så är den att föredra.
Vilken är mest lämplig utifrån mina förutsättningar?

Är det några nack/för-delar med de respektive tankarna?

Finns det någon anledning att välja 550 före 360?
Finns det alternativa tekniktankar från andra leverantörer?
 
Åsa Lund
Hur får du in och var förvarar du veden?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur får du in och var förvarar du veden?
Kommer som sagt ha själva vedpannan i ett rum i maskinhallen. Det kommer finnas en garageport till det rummet så det är bara köra in veden på pall eller i säck med traktor/kompaktlastare

Vedförråd kommer byggas
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Varför ska du inte ha tankarna i maskinhallen?
 
Varför inte ha acktankarna där vedpanna står
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför ska du inte ha tankarna i maskinhallen?
Har inte tänkt i de banorna, har utgått i från att man vill ha de så nära tekniktanken som möjligt för att minska värmeförlusterna
 
Åsa Lund
Pannan jobbar mot tankarna så de bör väl vara nära pannan?
Tror inte det funkar att skicka vattnet som kommer direkt från pannan i kulvert till nästa hus, det är för höga temperaturer? Och då snackar vi förluster
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har inte tänkt i de banorna, har utgått i från att man vill ha de så nära tekniktanken som möjligt för att minska värmeförlusterna
Att skicka 80-90 gr vatten in till huset är nog inte att föredra
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Pannan jobbar mot tankarna så de bör väl vara nära pannan?
Tror inte det funkar att skicka vattnet som kommer direkt från pannan i kulvert till nästa hus, det är för höga temperaturer? Och då snackar vi förluster
Jo det är väl det optimala, men vill inte ha en vedpanna i huset och att ha hela uppvärmingssystemet och varmvatten i maskinhallen går inte heller eftersom då kommer man behöva spola minuter innan det kommer varmvatten i kran
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att skicka 80-90 gr vatten in till huset är nog inte att föredra
Vet att det går, har bott några somrar på en bondgård på Gotland. Bonden där hade flispanna i en byggnad bredvid huset med kulvert in till tekniktank mm beläget i huset
 
Åsa Lund
Minst en tank på varje ställe låter det som
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
En bekant jag hade på gymnasiet bodde i ett hus där de hade vedeldning i garaget (vilket var mer maskinhall). De hade en panna som tog betydligt större vedträn och sedan kulvert in till bostadshuset...
Så hade jag lätt byggt om jag hade ett hus där det var möjligt... Smidigt att förvara veden, slippa sot inne i huset..
Varmvattnet löser man ju lätt med varmvattencirkulation...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Minst en tank på varje ställe låter det som
Ja det kanske är en möjlighet
Får se vad proffsen säger när det väl blir dax, nu är jag mer i en inlärningsfas så jag är ytterst tacksam för all input
 
Åsa Lund
Det som avgör hur stor värmeförlusten blir i kulverten är temperaturen och sträckan. Så du vill inte pumpa vatten som är över 80° onödigt långt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En bekant jag hade på gymnasiet bodde i ett hus där de hade vedeldning i garaget (vilket var mer maskinhall). De hade en panna som tog betydligt större vedträn och sedan kulvert in till bostadshuset...
Så hade jag lätt byggt om jag hade ett hus där det var möjligt... Smidigt att förvara veden, slippa sot inne i huset..
Varmvattnet löser man ju lätt med varmvattencirkulation...
Precis så jag resonerar.
Fördelen med ecozenith(ifs 550i) är att den har inbyggd funktionalitet för varmvatten.
Hade en sån i vårt förra hus, varmvattnet värmdes antingen med vp, ved eller elpatron(den gick kanske 5-10% av tiden, resten var vp eller ved).
Sparade massor med pengar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.