Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att plannera värmesystem till vårt blivande husbygge
Förutsättningar:
Obegränsad tillgång till gratis ved.
Huset är på ca 240kvm
Behöver 2st olika radiatorslingor.
Jag har begränsat utrymme i teknikrummet (se bild) och vill få in så mycket ackumulatoetankar som möjligt
Pool ska även värmas via systemet
Ftx system
Icke funktionella krav:
Att det ser snyggt ut
Min plan är:
Ctc Ecozenith 550 eller 360 som tekniktank
X antal acktank
L/v Värmepump
Vedpanna i maskinhallen via kulvert.
Med tanke på att vi har begränsat utrymme och att 360i är billigare så är den att föredra.
Vilken är mest lämplig utifrån mina förutsättningar?
Är det några nack/för-delar med de respektive tankarna?
Finns det någon anledning att välja 550 före 360?
Finns det alternativa tekniktankar från andra leverantörer?
Varför inte ha acktankarna där vedpanna står
Pannan jobbar mot tankarna så de bör väl vara nära pannan?
Tror inte det funkar att skicka vattnet som kommer direkt från pannan i kulvert till nästa hus, det är för höga temperaturer? Och då snackar vi förluster
Tror inte det funkar att skicka vattnet som kommer direkt från pannan i kulvert till nästa hus, det är för höga temperaturer? Och då snackar vi förluster
Jo det är väl det optimala, men vill inte ha en vedpanna i huset och att ha hela uppvärmingssystemet och varmvatten i maskinhallen går inte heller eftersom då kommer man behöva spola minuter innan det kommer varmvatten i kranÅsa Lund skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
En bekant jag hade på gymnasiet bodde i ett hus där de hade vedeldning i garaget (vilket var mer maskinhall). De hade en panna som tog betydligt större vedträn och sedan kulvert in till bostadshuset...
Så hade jag lätt byggt om jag hade ett hus där det var möjligt... Smidigt att förvara veden, slippa sot inne i huset..
Varmvattnet löser man ju lätt med varmvattencirkulation...
Så hade jag lätt byggt om jag hade ett hus där det var möjligt... Smidigt att förvara veden, slippa sot inne i huset..
Varmvattnet löser man ju lätt med varmvattencirkulation...
Precis så jag resonerar.Dan_Johansson skrev:
En bekant jag hade på gymnasiet bodde i ett hus där de hade vedeldning i garaget (vilket var mer maskinhall). De hade en panna som tog betydligt större vedträn och sedan kulvert in till bostadshuset...
Så hade jag lätt byggt om jag hade ett hus där det var möjligt... Smidigt att förvara veden, slippa sot inne i huset..
Varmvattnet löser man ju lätt med varmvattencirkulation...
Fördelen med ecozenith(ifs 550i) är att den har inbyggd funktionalitet för varmvatten.
Hade en sån i vårt förra hus, varmvattnet värmdes antingen med vp, ved eller elpatron(den gick kanske 5-10% av tiden, resten var vp eller ved).
Sparade massor med pengar