Jag har ett expansionskärl som gett upp, 18L och 0.5bar förtryck (har 1bar i tryck i systemet)
En kompis har ett helt nytt kärl, 25L med 1.5bar förtryck som jag kan få gratis.

Frågan är, kan jag bara sänka förtrycket till 0.5bar i 25L kärlet och använda det trots att det står 1.5bar på etiketten?

Bästa svaret

Det fungerar utmärkt. Bara släpp ut lite luft med en tryckluftspistol med manometer. Tänk på att justering av förtrycket ska ske när det är trycklöst på värmesidan.

• Gilla
dennisdy
  • Laddar…
Justera innan du monterar.

S simmeboy skrev:
Det fungerar utmärkt. Bara släpp ut lite luft med en tryckluftspistol med manometer. Tänk på att justering av förtrycket ska ske när det är trycklöst på värmesidan.
Tack för snabbt svar, nu bytte jag. Tömde ur så det var 0.5 i förtryck innan jag monterade nya kärlet. Däremot nu när jag fyller på systemet tycker jag att manometern reser sig ovanligt fort, knackar jag på expansionkärlet så känns det tomt men det kanske det ska vara?

D dennisdy skrev:
Tack för snabbt svar, nu bytte jag. Tömde ur så det var 0.5 i förtryck innan jag monterade nya kärlet. Däremot nu när jag fyller på systemet tycker jag att manometern reser sig ovanligt fort, knackar jag på expansionkärlet så känns det tomt men det kanske det ska vara?
Ja tomt ska det vara ljudmässigt men fyll och lufta ska du se att det blir bra.

• Gilla
dennisdy
  • Laddar…
D dennisdy skrev:
Manometern kommer att resa sig fort upp till 0,5 bar. sen börjar kärlet släppa in vatten. Drifttrycket ska ligga 0,3 bar över förtrycket. så det vill säga ca 0,8 bar. men 1 bar fungerar alldeles utmärkt också. Beroende på ifall du har en membrankärl eller ett bälgkärl så kan kärlet låta tomt även fast du har vätska i. Har du ett bälgkärl så är det en ballong inne i kärlet som vattnet hamnar i. då har du luft runt om ballongen. därav så kan det låta tomt.

Tack för alla kloka svar, nu är allt luftat och allt flyter på som vanligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.