2 406 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Expansionskärl bergvärme
Jag har ett expansionskärl som gett upp, 18L och 0.5bar förtryck (har 1bar i tryck i systemet)
En kompis har ett helt nytt kärl, 25L med 1.5bar förtryck som jag kan få gratis.
Frågan är, kan jag bara sänka förtrycket till 0.5bar i 25L kärlet och använda det trots att det står 1.5bar på etiketten?
En kompis har ett helt nytt kärl, 25L med 1.5bar förtryck som jag kan få gratis.
Frågan är, kan jag bara sänka förtrycket till 0.5bar i 25L kärlet och använda det trots att det står 1.5bar på etiketten?
Tack för snabbt svar, nu bytte jag. Tömde ur så det var 0.5 i förtryck innan jag monterade nya kärlet. Däremot nu när jag fyller på systemet tycker jag att manometern reser sig ovanligt fort, knackar jag på expansionkärlet så känns det tomt men det kanske det ska vara?S simmeboy skrev:
Ja tomt ska det vara ljudmässigt men fyll och lufta ska du se att det blir bra.D dennisdy skrev:
Manometern kommer att resa sig fort upp till 0,5 bar. sen börjar kärlet släppa in vatten. Drifttrycket ska ligga 0,3 bar över förtrycket. så det vill säga ca 0,8 bar. men 1 bar fungerar alldeles utmärkt också. Beroende på ifall du har en membrankärl eller ett bälgkärl så kan kärlet låta tomt även fast du har vätska i. Har du ett bälgkärl så är det en ballong inne i kärlet som vattnet hamnar i. då har du luft runt om ballongen. därav så kan det låta tomt.D dennisdy skrev:
Klicka här för att svara