110 462 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Om jag har fattat rätt är den gamla pumptypen en 2 polig asynkronmotor där de 3 hastigheterna fås genom att låta varvtalet släpa. Olika lindningar ger 3 olika strömmar som ger mer eller mindre släp från synkrona varvtalet som är 3000rpm. Enkelt men synnerligen oeffektivt. Man slirar bort effekten.
Den nya pumpen har en synkronmotor med permanentmagnet i rotorn och elektronik som ger ett roterande magnetfält. Effektivt i alla varvtal.
Det förvånar mig faktiskt att det kan flöda så bra med endast några få watt effekt.
Men det är snålt med fortfarande bara 3 hastigheter. Det är ju bara en knapp och mjukvara så varför inte flera hastigheter?
Nu finns i o f s olika moder med konstanttryck, konstantflöde och gud vet vad och där reglerar pumpen själv steglöst inom vissa gränser.
Pumpen som sådan ser exakt lika ut som förr, det är i motorn effektiviseringen ligger.
Den nya pumpen har en synkronmotor med permanentmagnet i rotorn och elektronik som ger ett roterande magnetfält. Effektivt i alla varvtal.
Det förvånar mig faktiskt att det kan flöda så bra med endast några få watt effekt.
Men det är snålt med fortfarande bara 3 hastigheter. Det är ju bara en knapp och mjukvara så varför inte flera hastigheter?
Nu finns i o f s olika moder med konstanttryck, konstantflöde och gud vet vad och där reglerar pumpen själv steglöst inom vissa gränser.
Pumpen som sådan ser exakt lika ut som förr, det är i motorn effektiviseringen ligger.
Mina pumpar är inköpta i intervallet 1995 till 2012 skulle jag tro. Det fanns nog effektivare då också men prisbilden gjorde att det blev enklare pumpar.J JohanLun skrev:Hur gamla ska cirkpumparna vara för att en ny troligen ska vara mkt bättre, och är det lätt att läsa ut på modellen hur dålig den är?
Har en bergvärmepump som väl är 15 år gammal, jag misstänker jag har 2 cirkpumpar, en för radiatorvatten och en för brine. Den ena pumpen har jag fått ställa på högre flöde för att IVT har en felkonstruktion som gör att hastighetsvredet glappar sönder då isoleringen trycker på det, jag är nästan säker att det vad det som gjorde min pump stod stilla i 1 månad förra hösten, innan jag pillade på pump, vred osv för att efter allt funkat igen läste att detta oftast är felet.
Kan det, förutom att få ett fungerande vred igen, löna sig byta? Åtminstone den pumpen som krånglat sitter -jäkligt- tajt till så helst vill jag inte rota med det, hela bergvärmepumpen har väl heller inte 10-tals friska år framför sig kan man misstänka....
Som nämnts tidigare brukar det stå effektangivelser på pumpen.
Men att i klartext få reda på den tekniska konstruktionen kan vara svårare.
Jag testade en av mina utbytta pumpar nu för att se om det jag förut lärt mig stämde och det gjorde det. Det jag nämnde i tidigare inlägg om hur äldre pumpar varvtalsregleras.
Min pump varvar i tomma 3000rpm på alla 4 hastighetslägen.
Lägena på pumpen är märkt:
2000rpm 86W
1800rpm 70W
1500rpm 55W
1300rpm 42W
Det är alltså rejält magnetiskt slir från det synkrona varvtalet 3000rpm.
Lite lustigt att jag har 3 i princip identiska pumpar där 1 är märkt WILO men 2 har en dekal som täcker WILO och bara anger modellbeteckningen !?!
Jag tror de är köpta på Rinkaby rör.
Mina pumpar kommer förmodligen ta lång tid att betala av sig men det känns rätt att byta ändå. De gamla har dragit många kWh i onödan de 10-20 år de snurrat.
Men man tjänar på att leta priser. Grundfossen hade lätt kunnat kosta dubbelt så mycket på fel affär.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lita på varudeklarerat eller egen besiktning?
Köpa & Sälja hus -
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur och med Vad? Foga mellan reverterat och trä vid ommålning av fönst
Byggnadsvård -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Sparar jag nåt på min vedeldning?
Värme allmänt