4 268 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
få vedpanna och bergvärme att sammarbeta
Om man har en vedanläggning parallelt med en vp med beredare hur får man en anläggning som prioriterar fastbränslet före vp och allt sköts automatiskt?
Bara att elda och när man inte har möjlighet eller hinner så tar den dyra elvärmen från bergvärmen över automatiskt.
Varmvattnet tänkte jag först köra igenom beredaren i acktanken och sedan igenm vp så vp bara behöver hålla det varmt, och när man inte eldat så får vp själv värma upp det.
Inga problem där.
Men nu till värmen...
Vågar inte leda värmen från acktanken direkt in i värmepumpen då det finns risk att den börjar larma pga. för hög returtemp.
Är lite inne på bivalent shunt, den reglerar ju dom första 45gr på porten från acktanken och shuntar ut värme på systemet där. Och om acktanken skulle vara kall så öppnar ju shuntstyrningen mer och shunten kommer till vp:ns port i shunten.
Inga problem så långt, allt fungerar precis som jag tänkt.
Men om nu shunten ligger och reglerar helt på vp:ns port och acktankens är stängd och man börjar elda. Då skiftar den ju inte över till vedeldningen utan ligger kvar på vp?
Är rädd att den lixom ska låsa sig på vp drift och inte gå tillbaks till vedeldningen automatiskt...
Eller är det alltid ett läckage från acktankens port? Och man kanske kan ställa shuntstyrningens ändläge så att den aldrig öppnar fullt och stänger acktankens port helt och hållet?
Eller vad händer? Någon som har erfarenhet av denna inkoppling?
Bara att elda och när man inte har möjlighet eller hinner så tar den dyra elvärmen från bergvärmen över automatiskt.
Varmvattnet tänkte jag först köra igenom beredaren i acktanken och sedan igenm vp så vp bara behöver hålla det varmt, och när man inte eldat så får vp själv värma upp det.
Inga problem där.
Men nu till värmen...
Vågar inte leda värmen från acktanken direkt in i värmepumpen då det finns risk att den börjar larma pga. för hög returtemp.
Är lite inne på bivalent shunt, den reglerar ju dom första 45gr på porten från acktanken och shuntar ut värme på systemet där. Och om acktanken skulle vara kall så öppnar ju shuntstyrningen mer och shunten kommer till vp:ns port i shunten.
Inga problem så långt, allt fungerar precis som jag tänkt.
Men om nu shunten ligger och reglerar helt på vp:ns port och acktankens är stängd och man börjar elda. Då skiftar den ju inte över till vedeldningen utan ligger kvar på vp?
Är rädd att den lixom ska låsa sig på vp drift och inte gå tillbaks till vedeldningen automatiskt...
Eller är det alltid ett läckage från acktankens port? Och man kanske kan ställa shuntstyrningens ändläge så att den aldrig öppnar fullt och stänger acktankens port helt och hållet?
Eller vad händer? Någon som har erfarenhet av denna inkoppling?
Bygg enligt ordinarie vedpannerutin och ta ut värmen till huset från acktanken.
Koppla värmepumpen till acktanken och låtsas att den är ett värmesystem.
Sätt framledningsgivaren på acktanken så kommer värmepumpen hålla acktanken så varm som behövs för att hålla värmen i huset.
Eldar du så kommer acktanken att vara varmare än vad värmepumpen anser behövs. Då står värmepumpen still och veden håller värmen.
Koppla värmepumpen till acktanken och låtsas att den är ett värmesystem.
Sätt framledningsgivaren på acktanken så kommer värmepumpen hålla acktanken så varm som behövs för att hålla värmen i huset.
Eldar du så kommer acktanken att vara varmare än vad värmepumpen anser behövs. Då står värmepumpen still och veden håller värmen.
Jo jag var ju inne på det först, men förrutom att man förstör skiktningen i tankarna håller 1600lit varma med en massa förluster helt i onödan så är jag ganska säker på att jag kommer att få problem med larm på pumpen pga. för hög returtemp in i pumpen när tankarna är 90grader...vilpi skrev:Bygg enligt ordinarie vedpannerutin och ta ut värmen till huset från acktanken.
Koppla värmepumpen till acktanken och låtsas att den är ett värmesystem.
Sätt framledningsgivaren på acktanken så kommer värmepumpen hålla acktanken så varm som behövs för att hålla värmen i huset.
Eldar du så kommer acktanken att vara varmare än vad värmepumpen anser behövs. Då står värmepumpen still och veden håller värmen.
Eller tänker jag fel där?
Jag bygger min system med vattenmantlad kamin, 500L acktank och Nibe F1145.
Värmepumpen kan jag ställa in så att den bara kör laddpumpen när kompressorn går, då får jag aldrig för varmt vatten tillbaka. Välj en vämrepump som är gjord att köras mot en extern acktank så borde det inte vara något problem
Jag kommer köra golvvärme så min tank kommer inte hålla mer än 30-35°C om jag inte eldar upp den med ved, dessutom så står den i uppvärmt utrymme så värmeförlusterna har jag inte funderat på.
Värmepumpen kan jag ställa in så att den bara kör laddpumpen när kompressorn går, då får jag aldrig för varmt vatten tillbaka. Välj en vämrepump som är gjord att köras mot en extern acktank så borde det inte vara något problem
Jag kommer köra golvvärme så min tank kommer inte hålla mer än 30-35°C om jag inte eldar upp den med ved, dessutom så står den i uppvärmt utrymme så värmeförlusterna har jag inte funderat på.
Ok, jo hade jag fått välja pump skulle jag haft en som jobbade mot tanken direkt och helt utan intern beredare.vilpi skrev:Jag bygger min system med vattenmantlad kamin, 500L acktank och Nibe F1145.
Värmepumpen kan jag ställa in så att den bara kör laddpumpen när kompressorn går, då får jag aldrig för varmt vatten tillbaka. Välj en vämrepump som är gjord att köras mot en extern acktank så borde det inte vara något problem
Jag kommer köra golvvärme så min tank kommer inte hålla mer än 30-35°C om jag inte eldar upp den med ved, dessutom så står den i uppvärmt utrymme så värmeförlusterna har jag inte funderat på.
Men nuvarande förutsättningar är en redan befintlig thermia pump som skall sammarbeta som reservvärme med en ny vedanläggning. Vet inte hur denna pumps cirkpump styrs faktiskt.
Men åter till frågan... Bivalent shunt? Vore ju det optimala i detta fall.
Minimalt med förluster när den dyra elvärmen arbetar för värme och för varmvatten under sommardrift och vp prioriteras bort helt när det primära systemet under vintern som kommer att vara vedeldning andvänds.
Nån med erfarenhet av detta?
Hej Vilpi så här 10 år senareV vilpi skrev:Jag bygger min system med vattenmantlad kamin, 500L acktank och Nibe F1145.
Värmepumpen kan jag ställa in så att den bara kör laddpumpen när kompressorn går, då får jag aldrig för varmt vatten tillbaka. Välj en vämrepump som är gjord att köras mot en extern acktank så borde det inte vara något problem
Jag kommer köra golvvärme så min tank kommer inte hålla mer än 30-35°C om jag inte eldar upp den med ved, dessutom så står den i uppvärmt utrymme så värmeförlusterna har jag inte funderat på.
Så som jag förstår det vill man ha en bivalent shunt för att få fram rätt framledningstemp till värmesystemet genom att mixa returvatten, med uttag från mitten och toppen på ack tanken.
Sen tänker jag att BVP suger vatten från botten på tanken och fyller på med varmt vatten på mitten av tanken tempererat enligt utekurva.
Kör cirkulationspumpen i BVP mot hela värmesystemet eller bara ”sin slinga” mot ack tanken? Har man en separat cirk pump på radiatorsystemet då?
Många frågor och funderingar
Klicka här för att svara