1 730 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Smatrix Pulse Wave - Scenarion?
Funderar på att uppgradera styrningen av golvvärmen hemma till ett Smatrix wave pulse system (x-265+R208).
Det jag undrar är om någon vet hur avancerad styrning man kan lägga upp av det.
För mig vore det idéelt att ha tre fördefinierade scenarion:
1. Hemma
2. Borta
3. Hemma men barnen borta.
Tanken är då att justera golvvärmen så att den är lägre i utrymme som inte används i de olika scenariona. Går det att få till enkelt via appen? Helst vill jag kunna byta mellan scenarion med en enda knapptryckning, sämsta scenariot är att behöva justera alla rum explicit varje gång jag vill byta. Någon som vet?
Kan tillägga jag har en Home Assistant installation hemma som kunde användas i nödfall givet APIt tillåter det?
(Cross-post från automatiseringsforumet, fick dåligt med respons där).
Det jag undrar är om någon vet hur avancerad styrning man kan lägga upp av det.
För mig vore det idéelt att ha tre fördefinierade scenarion:
1. Hemma
2. Borta
3. Hemma men barnen borta.
Tanken är då att justera golvvärmen så att den är lägre i utrymme som inte används i de olika scenariona. Går det att få till enkelt via appen? Helst vill jag kunna byta mellan scenarion med en enda knapptryckning, sämsta scenariot är att behöva justera alla rum explicit varje gång jag vill byta. Någon som vet?
Kan tillägga jag har en Home Assistant installation hemma som kunde användas i nödfall givet APIt tillåter det?
(Cross-post från automatiseringsforumet, fick dåligt med respons där).
Första tipset är att maila Uponors support som är generösa med svar på de frågorna.
Har själv det systemet men har inte djupdykt i olika scenarion. Det finns ett ECO läge för ex nattsänkning men supporten trodde att det var tveksamt i mitt fall att det är ekonomiskt lönsamt med tanke på lång tid för uppvärmning efter sänkning, typ.
Har ett nytt x-265 över som jag eventuellt ska sälja, helt oanvänt, kan återkomma om det. Dock bara med radiostyrningen, inte internetkommunikationsmodulen, vilken är nödvändig för appen.
Har själv det systemet men har inte djupdykt i olika scenarion. Det finns ett ECO läge för ex nattsänkning men supporten trodde att det var tveksamt i mitt fall att det är ekonomiskt lönsamt med tanke på lång tid för uppvärmning efter sänkning, typ.
Har ett nytt x-265 över som jag eventuellt ska sälja, helt oanvänt, kan återkomma om det. Dock bara med radiostyrningen, inte internetkommunikationsmodulen, vilken är nödvändig för appen.
Generösa med svar, ja. Däremot framstår de som väldigt okunniga när det gäller tekniken. För en som kan teknik/integration är deras svar lite goddag yxskaft. Jag frågade om integrationsmöjligheter och påpekade deras egna broschyrer nämner API man skall kunna gå mot. Bad om spec för APIt.
Svaret "Det stämmer som du skriver att det finns stöd för API, men inget öppet API."
Kommer inte från någon som förstår min fråga. Jag tror det finns möjligheter här men supporten verkar inte förstå dem och säger "nej det går inte" till det mesta. Har ju själv hittat extensions som gör HA kan snacka med installationen. Väldigt svårt tro det skulle vara blockat i Sverige men tillgängligt i andra länder. Försöker hitta mer kompetent support.
Svaret "Det stämmer som du skriver att det finns stöd för API, men inget öppet API."
Kommer inte från någon som förstår min fråga. Jag tror det finns möjligheter här men supporten verkar inte förstå dem och säger "nej det går inte" till det mesta. Har ju själv hittat extensions som gör HA kan snacka med installationen. Väldigt svårt tro det skulle vara blockat i Sverige men tillgängligt i andra länder. Försöker hitta mer kompetent support.
Du har nog rätt där, jag är ingen utvecklare så jag får hålla mig till det som finns.
Vet inte var prylarna tillverkas men det kan ju tänkas att man kan gå längre bak i ledet och få bättre svar.
Vad krävs för att ”hitta” de öppna API:erna, inget du kan luska fram utan deras hjälp?
Vet inte var prylarna tillverkas men det kan ju tänkas att man kan gå längre bak i ledet och få bättre svar.
Vad krävs för att ”hitta” de öppna API:erna, inget du kan luska fram utan deras hjälp?
Är ganska säker på att HA integrationen är backwards engineered från appen och inte baserad på ett öppet API.
Kan du kod så borde det enkelt att bara ta lämpliga delar från HA eller bara köra HA rakt av. Funktionellt vet jag inte vad integrationen stödjer...
Kan du kod så borde det enkelt att bara ta lämpliga delar från HA eller bara köra HA rakt av. Funktionellt vet jag inte vad integrationen stödjer...
Enklast är nog att se på de integrationer jag hittat (typ mot HA) där framgår det ju. Annars kan man spionera på sitt eget nätverk och se vilka kommandon de själv skickar. Verkar vara REST/Json baserat så då är det strukturellt ganska enkelt tolka.G gluecifer skrev:
MEN jag stör mig på att broschyrerna nämner just API i materialet riktat mot konsumenter, som om det vore något de tillhandahåller. Är rätt stor skillnad på officiella APIn designade för anvädning av externa och "upphittade" som någon listat ut hur funkar. En stor skillnad brukar vara att externa APIer är relativt stabila över tid men interna kan ändras percis när som om det gagnar det egna lösningen. Som konsument vill man (iallafall jag) ogärna lägga en massa tid på få något fungera för att det kan raseras i.o.m en icke-annonserad uppdatering.
Klicka här för att svara