Värme allmänt
vespaman: Hej, i mitt garage har jag en ventil som jag justerat ner mha av rörtång till minimum för några år sedan. När jag tänker efter, så får man vara glad att det inte började spruta vatten när jag gjorde det, för det krävdes en hel del kraft... :sweat: Men, det är fortfarande onödigt varmt i garaget vissa årstider, och med dagens enrgipriser, så vill jag åtgärda detta innan
Viktor.J: Hej, Försöker få tag på företag som installerar värmepumpar i sthlm. Men det är svårt, få svarar på telefon, mail etc. Jag önskar att skyndsamt byta ut vår oljepanna med elpatron (vattenburet) till något modernare. Hade tänkt göra det nästa år efter att vi nu dränerat. Men elpriserna gör att jag försöker forcera tidplanen. Någon som har en insyn i hur branschen mår och
addee: [citat] Nej den där går rätt ut på 32mm stammen tyvärr, "pannrummet" är under och ovanför helt våningsplan med GV samt radiatorer.
Mathsson: Men nu när jag sökte på beteckningarna som du skrev så ser ju den ventilen för 1-rörssytem onekligen mer lika ut. Men elementen är kopplade parallellt, så det det är något lurt här.
OTGI: [citat] Va det så enkelt? Ska testa med en DN10-ventil då, Tack!
Deboerak: Hej! Någon som vet hur jag kopplar Wifi till min Luftvatten-värmepump? Tror inte den har något inbyggt utan behöver något externt. Har dålig koll.
Edlunn: Om det är ett gammalt hus kan problemet vara att fukt underifrån tränger in i bottenplatta/golvet och kondenserar. Om golvvärmen är på flyttas daggpunkten utanför bottenplattan/golvet och minskar därför risken för fuktskador. Värmen behöver inte gå för fullt utan bara vara varmare är marken under golvet.
Shane: Hej, har en kamin som är sotad och godkänd för eldning men den behöver fästas i väggen. Hur gör jag det, är det med någon sorts eldfast tejp eller hur gör man? Tacksam för råd. :-)
[old rusty]: [citat] Låter som du förträngt Gudrun? Tre veckor var vi utan el. Är väl rimligt som husägare att veta vad som behöver göras inför en kallställning av sitt hus?
BSOD: Har du tur kan du bli av med den mot avhämtning på blocket. Annars så får man väl drygt 2kr/kg för skrot hos skrothandlarna, så det är väl en 400-500kr man får för omaket att få ur den ur huset och upp på släpkärra.
Ante79er: [citat] Ja just det ska jag göra. Isoleringen i golvet är bytt för några å sedan. Det märkliga är att det blir som kallt då solen går ner. Men på morgonen då det varit kallare länge känns det inte alls lika kallt.
Nordsjö: Gasolkamin är väl ett bra alternativ när elräkningen börjar bli lite högre än normalt. Man får väl säga tack och bocka djupt åt både MP och Sossarna som sett till att sätta svenska folket i en ekonomisk rävsax den kommande vintern. Att besluta att stänga fler kärnreaktorer som kunde hjälpa att hålla energinivåerna något under denna vinter, istället ska det eldas med kol, gas
Alle86x: Sänker tempen till minsta, gissar jag :p har likadant system
Johan Gustafsson8520: [citat] Käglan okej. Ska jag knacka på den delen då?
Demmpa: Ja antingen byta ut insatsen, eller så byts hela ventilhuset. Vissa menar att radiatorventilen ska stå ”fullt öppen” hela tiden när man har någon typ av värmepump. Egentligen oberoende av värmekälla så ”ska” radiatorkretsen injusteras så att värmesystemets reglersystem ska reglera värmen i fastigheten. Termostaterna på radiatorerna bör bara reglera ner flödet genom
myrstack: [citat] Enkelt sagt så borde du ju se att innetemperaturen stiger snabbare på den givaren än att pumpen går ner i framledningstemperatur då du har en viss fördröjning mellan dom två. Du ska mao se en stigade temperatur på innegivaren men sedan efter en stund märka att framledningstemperaturen minskar Ett enklare sätt är en hårtork mot innegivaren och så ska du se att
Saerdna: OK, tack, då tänkte jag rätt... En annan fråga, hur pass mycket större ska hålen i innerväggarna vara jämfört med rören, måste man oroa sig för värmeutvecklingen i rören mot väggmaterialet? Vi kör med 15mm-rör och hög framledningstemp (fjärrvärme), är det något jag bör beakta?
Anonymiserad 156538: Eftersom ni ändå betalar uppvärmningen var och en och ni är begåvade med en styrelse som inte får uppkörda tummar ur där de är placerade, så hade jag omedelbart köpt en Luft-Luft värmepump och satt på balkongen, och sedan luftflyttare mellan rummen om det behövts. På det viset har man löst sitt eget problem för stunden, blir det någon gemensam lösning senare så har man
galento: [citat] Det borde kanske en elektriker svara på men skulle tro det , vi brukar elda på kvällen sen cirkulerar fläkten varmluften hela natten och stängs på inställt värde.
Nannu: Undrar om någon vet vad som är billigare. Vi har ett litet öppen spis hemma och funderar på att skaffa kassett för att få mer värme under vintern, men vet inte vad som är billigare, att skaffa en kassett i standard storlek och bygga om hela eldstaden runt det eller specialbeställa kassetten? Vi har redan fått en godkännande av en sotare dvs en sotare kollade på skorstenen och kaminen
Christian.S: Det är ingen rörgänga (R) på dom nipplarna ut från radiatorn. De är en metriskgänga (M). Utan att vara en expert finns de säkert grejer som passar där, en returventil och termostatventil. Tex en returventil: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rrvv10/ Det är inte M22 utan kanske någon av de andra.
Emanuel01: [citat] De borde ju finnas vp skal som man hade till mobilerna förr! :) Bara att klicka dit!
Emanuel01: Själv får jag knäppningar i ena hörnet i kåken när värmepumpen växlar över från vv till värme då det slinker ut "varmvatten" när den växlar.. Endel sätter en liten tank efter vp för att minska det fenomenet alternativt en stor tank.
Wigert: Hej Jag tänkte sätta in ett smartare system än manuella termostatventiler och tittar på: Netatmo Tado Danfoss Ally Behovet är att kunna styra effektivare och sätta vecko- och dygnsprogram för temperatur i rummen. Huset värms av BVP och jag vet att man ska undvika att strypa radiatorer men jag har två hus och volymtank så det finns vatten att värma. Erfarenheter och tankar från forumet?
Huggabuggaa: [citat] där står påfyllning på ratten
lnilsson: Hoppas det funkar som avsett. Ibland kan det bli en olycklig kombo av nederbörd, smältning, (dålig) avrinning och frysning. Inte jämt, men det kan jävlas ett par veckor i värsta fall. Så var vakna på att avrinningen funkar (inte fryser ihop), och vid vilka temperaturer det är värt/inte värt att försöka smälta isen. Men allting kanske funkar utmärkt också. skriv gärna hur det
TommyC: Nej, det kanske är att överarbeta för en mindre ändring. Jag som ska byta alla radiatorer för att göra om från högtemperatursystem till lågtemperatursystem har haft väldigt stor nytta av Calculator. Där finns en del för att beräkna husets effektbehov per rum. Detta är ganska enkelt att göra om man har ritningar eller på annat sätt känner till uppbyggnaden av alla väggar och
Anders243: Om du inte vill ha kvar elementet där, så går det att låta en elektriker dra ut trådarna från närmsta dosa (eller elcentralen) och sedan såga av plaströret vid golvet med en multimaskin. Ev kan man kanske dra ut sista delen av röret beroende på om det finns en skarv nära. Notera att kopplingen på bilden kortsluter en eller två faser mot jord. Så om du tänkt slå på någon