Hej jag har tänkt att installera in vattenmantlad kamin själ och har lite funderinga om jag tänker rätt.

Kaminen heter ThermoRosella från LaNordica
http://www.lanordica-extraflame.com...-thermo-stoves/termorossella-plus-d-s-a_p9018 Vilken jag beställt från Tyskland och väntas få nu på fredag.

Denna har jag tänkt att via en ackumulator tank på ca 400liter koppla till min frånluftsvämepum (Bosch EHP 2.0 EW) vilken har stöd för att hämta varmvatten från acktank.

Jag har gjort en principskiss. Där den nedre blandventilen är tänkt att hindra värmepumpen från för hett vatten.
värme kamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag funderar på är dels om jag ser ut att ha tänkt rätt och hur man bör tänka kring val av laddomat temperatur osv.

Kaminen kommer att stå en våning ovanför ack.tank och kommer ha cirka 4-5meter rör till tanken. Då rören kommer dras genom en vägg och sedan längs bjällaget så har jag tänkt mig prisol rör för att slippa dolda skarvar. Räcker det med 22mm då kaminen är 10kW på vattensidan?

Vilken storlek på expansionskärlet 30liter?

Styrning av laddomat sker väl bäst på rökgastemperaturen eller?(Frågan kanske passar bättre in på biobränsle)

Är en del frågor och fler kanske dyker upp men jag ska försöka återföra mina erfarenheter när jag väl börjar installera.

• Gilla
lasselothar
  • Laddar…
Inga kommentarer alls på lösningen.

Kommer ändå försöka lägga upp löpande hur det fortskrider. Kommer strax bilder från kaminen som levereades igår.

• Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Kaminleverans 20130618_185058.jpg
Skapa konto
20130618_185147.jpg
Skapa konto

• Gilla
Crickster
  • Laddar…
Är inte 400 liters tank för lite till en vattenmantlad kamin?

Det var utrymmet som satte bergänsningarna och det är inte tänkt som enda värmekälla. Jag hoppas att jag ska kunna elda ca 3 timmar på kvällen efter jobbet. Kaminen är på 10kW till vatten men med upptänding í början och utbrinning på slutet så hammnar ju snitt effekten lägre.

Jag räknar på 28kWh från ca 30 grader till 90 uppvärmt.

Tanken är på plats men inte inkopplad ännu. Till detta är det tanken att jag ska bygga en Arduino styrning så jag kan få upp tank temp i mobilen då kamin och tank kommer befinna sig på olika plan.

• Gilla
Ballottola och 1 till
  • Laddar…
K
Hej

Hur har det fungerat nu när istallationen är ett år gammal? Sitter och projekterar på ett lågenergihus där La Nordica Termosovrana ska vara ensam värmekälla för att värma upp tappvatten under vintern (på sommaren ska det värmas med solvärmepanerler).

Planen är att få plats med en 750 Acktank vägg i vägg med kaminen.
La Nordicas kaminer är väldigt attraktiva tycker vi så det vore kul att få lite kommentarer från en som äger en!

MVH
Kalle

Ledsen för det väldigt sena svaret, har inte varit så aktiv på BH på sistone.

Det har fungerat mycket bra och har klarat vintern i stort sett utan eltillskott dock låter jag kompressorn gå då den behövs. Det är väl delvis pga att min fru varit föräldraledig och kunnat elda dagligen men runt nollan ute så klara jag en dag med ackumulatortanken.

Jag är väldigt nöjd med kaminen och kvalitén på den verkar vara lika gediget byggt om jag jämför med svenska märken. Den är lättänd med primärluft underifrån och oftast kan man låta ett ilägg brinna ut med bara lite glöd kvar för att sen ladda på med ett nytt och öka primären för att det ska ta sig igen. Dock så bygger det ju på med lite sot då vattenmanteln är delvis i förbränningsrummet men det är väl en vanlig nackdel med vattenmantlad kamin jämfört med "riktig" panna.

/Oskar

K Kallebo skrev:
Hej

La Nordicas kaminer är väldigt attraktiva tycker vi så det vore kul att få lite kommentarer från en som äger en!

MVH
Kalle
Gammal tråd, men vi har en La Nordica Termo Rosella (med röd keramik) och kan bara hålla med. Snygg att titta på och fantastisk att elda med, har genom åren (är 70+ nu) haft många olika kaminer och har därför en del att jämföra med. Enkel att reglera, väldigt bra förbränning, enkel att aska ur och att sota. Enda jag kan anföra mot den är att man helst bör begränsa sig till 30 cm ved, - annars blir det pilligt att få in den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.