4 076 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Sänka värmen - hur gör jag …?
Följ kablarna från elpatronen, från cirkulationspumpen, från shunten, från ”ecozon-boxen” uppe till höger på tanken.
Går alla kablar till samma box?
På andra bilden så går flera kablar tillsammans bort från övre vänstra hörnet på tanken.
Med tanke på vad ecozon visar för siffror, vad termometrarna på tanken visar samt vad elpatronen är inställd på så finns det troligen en styrbox för allt där elpatronen är avstängd så länge som värmepumpen orkar producera tillräckligt med värme.
Går alla kablar till samma box?
På andra bilden så går flera kablar tillsammans bort från övre vänstra hörnet på tanken.
Med tanke på vad ecozon visar för siffror, vad termometrarna på tanken visar samt vad elpatronen är inställd på så finns det troligen en styrbox för allt där elpatronen är avstängd så länge som värmepumpen orkar producera tillräckligt med värme.
Nej, du behöver inte legionella köra denna, tanken har kamrör och inte beredare.Demmpa skrev:
Det är shuntstyrningen du ska ändra så att det går ut mindre värme till radiatorkretsen.
Elpatronen bör inte gå in förrän värmepumpsdelen inte orkar ge tillräckligt.
Temperaturen i tanken är lite låg (40°-45°), med så låg temperatur så bör automatiken vara inställd så att temperaturen går upp till ca 65° en gång i månaden för att undvika legionella.
här ser man hur sladdarna går…en till el, en till utegivare och en till ”rör” påDemmpa skrev:
Bild 1 = elpatron
Bild 2 = acumulatortank med elpatron samt ecozon (styrbox värmepump)
Bild 3 = shunt, har någon styrbox kopplad till sig
Bild 4 = cirkulationspumpen
Bild 5 = säkerhetsventil och manometer
Bild 6 = typskylt ackumulatortanken
Ecozon, [länk]
Vad står det på utedelen?
Vart går de olika sladdarna som är kopplade till shuntmotorn? Det ser ut att vara tre sladdar varav en är strömmatningen?
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
nu har jag en ecozon så skall "hjälpa" dig lite. troligtvis så är den ej i drift, vill minnas den lila röda lampan på kontrollpanelen anger det...
1. elpatronen skall enligt mig vara en backupp för att huset inte skall frysa, dra ner den till 30 grader eller så, då har du en botten att stå på och du sparar så mkt det går.
1,5 har du fysiskt sett att fläkten på utsidan startar och blåser`? annars...
2, gå ut till ytterdelen, dra av lite paneler .. öppna lite paneler, leta efter tryckvakten , en grön plupp under 4 danfoss lådor, tryck in denna så skall det plinga till i systemet...
3 under panelerna så kan du kolla efter läckage av olja, om det har läckt så finns det ont om kylmedia i systemet, då finns det en rund mojäng i mitten av den med ett (i mitt fall) blått mjukt lock som kan kan dra av för att se om det är wet eller dry i systemet... ta lite foton så kan jag guida...
på kontrollpanelen finns det lite undermenyer, har du lite närmare foton att bidra där så kan jag fixa en fotokopia.....om vi har samma...
1. elpatronen skall enligt mig vara en backupp för att huset inte skall frysa, dra ner den till 30 grader eller så, då har du en botten att stå på och du sparar så mkt det går.
2, gå ut till ytterdelen, dra av lite paneler .. öppna lite paneler, leta efter tryckvakten , en grön plupp under 4 danfoss lådor, tryck in denna så skall det plinga till i systemet...
3 under panelerna så kan du kolla efter läckage av olja, om det har läckt så finns det ont om kylmedia i systemet, då finns det en rund mojäng i mitten av den med ett (i mitt fall) blått mjukt lock som kan kan dra av för att se om det är wet eller dry i systemet... ta lite foton så kan jag guida...
på kontrollpanelen finns det lite undermenyer, har du lite närmare foton att bidra där så kan jag fixa en fotokopia.....om vi har samma...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack! att sänka elpatronen är ett bra tips, det kör jag på. Dock tror jag inte (?) att den faktiskt går in. Det gjorde den däremot förra vintern, då jag framåt slutet av december fann ut att utedelen hade utlöst, och därefter återställde den och återgick till "normal" nivå. Jag förbrukar (annars) ca 8 000 kwh om året i ett äldre lite sämre isolerat hus om 120 m2 och det får väl vara OK. Dock går tempen ner till ca 17 grader om det blir några riktigt kalla dagar typ kallare än minus 10...Jag gissar att det jag kan göra (efter att ha skruvat ned elpatronen) är att skruva lite på Ebecon med resultat att det blir lite kallare inne och jag sparar en del kwh.M MagicFingers skrev:nu har jag en ecozon så skall "hjälpa" dig lite. troligtvis så är den ej i drift, vill minnas den lila röda lampan på kontrollpanelen anger det...
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
märker du ju inatt om den går mkt ner då orkar inte VP-n med och då får ju ju ta dit en tekniker om det inte finns media i den så är det ju så...(jag fick ge 6k för påfyll och genomgång för ett par år sedan..)S sepani skrev:Tack! att sänka elpatronen är ett bra tips, det kör jag på. Dock tror jag inte (?) att den faktiskt går in. Det gjorde den däremot förra vintern, då jag framåt slutet av december fann ut att utedelen hade utlöst, och därefter återställde den och återgick till "normal" nivå. Jag förbrukar (annars) ca 8 000 kwh om året i ett äldre lite sämre isolerat hus om 120 m2 och det får väl vara OK. Dock går tempen ner till ca 17 grader om det blir några riktigt kalla dagar typ kallare än minus 10...Jag gissar att det jag kan göra (efter att ha skruvat ned elpatronen) är att skruva lite på Ebecon med resultat att det blir lite kallare inne och jag sparar en del kwh.
MIN hade lite drygt 3kw/h i full drift vilket gav 9kw till systemet...
har du din kopplad på en slinga eller går den mot fulla Acc volymen?
är det en 1000 eller en 700?
har du din handbok till den (en simpel lapp med hur man kommer in i menyerna)?..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden