Har en panna med utedel (luft/vatten) i fritidshuset och vill försöka skruva ned värmen en del. Som inställning är nu har temperaturen inomhus gått till som lägst ca 15C under vinter och några grader lägre bör det kunna vara men har varit lite rädd för att ”fiffla” med den då den fungerat bra. Jag har letat manual till pannan och ska läsa på, men undrar om någon har tips vilken inställning man bör skruva på? Bifogar lite bilder på pannan. Elektrisk värmepanna med reglage, varningslappar och en termometer på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmningssystem med isolerade rör, digital kontrollpanel och manometer på en varmvattenberedare.
Skapa konto
Röd och svart ESBE termostat med en digital display som visar 24.1°C, monterad på isolerade rör.
Skapa konto
Grundfos cirkulationspump installerad på kopparledning med isolering i källare.
Skapa konto
Tryckmätare monterad på kopparledningar under ett osolaterat tak.
Skapa konto
Typskylt på en Strömsnäspanna med teknisk specifikation inklusive arbets- och provtryck.
Skapa konto

När jag söker efter manual till Strömsnäspannan TS500 får jag bara upp ackumulatortank…

Bild 1 = elpatron
Bild 2 = acumulatortank med elpatron samt ecozon (styrbox värmepump)
Bild 3 = shunt, har någon styrbox kopplad till sig
Bild 4 = cirkulationspumpen
Bild 5 = säkerhetsventil och manometer
Bild 6 = typskylt ackumulatortanken

Ecozon, http://www.ecozon.se/
Vad står det på utedelen?

Vart går de olika sladdarna som är kopplade till shuntmotorn? Det ser ut att vara tre sladdar varav en är strömmatningen?

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild 1 = elpatron
Bild 2 = acumulatortank med elpatron samt ecozon (styrbox värmepump)
Bild 3 = shunt, har någon styrbox kopplad till sig
Bild 4 = cirkulationspumpen
Bild 5 = säkerhetsventil och manometer
Bild 6 = typskylt ackumulatortanken

Ecozon, [länk]
Vad står det på utedelen?

Vart går de olika sladdarna som är kopplade till shuntmotorn? Det ser ut att vara tre sladdar varav en är strömmatningen?
Det måste jag kolla nästa gång jag är där, ska dit nästa helg

Elpatronen gissar jag att jag bör låta bli. Den går väl endast in om det behövs,, och inte heller mening skruva på graderna?

Det är shuntstyrningen du ska ändra så att det går ut mindre värme till radiatorkretsen.

Elpatronen bör inte gå in förrän värmepumpsdelen inte orkar ge tillräckligt.

Temperaturen i tanken är lite låg (40°-45°), med så låg temperatur så bör automatiken vara inställd så att temperaturen går upp till ca 65° en gång i månaden för att undvika legionella.

Det finns några varianter av den där shuntstyrningen, om du har en inomhusgivare typ denna crb122_versb.jpg
Så ställer du temperaturen där, annars går den troligen efter utegivare och du får ändra direkt på själva motorenheten.

esbe-crc111-reglersystem.jpg

alm82 alm82 skrev:
Det finns några varianter av den där shuntstyrningen, om du har en inomhusgivare typ denna [bild]
Så ställer du temperaturen där, annars går den troligen efter utegivare och du får ändra direkt på själva motorenheten.

[bild]
Ja, jag har ingen inomhusgivare. Nu står den på 24, bör jag prova sänka 1 grad (?) till att börja med eller det är inte grader utan nivåer?

Demmpa Demmpa skrev:
Det är shuntstyrningen du ska ändra så att det går ut mindre värme till radiatorkretsen.

Elpatronen bör inte gå in förrän värmepumpsdelen inte orkar ge tillräckligt.

Temperaturen i tanken är lite låg (40°-45°), med så låg temperatur så bör automatiken vara inställd så att temperaturen går upp till ca 65° en gång i månaden för att undvika legionella.
ajdå, det tvivlar jag på att den är men får försöka kolla

• Gilla
sepani
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Här är manualen, man brukar ställa in en kurva som den reglerar efter, sedan kan man parallellförsjuta kurvan för att höja/sänka framledningstemperaturen.

[länk] IT_FR_versC_lr.pdf
Tack! Jag ska kolla när jag är på plats, men jag antar att det finns en kurva som gäller idag. I manualen står om man justerar ned temperaturen "Förändringen kommer endast att påverka den del av kurvan som svarar mot den aktuella utomhustemperaturen." Men vad betyder det egentligen? Jag förskjuter väl hela kurvan? Och detta är om jag förstår det rätt den enda justeringen jag kan göra?

S sepani skrev:
Tack! Jag ska kolla när jag är på plats, men jag antar att det finns en kurva som gäller idag. I manualen står om man justerar ned temperaturen "Förändringen kommer endast att påverka den del av kurvan som svarar mot den aktuella utomhustemperaturen." Men vad betyder det egentligen? Jag förskjuter väl hela kurvan? Och detta är om jag förstår det rätt den enda justeringen jag kan göra?
Om det är så att jag vill sänka förbrukningen, är det då så att jag bör ändra framledningstemperaturen när det är som "kallast"?

Kollade snabbt och det finns något de kallar offset som verkar göra just det.

De där elpatronerna drar väldigt mycket el. En del kan vara att sänka temperaturern i shuntmenyn. Och sedan att stänga av patronen. Då kommer förbrukningen gå ned mycket.

V Viktorbyggahus skrev:
De där elpatronerna drar väldigt mycket el. En del kan vara att sänka temperaturern i shuntmenyn. Och sedan att stänga av patronen. Då kommer förbrukningen gå ned mycket.
Ja, det är kanske så att man även måste stänga av elpatronen? Jag vill ju inte sänka min temperatur i huset bara för att istället elpatronen ska gå in (eftersom temperaturen i huset går ner...). Frågan är om den måste vara avstängd, eller om den kan ställas (så att den inte går in).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.