245 032 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Någon som kan förklara det här?!
Imorgon ser det ut såhär
Alltså plötsligt dyrare under nattetid?!
Timavtal att det ska vara mycket billigt på natten. Är det bara så i södra Sverige? Eller är det för att många nu gått över till timpris och börjat förbruka mer på nattetid?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imorgon ser det ut såhär
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alltså plötsligt dyrare under nattetid?!
Timavtal att det ska vara mycket billigt på natten. Är det bara så i södra Sverige? Eller är det för att många nu gått över till timpris och börjat förbruka mer på nattetid?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Den första bilden verkar fel, hittar inget elområde där priset ser ut så detta eller nästkommande dygn (kolla på Nordpool istället för i någon app).kisumisu skrev:
Hur stor variationen är mellan dag och natt och beror helt enkelt på hur efterfråge- och utbudskurvorna råkar se ut just det dygnet. Men det är inte den procentuella skillnaden som är intressant om man måste förbruka en ungfärlig mängd under dygnet och tittar på om timpris är bättre är månadsrörligt utan den absoluta skillnaden. Så om maxpriset är 5 kr och minpriset 2,50 kr så sparar man med de förutsättningarna mer än om maxpriset är 2,50 kr och minpriset 10 öre. (Det blir annorlunda om man är en industri som kan variera förbrukningen våldsamt och som betalar lägre skatter.)
Den första bilden är en gammal bild för ca 2 veckor sedan.Magnus E K skrev:
Den första bilden verkar fel, hittar inget elområde där priset ser ut så detta eller nästkommande dygn (kolla på Nordpool istället för i någon app).
Hur stor variationen är mellan dag och natt och beror helt enkelt på hur efterfråge- och utbudskurvorna råkar se ut just det dygnet. Men det är inte den procentuella skillnaden som är intressant om man måste förbruka en ungfärlig mängd under dygnet och tittar på om timpris är bättre är månadsrörligt utan den absoluta skillnaden. Så om maxpriset är 5 kr och minpriset 2,50 kr så sparar man med de förutsättningarna mer än om maxpriset är 2,50 kr och minpriset 10 öre. (Det blir annorlunda om man är en industri som kan variera förbrukningen våldsamt och som betalar lägre skatter.)
Det här är Tibbers priser.
Så det är alltså industrier dom påverkar även nattpriset.
Det ironiska är när jag läser i våran lokaltidning att Vattenfalls vattenkraftverk har så fulla vattenmagasin att dem måste släppa vatten förbi
Ändå sån här prissättning
https://hbwebben.se/fulla-vattenmagasin/
Överföringsbegräsningarkisumisu skrev:
Den första bilden är en gammal bild för ca 2 veckor sedan.
Det här är Tibbers priser.
Så det är alltså industrier dom påverkar även nattpriset.
Det ironiska är när jag läser i våran lokaltidning att Vattenfalls vattenkraftverk har så fulla vattenmagasin att dem måste släppa vatten förbi
Ändå sån här prissättning
[länk]
Varför sätta en shelly framför en Nibe F750? Vi har en sån och jag tycker den är väldigt flexibel. Finns ju både schemaläggning och smart price adoption att välja på. Dessutom tappar du ju ventilationen om du stänger av den. Jag kör tex just nu i manuellt läge och värmen avstängd. Smart price adoption är igång vilket gör att den värmer vattnet då det är som billigast (om ingen duschar mycket då förstås).N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Min F750 sitter i sommarstugan och ska svara för underhållsvärme. (Det blir då som en elpanna.) Mjukvaran funkar inte bra tycker jag, den eldar mer än det behövs även i semesterläge, särskilt runt 0 grader ute.S surfarn skrev:Varför sätta en shelly framför en Nibe F750? Vi har en sån och jag tycker den är väldigt flexibel. Finns ju både schemaläggning och smart price adoption att välja på. Dessutom tappar du ju ventilationen om du stänger av den. Jag kör tex just nu i manuellt läge och värmen avstängd. Smart price adoption är igång vilket gör att den värmer vattnet då det är som billigast (om ingen duschar mycket då förstås).
Nu sitter där Shellyn som aktiverar Tariffstyrning förutom mellan 01-05 dvs blockering av tillskott, kompressor, varmvatten. Fläkten påverkas inte. Övrig tid går den i semesterläge. Denna uppsättning har funkat utmärkt såhär långt. Återstår att se när kylan kommer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ni som styr era värmepumpar med tredjepartsgrejor som Shelly, bryter den helt sonika strömmen eller hur funkar det? När jag funderade på en liknande lösning till min poolvärmepump så fick jag rådet att det inte var bra att stänga strömmen om kompressorn går för fullt.
Vet inte hur Shelly funkar men Ngenic Tune tar kontroll över temperaturgivaren. Så om priset på el är högt får den värmepumpen att tro det är varmare än det är.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
När kag studerade elschemat till min Gullberg & Jansson poolvärmepump visade det sig att den hade en ingång för att fjärrstyra den. Öppen, önskad temperatur uppnådd (kompressorn stannar), sluten kompressorn går (förutsatt att vattnet är för kallt).M Markarbetaren skrev:
Så i mitt fall var det enkelt. Jag plockade bara bort kabelbygeln och satte dit min puck.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag provade under sensommaren att styra cirkulationspumpen med tiduret och tyckte mig ana att värmepumpen hade ett mer ”kontrollerat” stopp då den stannade efter ett tag och istället satte felkod för utebliven cirkulation.Jonas Persson skrev:
När kag studerade elschemat till min Gullberg & Jansson poolvärmepump visade det sig att den hade en ingång för att fjärrstyra den. Öppen, önskad temperatur uppnådd (kompressorn stannar), sluten kompressorn går (förutsatt att vattnet är för kallt).
Så i mitt fall var det enkelt. Jag plockade bara bort kabelbygeln och satte dit min puck.
Jag vet inte om detta är ett bra eller dåligt sätt att styra värmepumpen på men det upplevdes iaf. som lite snällare än att bara rycka sladden under gång.
M Markarbetaren skrev:
Det finns anslutningar på värmepumpen som man kopplar Shelly till. Sedan ställer man in i pumpens menyer vad som ska ske när Shellyn slår till. Dvs man bryter inte strömmen till pumpen.M Markarbetaren skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Min VP stannar direkt om den märker att vattenflödet försvunnit. Så jag styr den med separat puck och en kontaktor.M Markarbetaren skrev:Jag provade under sensommaren att styra cirkulationspumpen med tiduret och tyckte mig ana att värmepumpen hade ett mer ”kontrollerat” stopp då den stannade efter ett tag och istället satte felkod för utebliven cirkulation.
Jag vet inte om detta är ett bra eller dåligt sätt att styra värmepumpen på men det upplevdes iaf. som lite snällare än att bara rycka sladden under gång.
Är det nån som har en IVT 490 eller liknande som kör med Shelly 1 eller Shelly em3?
Undrar vilken är bäst och enkelt?
Skulle tidsstyr och ser förbrukning och koppla in Home Assistant.
Undrar vilken är bäst och enkelt?
Skulle tidsstyr och ser förbrukning och koppla in Home Assistant.
Klicka här för att svara