Hej! Jag har problem att få värme i ett av mina källarrum. Läste om att piggen kan ha kärvat och tänkte lirka lite på den. Problemet: jag har kollat youtubevideos när de monterar av reglaget men känner inte igen termostaten jag har.

Jag lossade själva vredet och där inne fanns en skruv. Misstänker att jag bara demonterat termostaten för någon pigg ser jag inte.

jag har aldrig pysslat med element innan och slipper gärna en fors av vatten. Vad borde jag skruva loss nu?

• Närbild på en termostatventil kopplad till en radiator under en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en avmonterad termostatventil på en radiator med synlig vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller en metallnippel framför en avskruvad vitmålad rördel mot en vit vägg.
    Skapa konto
Krilleman
Du har en variant av äldre AG/TP-koppel. Då kan du förvänta dig att sitta detta när du lossar rätt mutter för att få fram "piggen"

Ser dessutom nästan ut som det sitter en adapter innan termostaten.

En bild av ett äldre AG/TP-koppel med en markerad mutter och en adapter före termostaten.
Äldre AG/TP-koppelförlängare med sitt mutter och trolig adapter innan termostat.

Krilleman Krilleman skrev:
Du har en variant av äldre AG/TP-koppel. Då kan du förvänta dig att sitta detta när du lossar rätt mutter för att få fram "piggen"

Ser dessutom nästan ut som det sitter en adapter innan termostaten.

[bild]
[bild]

Tjena, och tack för snabbt svar! Jag lossade lite lätt på den stora,"rostfria", muttern. Antar att det är adaptern. Det kom lite vatten så stängde igen. Ska det vara så eller är något tokigt? :)

Det kan komma några droppar som tagit sig förbi sätet, men ingen fors. Skruva av den. Sprutar det efter halva gängan så kanske du får tänka om, det är ju inga högre tryck/volymer i värmesystem.

I InsidersUnited skrev:
Det kan komma några droppar som tagit sig förbi sätet, men ingen fors. Skruva av den. Sprutar det efter halva gängan så kanske du får tänka om, det är ju inga högre tryck/volymer i värmesystem.
Tyvärr slutar det aldrig rinna vatten, har nog ett större problem än kärvad pigg känns det som

Gå ut i pannrummet och släpp ner trycket till 0 på manometern, dra ner alla andra radiatortermostater till min(då hänger värmevattnet kvar i resp rad). Öppna och kika vad som är fel.

• Gilla
LilleWind
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Gå ut i pannrummet och släpp ner trycket till 0 på manometern, dra ner alla andra radiatortermostater till min(då hänger värmevattnet kvar i resp rad). Öppna och kika vad som är fel.
Har sänkt trycket nu, inte till 0 men lägre, samt stängt dragit ner alla andra element. Nu är jag här inne. Tryckte jag på den rann det ut mörkt vatten, efter ett tag klart vatten. Kan jag i detta steg sätta på en:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/termostater-och-tillbehor/termostat-430200/
Eller behöver jag montera bort ett steg till eller ha en annan termostat?

Supertacksam för all hjälp!

• Närbild på en radiatorventil med indikationer på avlagringar och smuts.
    Skapa konto
Du behöver byta insatsen först:
Insatsen som jag tror passar heter RSK 480 56 45.

Vad händer om du trycker lite på pinnen? Fjädrar den? Jag har fått gamla packboxar sluta läcka med att trycka in nytt armaturfett i dem, men vet faktiskt inte hur just den här är konstruerad tyvärr.

Krilleman
Det ser ut som adaptern sitter kvar.
Går det att lossa denna också?

Om inte så passar inte NIA-insatsen enligt videon ovan.

Närbild av en rörmokaradapters ände som är monterad på ett rör, markerad med lila, med fråga om avlägsning.
Skapa konto

I InsidersUnited skrev:
Vad händer om du trycker lite på pinnen? Fjädrar den? Jag har fått gamla packboxar sluta läcka med att trycka in nytt armaturfett i dem, men vet faktiskt inte hur just den här är konstruerad tyvärr.
Japp den fjädrar och släpper vatten när jag trycker på den

Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som adaptern sitter kvar.
Går det att lossa denna också?

Om inte så passar inte NIA-insatsen enligt videon ovan.

[bild]
Okej ska testa! Kan nog behöva ett bättre verktyg för att komma åt. Går det inte att sätta något rakt över den adaptern, vad skulle passa tror du? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.