Hej! Jag har problem att få värme i ett av mina källarrum. Läste om att piggen kan ha kärvat och tänkte lirka lite på den. Problemet: jag har kollat youtubevideos när de monterar av reglaget men känner inte igen termostaten jag har.
Jag lossade själva vredet och där inne fanns en skruv. Misstänker att jag bara demonterat termostaten för någon pigg ser jag inte.
jag har aldrig pysslat med element innan och slipper gärna en fors av vatten. Vad borde jag skruva loss nu?
Jag lossade själva vredet och där inne fanns en skruv. Misstänker att jag bara demonterat termostaten för någon pigg ser jag inte.
jag har aldrig pysslat med element innan och slipper gärna en fors av vatten. Vad borde jag skruva loss nu?
Krilleman skrev:
Tjena, och tack för snabbt svar! Jag lossade lite lätt på den stora,"rostfria", muttern. Antar att det är adaptern. Det kom lite vatten så stängde igen. Ska det vara så eller är något tokigt?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Det kan komma några droppar som tagit sig förbi sätet, men ingen fors. Skruva av den. Sprutar det efter halva gängan så kanske du får tänka om, det är ju inga högre tryck/volymer i värmesystem.
Tyvärr slutar det aldrig rinna vatten, har nog ett större problem än kärvad pigg känns det somI InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Gå ut i pannrummet och släpp ner trycket till 0 på manometern, dra ner alla andra radiatortermostater till min(då hänger värmevattnet kvar i resp rad). Öppna och kika vad som är fel.
Har sänkt trycket nu, inte till 0 men lägre, samt stängt dragit ner alla andra element. Nu är jag här inne. Tryckte jag på den rann det ut mörkt vatten, efter ett tag klart vatten. Kan jag i detta steg sätta på en:I InsidersUnited skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/termostater-och-tillbehor/termostat-430200/
Eller behöver jag montera bort ett steg till eller ha en annan termostat?
Supertacksam för all hjälp!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Vad händer om du trycker lite på pinnen? Fjädrar den? Jag har fått gamla packboxar sluta läcka med att trycka in nytt armaturfett i dem, men vet faktiskt inte hur just den här är konstruerad tyvärr.
Klicka här för att svara