Strip Strip skrev:
Skulle tro att det sitter klämringskopplingar på den du köpt. Inget lin, men jag brukar ta lite pasta på utsidan av konan så glider det lite lättare när jag drar åt. Det är säkert fel, men så gör jag.

Lin o pasta använder du bara när det är en gänga som ska tätas.
muttern verkar ju idag sitta på själva röret som kommer upp ur golvet.
Så tänker muttern klämmer som en kona mot förbigångsröret. Lite som hydraulik typ?

A amoreex skrev:
muttern verkar ju idag sitta på själva röret som kommer upp ur golvet.
Så tänker muttern klämmer som en kona mot förbigångsröret. Lite som hydraulik typ?
Det stämmer, muttern sitter runt röret, klämringen sitter innanför/ovanför.

1) Tappa av systemet tills radiatorn blir tom.
2) Lossa på de två muttrarna som sitter runt rören, släpp ner dem mot golvet. Förmodligen sitter klämringarna fast, men med lite tur passar mutter och klämring i mojängen du ska skruva dit.
3a) Skulle konorna mot förmodan gå att lyfta loss, tar du bort både konor och muttrar och hoppar över 3b.
3b) Annars: Demontera de nya muttrarna från förbigångsröret, ta bort klämringarna.
4) Kontrollera att du har fått rätt storlek genom att passa in förbigångsröret på rören. Både avstånd mellan rören måste vara rätt, men även diameter på rören. Markera gärna på rören, så du helt säkert vet att rören går in långt nog i klämkopplinarna.
5) Dra åt för hand. Följ sedan tillverkarens anvisningar om hur hårt det ska dras, brukar väl vara ett varv ungefär. Drar man för löst läcker det och är lätt att åtgärda. Drar man för hårt kan det i värsta fall bli skador på materialet.
6) Lufta med den lilla skruven på förbigångsröret om du fyller systemet igen.

Strip Strip skrev:
Det stämmer, muttern sitter runt röret, klämringen sitter innanför/ovanför.

1) Tappa av systemet tills radiatorn blir tom.
2) Lossa på de två muttrarna som sitter runt rören, släpp ner dem mot golvet. Förmodligen sitter klämringarna fast, men med lite tur passar mutter och klämring i mojängen du ska skruva dit.
3a) Skulle konorna mot förmodan gå att lyfta loss, tar du bort både konor och muttrar och hoppar över 3b.
3b) Annars: Demontera de nya muttrarna från förbigångsröret, ta bort klämringarna.
4) Kontrollera att du har fått rätt storlek genom att passa in förbigångsröret på rören. Både avstånd mellan rören måste vara rätt, men även diameter på rören. Markera gärna på rören, så du helt säkert vet att rören går in långt nog i klämkopplinarna.
5) Dra åt för hand. Följ sedan tillverkarens anvisningar om hur hårt det ska dras, brukar väl vara ett varv ungefär. Drar man för löst läcker det och är lätt att åtgärda. Drar man för hårt kan det i värsta fall bli skador på materialet.
6) Lufta med den lilla skruven på förbigångsröret om du fyller systemet igen.
tack för en riktigt bra beskrivning!

angående 3B. Det finns inga muttrar eller klämkopplingar på förbigångsröret.
Det är bara gängor. Så min förhoppning är att kunna återanvända muttrar etc som sitter på röret redan.

5. angående hur hårt man bör dra.
Så är ju frågan vart man hinner beskrivning ens..
Köpte röret på hornbach.
Men är de inte generellt att man drar tills man känner lite motstånd o sen pyttelite till.
Återigen tänker jag som bromsrör/hydraulik där man drar lite på känsla? :)

A amoreex skrev:
tack för en riktigt bra beskrivning!

angående 3B. Det finns inga muttrar eller klämkopplingar på förbigångsröret.
Det är bara gängor. Så min förhoppning är att kunna återanvända muttrar etc som sitter på röret redan.

5. angående hur hårt man bör dra.
Så är ju frågan vart man hinner beskrivning ens..
Köpte röret på hornbach.
Men är de inte generellt att man drar tills man känner lite motstånd o sen pyttelite till.
Återigen tänker jag som bromsrör/hydraulik där man drar lite på känsla? :)
Hand håller ett nytt metall rör med sidoluftning framför en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest för att visa hur röret köptes.
Tydligen något nytt med luftningen på sidan och inte under en mutter..

Ja, man drar lite lagom. Viktigast är att man inte drar för kung och fosterland, bättre att efterdra lite om det läcker. Men lite pasta så det går lätt och dra lagom ;)

Strip Strip skrev:
Ja, man drar lite lagom. Viktigast är att man inte drar för kung och fosterland, bättre att efterdra lite om det läcker. Men lite pasta så det går lätt och dra lagom ;)
Med andra ord lite sunt förnuft.
Har skruvat rätt mycket bil med bromsar och även annan hydraulik.. men VVS har jag aldrig rört..:crysmile:

Ta dit en rörmokare. Vad gör du sen när det sprutar vatten överallt

K Klicka skrev:
Ta dit en rörmokare. Vad gör du sen när det sprutar vatten överallt
Planen är väll att man ska lära sig med hjälp av min fråga här.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Problemet åtgärdat!

allt gick hur bra som helst och klämkopplingen passade perfekt.

systemet kommer troligtvis inte tas i bruk förens nästa vinter då värmepumpen behöver bytas. Och väntar på nästa..

• Nyligen installerad klämkoppling på två kopparrör vid en isolerad vägg, redo för värmepumpsbyte nästa vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klicka och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.