4 574 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Hur stänga av radiator för att ta bort det.
muttern verkar ju idag sitta på själva röret som kommer upp ur golvet.Strip skrev:
Så tänker muttern klämmer som en kona mot förbigångsröret. Lite som hydraulik typ?
Det stämmer, muttern sitter runt röret, klämringen sitter innanför/ovanför.A amoreex skrev:
1) Tappa av systemet tills radiatorn blir tom.
2) Lossa på de två muttrarna som sitter runt rören, släpp ner dem mot golvet. Förmodligen sitter klämringarna fast, men med lite tur passar mutter och klämring i mojängen du ska skruva dit.
3a) Skulle konorna mot förmodan gå att lyfta loss, tar du bort både konor och muttrar och hoppar över 3b.
3b) Annars: Demontera de nya muttrarna från förbigångsröret, ta bort klämringarna.
4) Kontrollera att du har fått rätt storlek genom att passa in förbigångsröret på rören. Både avstånd mellan rören måste vara rätt, men även diameter på rören. Markera gärna på rören, så du helt säkert vet att rören går in långt nog i klämkopplinarna.
5) Dra åt för hand. Följ sedan tillverkarens anvisningar om hur hårt det ska dras, brukar väl vara ett varv ungefär. Drar man för löst läcker det och är lätt att åtgärda. Drar man för hårt kan det i värsta fall bli skador på materialet.
6) Lufta med den lilla skruven på förbigångsröret om du fyller systemet igen.
tack för en riktigt bra beskrivning!Strip skrev:
Det stämmer, muttern sitter runt röret, klämringen sitter innanför/ovanför.
1) Tappa av systemet tills radiatorn blir tom.
2) Lossa på de två muttrarna som sitter runt rören, släpp ner dem mot golvet. Förmodligen sitter klämringarna fast, men med lite tur passar mutter och klämring i mojängen du ska skruva dit.
3a) Skulle konorna mot förmodan gå att lyfta loss, tar du bort både konor och muttrar och hoppar över 3b.
3b) Annars: Demontera de nya muttrarna från förbigångsröret, ta bort klämringarna.
4) Kontrollera att du har fått rätt storlek genom att passa in förbigångsröret på rören. Både avstånd mellan rören måste vara rätt, men även diameter på rören. Markera gärna på rören, så du helt säkert vet att rören går in långt nog i klämkopplinarna.
5) Dra åt för hand. Följ sedan tillverkarens anvisningar om hur hårt det ska dras, brukar väl vara ett varv ungefär. Drar man för löst läcker det och är lätt att åtgärda. Drar man för hårt kan det i värsta fall bli skador på materialet.
6) Lufta med den lilla skruven på förbigångsröret om du fyller systemet igen.
angående 3B. Det finns inga muttrar eller klämkopplingar på förbigångsröret.
Det är bara gängor. Så min förhoppning är att kunna återanvända muttrar etc som sitter på röret redan.
5. angående hur hårt man bör dra.
Så är ju frågan vart man hinner beskrivning ens..
Köpte röret på hornbach.
Men är de inte generellt att man drar tills man känner lite motstånd o sen pyttelite till.
Återigen tänker jag som bromsrör/hydraulik där man drar lite på känsla?
A amoreex skrev:tack för en riktigt bra beskrivning!
angående 3B. Det finns inga muttrar eller klämkopplingar på förbigångsröret.
Det är bara gängor. Så min förhoppning är att kunna återanvända muttrar etc som sitter på röret redan.
5. angående hur hårt man bör dra.
Så är ju frågan vart man hinner beskrivning ens..
Köpte röret på hornbach.
Men är de inte generellt att man drar tills man känner lite motstånd o sen pyttelite till.
Återigen tänker jag som bromsrör/hydraulik där man drar lite på känsla?![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mest för att visa hur röret köptes.
Tydligen något nytt med luftningen på sidan och inte under en mutter..
Med andra ord lite sunt förnuft.Strip skrev:
Har skruvat rätt mycket bil med bromsar och även annan hydraulik.. men VVS har jag aldrig rört..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Värme allmänt -
Vad behöver jag för nyckel för att stänga av vattnet?
Vatten & Avlopp -
Stänga av enskild stam för att ta bort radiator tillfälligt - går det?
Vatten & Avlopp -
Behöver stänga av radiator - för varmt i sovrummet
Värme allmänt