Hejsan!
Jag har nyligen upptäckt att min fjärrvärmeväxlare börjat läcka och söker nu efter bästa sätt att fixa det. Jag har lokaliserat felet till en Danfoss AVTQ kombinerad termostatisk regulator (troligtvis denna)
Läckaget syns ovanför muttern som håller ihop membranhuset med ventilen.
Jag har lyckats hitta genomskärningsritning men inget som egentligen berättar var felet kan ligga.
Min gissning är att de runda svarta prickarna som pilarna pekar på är en O-ring men det kan också vara de blå pilarna.
Någon som har erfarenhet eller input. Går det att fixa själv eller är det att köpa ny som gäller. Normalt sätt har jag inget emot att plocka isär saker och titta men är mindre sugen på det när systemet är fullt med vatten och huset kan bli utan värme några dagar så börjar med att fråga här.
Tack på förhand.
Jag har nyligen upptäckt att min fjärrvärmeväxlare börjat läcka och söker nu efter bästa sätt att fixa det. Jag har lokaliserat felet till en Danfoss AVTQ kombinerad termostatisk regulator (troligtvis denna)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Läckaget syns ovanför muttern som håller ihop membranhuset med ventilen.
Logga in
Skapa konto
Jag har lyckats hitta genomskärningsritning men inget som egentligen berättar var felet kan ligga.
Logga in
Skapa konto
Min gissning är att de runda svarta prickarna som pilarna pekar på är en O-ring men det kan också vara de blå pilarna.
Logga in
Skapa konto
Någon som har erfarenhet eller input. Går det att fixa själv eller är det att köpa ny som gäller. Normalt sätt har jag inget emot att plocka isär saker och titta men är mindre sugen på det när systemet är fullt med vatten och huset kan bli utan värme några dagar så börjar med att fråga här.
Tack på förhand.
Bästa svaret
2 möjliga orsaker till läckage.
Finns två packboxar nr 3, i membanhuset nr 5, som tätar mot kallvaten i kapilärrören.
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...behör/AVTQ-packning-för-membranhus/p/003L3154
Eller packboxen i ventilen som tätar mot fjärrvärmen=troligt byte av ventil.
Kolla på röda märkringen vilken ventil det är.
Lossa mutter där det läcker o kolla var det läcker. Kan göras under drift.
Finns två packboxar nr 3, i membanhuset nr 5, som tätar mot kallvaten i kapilärrören.
https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...behör/AVTQ-packning-för-membranhus/p/003L3154
Grymt! Tack för svar. Ska skruva av den imorgon när jag är hemma igen och titta på det. Om det kan hjälpa dig med diagnos så kommer det bara vatten när jag spolar varmvatten.Magrand skrev:
[länk]
Återkopplar så fort jag vet mer
Hej igen!Magrand skrev:
[länk]
Jag skruvade av den nedre muttern och kollade, Det var blött och väldigt ärgat. Torkade bort all vätska och slog av och på varmvattnet några gånger. Inga droppar kom uppifrån membranet alls. Om jag där emot tryckte ner på huvudventilen så såg man hur det kom droppar från den så antar att jag får beställa en ny sådan och byta den.
Storleken var DN20 PN16.
Logga in
Skapa konto
Ringde till Lundagrossisten som inte hade exakt pris eller leveranstid men uppskattade att den skulle kosta ca 5000kr och leverans mellan 2 dagar till 2 månader, troligen det senare så det tydligen brukade ta sån tid från Danfoss. Meddelade att jag skulle återkomma när jag googlat vidare ett tag till, kanske man kan byta endast ventilinsatsen (14).
§
Jag lyckades få hitta delarna. Jag pratade med Lundagrossisten och de kunde beställa hem dem till mig, men kunde inte ge mig pris och leveranstid. Både dem och lokala rörisar sa samma sak till mig, Danfoss är inte bra på att svara, har oklara leveranstider (2 veckor till 4 månader) och ojämn prissättning. De icke bindande gissningarna jag fick var att ventilen i botten skulle kosta mellan 3000-5500kr och att jag inte hade ångerrätt då det var en beställningsvara.
Då var min känsla att det är bättre att beställa hela termostaten med ventil, membranklocka och reglerutrustning för 8000kr på nätet så har man reserv även där.
Vad jag blev rekommenderad var att överväga om jag kunde leva med 100ml vatten droppar i ett tråg per månad och istället planera in ett byte av hela växlaren då den faktiskt är rätt gammal och börjar bli svår att hitta reservdelar till. För den fungerar ju felfritt i övrigt. En ny växlare installerad och klar landar på mellan 30'000-40'000kr och då känns det dumt att lägga 8k nu.
En bekant rekommenderade mig att ta kontakt med någon som jobbar på rörfirma och försöka få en begagnad ventil när de byter ut hos någon som har lika dan, utan garantier och kanske med en låda kakor som betalning och en handskakning att dem får byta när det är dags i framtiden.
Hittar du någon annan info så skriv gärna här. Är väldigt dåligt med info om just denna ventil på nätet så kanske kan hjälpa någon annan.
Hejsan!J jimattsson skrev:
Jag lyckades få hitta delarna. Jag pratade med Lundagrossisten och de kunde beställa hem dem till mig, men kunde inte ge mig pris och leveranstid. Både dem och lokala rörisar sa samma sak till mig, Danfoss är inte bra på att svara, har oklara leveranstider (2 veckor till 4 månader) och ojämn prissättning. De icke bindande gissningarna jag fick var att ventilen i botten skulle kosta mellan 3000-5500kr och att jag inte hade ångerrätt då det var en beställningsvara.
Då var min känsla att det är bättre att beställa hela termostaten med ventil, membranklocka och reglerutrustning för 8000kr på nätet så har man reserv även där.
Vad jag blev rekommenderad var att överväga om jag kunde leva med 100ml vatten droppar i ett tråg per månad och istället planera in ett byte av hela växlaren då den faktiskt är rätt gammal och börjar bli svår att hitta reservdelar till. För den fungerar ju felfritt i övrigt. En ny växlare installerad och klar landar på mellan 30'000-40'000kr och då känns det dumt att lägga 8k nu.
En bekant rekommenderade mig att ta kontakt med någon som jobbar på rörfirma och försöka få en begagnad ventil när de byter ut hos någon som har lika dan, utan garantier och kanske med en låda kakor som betalning och en handskakning att dem får byta när det är dags i framtiden.
Hittar du någon annan info så skriv gärna här. Är väldigt dåligt med info om just denna ventil på nätet så kanske kan hjälpa någon annan.
Tack för svaret! Jag delar din erfarenhet att det verkar vara nästintill omöjligt att köpa reservdelar till AVTQ för en privatperson. Ingen rörfirma verkar heller vara intresserad av att hjälpa till när de hör att man tänker göra jobbet själv. Du har rätt i att det känns surt att lägga upp 8 tkr för en ny ventil. Ingen dum idé att försöka få tag på en begagnad. I själva verket tror jag att det skulle gå utmärkt att renovera en sådan, det är vad jag förstår bara några O-ringar som skall bytas. Men jag vågar inte ta risken att skruva isär den befintliga innan jag har något annat att sätta dit om det skulle jävlas. Murphy's lag är inte att leka med.
Nä jag försökte ju fixa denna och tyvärr ledde det till att en mässingsmutter på ett annat ställe small av i gängorna när jag drog till. Tyvärr var den mässingsmuttern på ett hårdlödat kopparrör som behövde sågas och lödas på nytt för att kunna bytas pga fläns. Var en lätt svettig torsdagskväll för mig. Sån tur är hade jag lödat lite kopparrör innan i källaren.J jimattsson skrev:Tack för svaret! Jag delar din erfarenhet att det verkar vara nästintill omöjligt att köpa reservdelar till AVTQ för en privatperson. Ingen rörfirma verkar heller vara intresserad av att hjälpa till när de hör att man tänker göra jobbet själv. Du har rätt i att det känns surt att lägga upp 8 tkr för en ny ventil. Ingen dum idé att försöka få tag på en begagnad. I själva verket tror jag att det skulle gå utmärkt att renovera en sådan, det är vad jag förstår bara några O-ringar som skall bytas. Men jag vågar inte ta risken att skruva isär den befintliga innan jag har något annat att sätta dit om det skulle jävlas. Murphy's lag är inte att leka med.
Klicka här för att svara