2 752 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Värmepump och Tibber
Nu inför vintern är jag nyfiken på Tibber som så många har.
Har inga jättestora elräkningar men brukar ändå byta elavtal varje år för att få bra startrabatt.
Har bekanta som gått över till Tibet och så fort jag nämner ordethalar de fram telefonen och börjar snurra på sin app.
Såg nu att det går att koppla värmepumpen till Tibber och det låter lockande. Har två Mitsubishi AP-35 och använder MELCloud.
Den ena går till lillstugan och står i princip på 10 grader tills nån bor där vilket blir ungefär en gång i månaden året runt.
Den andra står också på 10 när vi bor i lägenheten och 20 när vi är i huset.
Mina frågor är:
Kan jag tjäna nåt på Tibber när termostaten står på 10 grader? D v s kan appen slå av och på pumpen så att det inte värmer när elen är dyr.
Hur funkar värmehållningen när termostaten står på 20? Sänker Tibber pumpen när elen är dyr då att tempen går under 20 och brassar på när elen är billig så att temperaturen går över 20?
Har inga jättestora elräkningar men brukar ändå byta elavtal varje år för att få bra startrabatt.
Har bekanta som gått över till Tibet och så fort jag nämner ordethalar de fram telefonen och börjar snurra på sin app.
Såg nu att det går att koppla värmepumpen till Tibber och det låter lockande. Har två Mitsubishi AP-35 och använder MELCloud.
Den ena går till lillstugan och står i princip på 10 grader tills nån bor där vilket blir ungefär en gång i månaden året runt.
Mina frågor är:
Kan jag tjäna nåt på Tibber när termostaten står på 10 grader? D v s kan appen slå av och på pumpen så att det inte värmer när elen är dyr.
Hur funkar värmehållningen när termostaten står på 20? Sänker Tibber pumpen när elen är dyr då att tempen går under 20 och brassar på när elen är billig så att temperaturen går över 20?
Min uppfattning är att denna vinter blir ett test för alla som valt timprisavtal om man även har husvärme i elen, absolut går det att spara pengar om man är beredd att anpassa sig till att använda merparten av strömmen när det är billigt, sen är det ju lite jobb att hålla koll och planera samt att är man flera personer i hushållet så bör alla vara med på det annars faller det snabbt. Sen är det ju frågan om hur mycket pengar man spara om det är värt allt jobbet.R Rutred skrev:Nu inför vintern är jag nyfiken på Tibber som så många har.
Mina frågor är:
Att styra VP att köra när det är billigt tror jag fungerar så länge det endast är lite lägre temperatur på natten men kanske över 12c på dagen. När det är kallt dygnet runt tror jag inte på det, om elpriset är billigast på natten då skall man även tänka på att då är det som kallast och COP som sämst och skall man då "värma ifatt" . Om din pump automatiskt kan styra mot elpriset kan jag inte svara på men det finns tillbehör som tar över styrningen av VP mot elpriset. Det är inte tibber som styr värmepumpen det är värmepumpen som styr sig själv mot elpriset.
Jag hade timprisavtal en månad men appen tog över livet så jag orka inte ha det, nu är vi två vuxna och två barn. Skall jag ha timprisavtal blir det under förutsättning att man bor ensam.
Klicka här för att svara