7 783 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Nytt luftvärmeaggregat, Combiwin eller Acjb
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 188 inlägg
Hur upplever du att FTX sprider värmen? den tar ju kalluft som den förvärmer via frånluften innnan den blåser ut den i rummen?C Carpetos skrev:Kastade ut mina ACJ och ACF i en 1,5plans 125m². Bytte mot ett Heru 100. Kör kamin och LLVP. Upplever att FTX sprider värmen hyfsat. LLVP drog 900kWh dec-feb. Då eldar vi dock ganska hårt när vi är hemma. Urnöjd med denna lösning. Bor dock i södra Sverige så det får man ju såklart ta hänsyn till.
Lite småkyligt att ta sig upp ur sängen på mornarna men då min morgonrutin tar 12minuter är det inget jätteproblem för mig.
ACJ som du kastat ut tar ju cirkulationsluft i vardagsrum/hall och blåser in i FTXens tilluft?
Upplever att frånluften drar värmen från kamin eller llvp till badrum och kök och att det är en hyfsat effektiv växling på roterande gör att tilluften blåser ut relativt goa 18-20celcius kring nollan. Visst hade vissa mått bra av något direktverkande i sovrummet och framförallt golvvärme i badrummet (finns planer på det) de få veckor det kommer ner kring 15 minus men vi har inte så ont av lite kyligare rum.G Gräsmattenörden skrev:
Badrum/sovrum håller ca 1-2 lägre än resterande hus. Kanske inte säger så mycket utan planlösning, men ändå.
Hej!
När vi väl hade bestämt oss för att köra på dyra offerten som vi hade fått så var ju allt restat och lång väntetid. Vi kände att vi inte orkade med en vinter till utan värme.
så valet föll istället på att byta ut enheten i tvättstuga till nytt acjb elbatteri men också köpa en luftvärmepump och sätta i vardagsrummet. Alltså wow vilken skillnad i både ljud och effektivt vårt gamla system lät en massa. Jobbigt brummande ljud i alla rör, väggen mellan tvättstugan (där aggregatet sitter) och toaletten vibrerade nästan pga ljudet förut. Förut hade vi ett gammalt vrede som alltid stod på 30 grader men vi fick vara glada om huset nådde temp 19. Nu med en liten dosa där du ställer in grader. Sen har vi satt den på 21 grader och testar oss fram för meningen är att mest använda oss av luftvärmepumpen och kaminen. Vi är mkt nöjda! Trots vi nu fick en med elbatteri som inte är bra med dagens elpriser men samtidigt så redan nu drar de mindre än förut fast vi har den och luftvärmepumpen. Tror de gamla systemet som ändå var från 1987 drog enormt med el. Denna motor ska ju också vara mer effektiv och energisnål. sen förra året bytte vi ju också den där fläkten ovanför spisen i köket och de är ju en combiwin casa som vi ocksp är jättenöjda med! 
När vi väl hade bestämt oss för att köra på dyra offerten som vi hade fått så var ju allt restat och lång väntetid. Vi kände att vi inte orkade med en vinter till utan värme.
Jag fick idag ett annat förslag från en annan firma. Väntar på offert så vet inte exakta modeller men förslaget gick ut på att byta ACF mot ny FTX och att ersätta ACJ med en isolerad boxfläkt med ett mindre elbatteri (runt 2 kW tror jag). Förslag att boxfläkten placerades på vinden istället för i tvättstugan där vi vet vår ACJ nu.
Vi har som sagt en LLVP och en kamin som komplement och enligt de jag pratade med skulle en boxfläkt med mindre elbatteri kunna ersätta ACJ och vara tillräcklig. Och vara en billigare lösning än att gå på ACJB eller Combiwin tex. Via en central rumstempgivare som ställs in lägre
än önskad rumstemp reduceras användningen av elbatteriet i boxfläkten till tillfällen då det är extra kallt och LLVP plus kamin inte räcker till.
Någon som har tankar eller bra/dåliga erfarenheter kring ett sådant system?
Vi har som sagt en LLVP och en kamin som komplement och enligt de jag pratade med skulle en boxfläkt med mindre elbatteri kunna ersätta ACJ och vara tillräcklig. Och vara en billigare lösning än att gå på ACJB eller Combiwin tex. Via en central rumstempgivare som ställs in lägre
än önskad rumstemp reduceras användningen av elbatteriet i boxfläkten till tillfällen då det är extra kallt och LLVP plus kamin inte räcker till.
Någon som har tankar eller bra/dåliga erfarenheter kring ett sådant system?
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 188 inlägg
Gillar tanken,
En fördel med ACJ som jag antar att du tappar med denna är cikulationsluften. Att ACJn blandar in varmluft från bostaden när den behöver varva upp.
Denna boxfläkten antar jag bara har in/ut och således kommer suga luften genom FTX aggregatet när den varvar upp? Då kommer mer kalluft in i huset och ett övertryck uppstår?
Ett alternativ till denna lösning borde väll bara vara att köpa ett FTX med inbyggd eftervärmare och sedan bara plocka bort ACJn helt.
Samt installera ”smarta” elradiatorer i de mest avlägsna rummen.
Det ger samma värme effekt men både billigare och enklare.
En fördel med ACJ som jag antar att du tappar med denna är cikulationsluften. Att ACJn blandar in varmluft från bostaden när den behöver varva upp.
Denna boxfläkten antar jag bara har in/ut och således kommer suga luften genom FTX aggregatet när den varvar upp? Då kommer mer kalluft in i huset och ett övertryck uppstår?
Ett alternativ till denna lösning borde väll bara vara att köpa ett FTX med inbyggd eftervärmare och sedan bara plocka bort ACJn helt.
Bra poäng. Vill ju inte tappa recirkulationen vi har idag. Ska kolla detta.G Gräsmattenörden skrev:Gillar tanken,
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 188 inlägg
En bra tanke med en boxfläkt som kanske är hur installatören tänker kan ju vara att den sitter mellan cirkulationsluften och tilluftsrören i huset. Och således tar all luft från rummet, värmer denna redan varma luft med 2kw elementet och skickar in i tilluftskanalen.J JNN skrev:
Då får du ju samma funktion som idag.
Jag bytte ut min ACJ mot en ACJB den kostade 27.000kr. Var galet enkel att byta själv. Så kostnaden utbytt och klar blev kanske 28k kr.
Jag kan ju stänga av strömmen till en fas och får då 3kw totaleffekt.
Fördelen med ACJB är att den har två filter (förfilter som man kan dammsuga) samt ett efterfilter som byts 1/år.
Förfiltret har jag dammsugit tre gånger redan och det har varit väldigt dammigt varje gång. då har min ACJB vart igång tre månader.
Så se till att du har filter mellan boxfläkten och inluftsröret bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden