Inte använt min Kedddy så mycket.
Idag när jag eldade på ganska ordentligt så uppmärksammade jag att det syntes glöd på ovansidan av kassetten.

Är det normalt?

Eld brinner i en vedeldad kamin med sprucken bakvägg, märke synligt på kaminramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en brinnande ved i en braskamin med synliga lågor genom glasluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte normalt, hur ser isoleringen ut runt röret?

Haft en skorstensrenoverare här nu.
Det blir nytt rör i befintliga röret och ny anslutning mot kasetten.

Pris ca 18,000kr.

Ingen höjdare direkt

Sur utgift, men det var ju väldigt bra att du upptäckte det och rådigt att du agerade!

Hmm, mycket märkligt. Jag har nästan exakt samma installation hos mig men aldrig sett glöd där.
Även om röret inte är rätt, hur sjutton hoppar glöden dit upp?
Bra att fackman fixar det, lycka till.

Ja det är märkligt. Tilläggas bör att det visade sig först när jag eldat på rejält i kassetten. Om jag eldar 3-4 klabbar ser jag inte glöd ovanpå kassetten.

Som sagt tur att jag såg det nu innan det kom fram på annat vis.

F fredand44 skrev:
Hmm, mycket märkligt. Jag har nästan exakt samma installation hos mig men aldrig sett glöd där.
Även om röret inte är rätt, hur sjutton hoppar glöden dit upp?
Bra att fackman fixar det, lycka till.
Glöden har väl troligare trillat ner? Jag skulle se över anslutningen mot skorstenspipan, att dra i ett nytt rör för 18000kr låter som bondfångeri om det är anslutningen som är otät.

F fribygg skrev:
Glöden har väl troligare trillat ner? Jag skulle se över anslutningen mot skorstenspipan, att dra i ett nytt rör för 18000kr låter som bondfångeri om det är anslutningen som är otät.
Menar du anslutning nere vid kassetten då?

Nu sitter jag på bussen, glömde kolla nu på morgonen. Men jag har för mig att min keddy har en metallskiva i ovankant som går att dra ut. Skivan liksom täcker röret underifrån med en luft/rökspalt. Jag kan minnas helt fel!! Jag gissar att det blir en springa i ovankant framme vid luckorna och säkert en i bakkant. Jag vill minnas att det är genom dessa springor det liksom blir drag upp genom röret. OM konstruktionen, som jag fått för mig, är sådan verkar det ju konstigt om glödhoppor kan ta sig dit tänker jag.
Säkrast är nog att inte elda mer och få det undersökt/åtgärdat.
Jag hittar du ingen sprängskiss, men min ser ut så här:
https://images.app.goo.gl/dHSEZTZ5C1EU3R8V6
Hoppas det löser sig.

Skulle det inte kunna vara skräp som ramlat ner vid monteringen av kassetten? Kontrollera innan eldning nästa gång att det är helt rent ovanpå.

ylven ylven skrev:
Skulle det inte kunna vara skräp som ramlat ner vid monteringen av kassetten? Kontrollera innan eldning nästa gång att det är helt rent ovanpå.
Det är ju byggt 1983 så det skräpet borde vara borta.
Det kommer även ut sotdamm så är ganska säker att det läcker i någon skarv.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det är ju byggt 1983 så det skräpet borde vara borta.
Det kommer även ut sotdamm så är ganska säker att det läcker i någon skarv.
Troligtvis, är det inte tillräckligt att hitta och täta det läckaget?

Är anslutningen mot skorstenen otät så lär det bli en liten sothög ovanpå kassetten, sen när du gasar på ordentligt så toppen av kassetten blir tillräckligt varm så börjar det glöda lite i sothögen.

Lär absolut bli billigare att plocka ut kassetten och ansluta den på nytt med ett modernt anslutningskit som muras fast så det blir tätt

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.