Hej,

Jag har en Wirsbo golvvärmefördelare som beter sig mystiskt. Skulle gissa att den är 20-25 år gammal. Det skall vara ett 24V-system enligt alla märkningar, men hur jag än mäter kan jag inte hitta mer än 10V någonstans. Någon som vet var det kan vara fel? Är det transformatorn eller överströmsskyddet som är trasigt? Kan det vara någon av termostaterna eller styrdonen som är trasiga och påverkar resten av systemet?

Bild på systemet och kopplingsschema som sitter på.

Tack,
/Staffan

• Kopplingsschema för golvvärme visas med etiketterade anslutningar och komponenter, inklusive en kopplingssplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen kabeldragning, kretskort och transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som inte fungerar?
Det ser ut att vara en väldigt enkel nätdel. Är du säker på att du mäter på korrekt sätt? Med vilken utrustning mäter du?

E etompau skrev:
Vad är det som inte fungerar?
Det ser ut att vara en väldigt enkel nätdel. Är du säker på att du mäter på korrekt sätt? Med vilken utrustning mäter du?
Vissa styrdon gör inte det dom skall. Kan iofs vara fel på styrdonen. Tycker dom reagerar långsamt och ibland inte alls. Tycker lysdioderna både i centralen och i termostaterna är lite svaga.

Jag har mätt med multimeter på alla upptänkliga ställen: utgångarna till termostaterna, utgångarna till styrdonen (med och utan styrdon inkopplat). Det jag inte kommer åt att mäta är direkt på transformatorn (om jag inte monterar bort alltihop förstås men så långt har jag inte kommit). C:a 10V överallt.

S Staffan Larsen skrev:
Vissa styrdon gör inte det dom skall. Kan iofs vara fel på styrdonen. Tycker dom reagerar långsamt och ibland inte alls. Tycker lysdioderna både i centralen och i termostaterna är lite svaga.

Jag har mätt med multimeter på alla upptänkliga ställen: utgångarna till termostaterna, utgångarna till styrdonen (med och utan styrdon inkopplat). Det jag inte kommer åt att mäta är direkt på transformatorn (om jag inte monterar bort alltihop förstås men så långt har jag inte kommit). C:a 10V överallt.
Är det dom gamla gröna styrdonen så borde alla ha gett upp redan. Jag har efterhand bytt alla mot nyare blå, som fungerar fortfarande.

Som sagt nätdelen tycks bara bestå av en transformator. Ovanligt att dessa lämnar in eller sjunker i spänning.
Är transformatorn ovanligt varm?
Du mäter med instrumentet inställt på växelspänning?

E etompau skrev:
Du mäter med instrumentet inställt på växelspänning?
Doh! Såklart det var växelspänning! Helt ovan vid att lågspänningskretsar kan ha växelspänning så det föll mig aldrig ens in att det var så.

Tack!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det dom gamla gröna styrdonen så borde alla ha gett upp redan. Jag har efterhand bytt alla mot nyare blå, som fungerar fortfarande.
Ja, jag håller på och byter ut dom mot nyare blå.

Nu när jag vet vad jag mätte fel (se ett annat svar) skall jag återgå till felsökandet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.