Hej,
Jag har en Wirsbo golvvärmefördelare som beter sig mystiskt. Skulle gissa att den är 20-25 år gammal. Det skall vara ett 24V-system enligt alla märkningar, men hur jag än mäter kan jag inte hitta mer än 10V någonstans. Någon som vet var det kan vara fel? Är det transformatorn eller överströmsskyddet som är trasigt? Kan det vara någon av termostaterna eller styrdonen som är trasiga och påverkar resten av systemet?
Bild på systemet och kopplingsschema som sitter på.
Tack,
/Staffan
Jag har en Wirsbo golvvärmefördelare som beter sig mystiskt. Skulle gissa att den är 20-25 år gammal. Det skall vara ett 24V-system enligt alla märkningar, men hur jag än mäter kan jag inte hitta mer än 10V någonstans. Någon som vet var det kan vara fel? Är det transformatorn eller överströmsskyddet som är trasigt? Kan det vara någon av termostaterna eller styrdonen som är trasiga och påverkar resten av systemet?
Bild på systemet och kopplingsschema som sitter på.
Tack,
/Staffan
Vissa styrdon gör inte det dom skall. Kan iofs vara fel på styrdonen. Tycker dom reagerar långsamt och ibland inte alls. Tycker lysdioderna både i centralen och i termostaterna är lite svaga.E etompau skrev:
Jag har mätt med multimeter på alla upptänkliga ställen: utgångarna till termostaterna, utgångarna till styrdonen (med och utan styrdon inkopplat). Det jag inte kommer åt att mäta är direkt på transformatorn (om jag inte monterar bort alltihop förstås men så långt har jag inte kommit). C:a 10V överallt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Är det dom gamla gröna styrdonen så borde alla ha gett upp redan. Jag har efterhand bytt alla mot nyare blå, som fungerar fortfarande.S Staffan Larsen skrev:Vissa styrdon gör inte det dom skall. Kan iofs vara fel på styrdonen. Tycker dom reagerar långsamt och ibland inte alls. Tycker lysdioderna både i centralen och i termostaterna är lite svaga.
Jag har mätt med multimeter på alla upptänkliga ställen: utgångarna till termostaterna, utgångarna till styrdonen (med och utan styrdon inkopplat). Det jag inte kommer åt att mäta är direkt på transformatorn (om jag inte monterar bort alltihop förstås men så långt har jag inte kommit). C:a 10V överallt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden