15e sept och medeltemp senaste veckan är enligt temperatur.nu 13.3 grader
205kvm med ftx vsr300. Årsförbrukning 16000kWh
Har inte knäppt på nån värmekälla ännu. Eldat 4 vedträn en kväll i veckan senaste 2v ungefär.
Ftx ger tillbaka 20.4 grader. Inbyggda värmen i ftx avstängd.
2 datorer på ca 4 timmar per dygn
205kvm med ftx vsr300. Årsförbrukning 16000kWh
Har inte knäppt på nån värmekälla ännu. Eldat 4 vedträn en kväll i veckan senaste 2v ungefär.
Ftx ger tillbaka 20.4 grader. Inbyggda värmen i ftx avstängd.
2 datorer på ca 4 timmar per dygn
Ska vänta till 10/10 då jag startade upp pelletskaminen förra året (om det inte är varmt). Köpte pellets i våras och klarar hela säsongen - om jag inte håller 24°...
106 kvm, 2 pallar pellets/år; partiellt golvvärme som används mycket lite (förhoppningsvis inte alls kommande säsong av förklarliga skäl).
106 kvm, 2 pallar pellets/år; partiellt golvvärme som används mycket lite (förhoppningsvis inte alls kommande säsong av förklarliga skäl).
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Drog in lite bös i KEDDDYN igår, men somnade och således stängdes inte spjällen, så det blev väl ett nollsummespel....
Men ikväll
Men ikväll
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Har inte satt på något av elementen, men LLVP står på 17 grader som den alltid gör.. Den har nog värmt lite nån gång när det kröp ner mot noll på natten...
Nix, inte ännu. Här på västkusten går fortfarande AC:n emellanåt. Skämt åsido, vi håller fortfarande en innertemperatur på 19c nattetid så den får allt vara avstängd lite till.
Första steget när det blir kallare är mer kläder.
Andra steget är de oljefyllda elradiatorerna i sovrummen.
När det är ohållbart kan vi starta llvp, men då hoppas jag att vi är inne i november.
När det är ohållbart kan vi starta llvp, men då hoppas jag att vi är inne i november.
Jajamen, bvp startade i måndags då det är dags att källaren får lite mera värme då den bara visade på 17 grader vill hålla 19-20 grader fram till i vår, övervåningen skulle klarat sig bra utan att starta bvp.
Men pumpen går bara nattetid då dagstemperaturen stoppar den dagtid.
Vår totala förbrukning av el ligger på ca 20 kWh/dag just nu.
Men pumpen går bara nattetid då dagstemperaturen stoppar den dagtid.
Vår totala förbrukning av el ligger på ca 20 kWh/dag just nu.
Redigerat:
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Har bvp med golvvärme. Har bara en öppen slinga på sommaren men har öppnat övriga slingor nu. Har även ställt värmekurvan på mitt "höst" läge. Så dp blir det väl ja antar jag.
Varför starta ett rent elelement innan llvp??S Sajmon skrev:Nix, inte ännu. Här på västkusten går fortfarande AC:n emellanåt. Skämt åsido, vi håller fortfarande en innertemperatur på 19c nattetid så den får allt vara avstängd lite till.
Nu har ju den bästa det copvärdet under hela värmesäsongen.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkten"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Luft/vatten VP är avstängd - har en hybrid-braskamin där den kör två timmar på morgonen på pellets, på kvällen kan jag starta en omgång ved om det behövs. Veden har jag gratis och pelletsen har jag betalt 70kr/säcken och ca en säck i veckan förbrukas, så tror det är billigare att köra såhär så länge det går.
Redigerat:
Ingen luftvärmepump startad än så länge. Det är cirka sjutton grader i huset på morgonen. Efter en liten eldning i kaminen åker värmen upp till 22 grader i några timmar och stabiliserar sig sedan på omkring 20 grader till natten.
Jag renoverade ett fönster i somras och har inte hunnit blir klar med innerfönstret ännu, så just nu har vi ett fönster med endast englas i köket. Det borde ju åtgärdas förstås.
Förhoppningen är att inte behöva starta eldriven värme förrän i december.
Jag renoverade ett fönster i somras och har inte hunnit blir klar med innerfönstret ännu, så just nu har vi ett fönster med endast englas i köket. Det borde ju åtgärdas förstås.
Förhoppningen är att inte behöva starta eldriven värme förrän i december.