7 639 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Värma med avfuktare?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Detta med energi för fasomvandlingar kan även vara bra att ha i åtanke om det är vinter och elpriset skulle råka hamna på minus 536 öre någon enstaka timme (Nordpools minimum med nuvarande euro-kurs). Om man då vill förbruka så mycket el som möjligt utan att huset blir en bastu och utan att se fånig ut med att köra värmefläkt utomhus kan man hämta in hinkar med snö och smälta på spisen.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Men vad bra då var det inte riktigt ”Bluff” utan mer fasonvandlingen där som ger energi.
Läste lite om Woods LD-40 :
Tack vare innovativ och energibesparande teknik och design torkar LD40 tvätten, samtidigt som den håller fukten borta från resten av källaren. I och med att man kondenserar bort vattenånga från luften så får man 780 W värmeeffekt för varje liter vatten som plockas bort från utrymmet.
Läste lite om Woods LD-40 :
Tack vare innovativ och energibesparande teknik och design torkar LD40 tvätten, samtidigt som den håller fukten borta från resten av källaren. I och med att man kondenserar bort vattenånga från luften så får man 780 W värmeeffekt för varje liter vatten som plockas bort från utrymmet.
Det ska vara rejält fuktigt för att du ska vinna så mycket. Räkna med att du ligger mycket nära ett element i förmågan att generera värme. Men resonemanget från MagnusEk är helt korrekt.
Nu har du rört ihop enheterna fullständigt. Vad menar du?B Bockstensmannen skrev:
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Liten uppföljning: Testade att köra min avfuktare i källaren med mätning sen igår kväll. När jag kollade nu hade den förbrukat 2,17 kWh och producerat 1,74 liter vatten, så jag har fått 1,74 * 0,63 = 1,1 kWh värme extra. Inte lysande men klart bättre än inget när huvudfuktionen är att hålla nere fuktnivån. 13-14 grader där nu och 65-70% luftfuktighet enligt displayen på avfuktaren.
Redigerat:
Man får dock fundera på var fukten kommer ifrån, om det är som i ditt fall en källare så är det väl inte helt osannolikt att vattnet kommer genom plattan eller väggarna. I så fall tränger det in i form av vätska som sedan avdunstar, vilket kräver samma mängd energi som man senare får tillbaka när samma mängd vatten kondenserar. Så i det fallet blir det ett nollsummespel. Kommer däremot fukten in via tilluft utifrån, ja då är det ju rena vinstenMagnus E K skrev:
Liten uppföljning: Testade att köra min avfuktare i källaren med mätning sen igår kväll. När jag kollade nu hade den förbrukat 2,17 kWh och producerat 1,74 liter vatten, så jag har fått 1,74 * 0,63 = 1,1 kWh värme extra. Inte lysande men klart bättre än inget när huvudfuktionen är att hålla nere fuktnivån. 13-14 grader där nu och 65-70% luftfuktighet enligt displayen på avfuktaren.
Får även erkänna att jag helt missade i mitt förra inlägg det här med energin som man får ut när vatten kondenserar, pinsamt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det stämmer, har inte räknat på hur mycket extra fukt som tar sig in via platta/vägg pga avfuktningen. Sen har jag duschen i källaren också, så en del fukt tillförs på det sättet och ofta kör jag bara avfuktaren några timmar efter att jag duschat.J JSten skrev:Man får dock fundera på var fukten kommer ifrån, om det är som i ditt fall en källare så är det väl inte helt osannolikt att vattnet kommer genom plattan eller väggarna. I så fall tränger det in i form av vätska som sedan avdunstar, vilket kräver samma mängd energi som man senare får tillbaka när samma mängd vatten kondenserar. Så i det fallet blir det ett nollsummespel. Kommer däremot fukten in via tilluft utifrån, ja då är det ju rena vinsten
Får även erkänna att jag helt missade i mitt förra inlägg det här med energin som man får ut när vatten kondenserar, pinsamt.
Tja är det i tvättstugan kommer nog mesta fukten från tvätten. Men det blir ju ändå ett nollsummespel som precis som du säger.J JSten skrev:Man får dock fundera på var fukten kommer ifrån, om det är som i ditt fall en källare så är det väl inte helt osannolikt att vattnet kommer genom plattan eller väggarna. I så fall tränger det in i form av vätska som sedan avdunstar, vilket kräver samma mängd energi som man senare får tillbaka när samma mängd vatten kondenserar. Så i det fallet blir det ett nollsummespel. Kommer däremot fukten in via tilluft utifrån, ja då är det ju rena vinsten
vattnet i den blöta tvätten använder energi och blir till ånga/fukt som sedan återfås då man kör avfuktaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden